324 843 läst ·
4 472 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Kanske, det har försökts tidigare men de som talar sig varma för bibehållna och helst ökande vinster i elnätsbolagen och ett allt svagare elnät, gled genast tillbaks till propaganda och det är viktigt att vi hjälper varandra och ser till sånt inte sprids ohejdat, det krävs ju en balans och även en abonnent är ju en människa.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Men effektavgifter ska inte höja kostnaderna. Det har vi försökt förklara flera gånger nu. Kostnaderna höjs väldigt mycket utan effektavgifterna och har gjort under många år. Att skylla det på effektavgifterna är såklart vansinne.lars_stefan_axelsson skrev:
Sen ska tråden handla om hur man kan hantera det för att minska sina kostnader. Den som vill ha tips om det kommer inte hitta något för de drunknar inlägg om elaka bolag, Miljöpartiet etc. Intresset är uppenbart stort för att diskutera elbolagen, varför inte skapa en tråd för det?
Jo nu är jag ganska säker på att det är ett tekniskt problem i elbilstäta områden med fjärrvärme och som dimensionerats utifrån Velanders modell. Men det borde ju elnätsbolagen pedagogiskt visa.lars_stefan_axelsson skrev:
Sen den politiska utmaningen med "elröran" är ju hämtad från EU-Bryssel och det vete tusan hur dagens politiker ska klara att förklara det utan pajkastning?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Halmgubbe!D djac skrev:Kanske, det har försökts tidigare men de som talar sig varma för bibehållna och helst ökande vinster i elnätsbolagen och ett allt svagare elnät, gled genast tillbaks till propaganda och det är viktigt att vi hjälper varandra och ser till sånt inte sprids ohejdat, det krävs ju en balans och även en abonnent är ju en människa.
Finns det någon som talar sig varm för att elnätsbolagen ska behålla och öka sina vinster och att det ska vara ett svagare nät?
Ja men det kan du väl själv se, när man framför propaganda som fakta, propaganda vars enda syfte är just detta, då är man såklart där, det behöver ju inte ens exemplifieras, så självklart är det.Fairlane skrev:
Låt mig förtydliga detta: ett fåtal elbolag har redan tidigare tyckt att detta är en bra idé, det är rimligen de som ser ett problem med laddbilar och andra högförbrukare som de inte dimensionerat näten för. Ett exempel på detta är Göteborg Energi.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Dumheter. Enda anledningen till att du inte vill exemplifiera är att du inte kan det. Vi är några i den här tråden och i andra trådar som tycker att en effektavgift kan vara rimlig. Jag kan inte påminna mig om att någon förespråkat övervinster för elnätsbolagen, tvärtom så har nog alla varit tydliga med att man inte uppskattar det.D djac skrev:
Jag vet att du uppskattar elbilar och vill att fler ska köra elbil. Jag håller i sak med dig, men jag förstår inte varför du vill förbjuda alla fossildrivna bilar från att köra en enda meter efter årsskiftet. Har du aldrig påstått det? Det spelar väl ingen roll?
Och de får inte enligt lag välja en modell som ger högre inkomster. Om de gör det så skall EI ta dem i örat.D Dilato skrev:
Jag gillar speciellt det du skriver om att vi anser det är "rimligt". Vi säger inte att vi tycker är bra, en del av oss tycker tom att det är rätt dåligt. Som jag skrev tidigare, man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.Fairlane skrev:
Dumheter. Enda anledningen till att du inte vill exemplifiera är att du inte kan det. Vi är några i den här tråden och i andra trådar som tycker att en effektavgift kan vara rimlig. Jag kan inte påminna mig om att någon förespråkat övervinster för elnätsbolagen, tvärtom så har nog alla varit tydliga med att man inte uppskattar det.
Jag vet att du uppskattar elbilar och vill att fler ska köra elbil. Jag håller i sak med dig, men jag förstår inte varför du vill förbjuda alla fossildrivna bilar från att köra en enda meter efter årsskiftet. Har du aldrig påstått det? Det spelar väl ingen roll?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Och jag har, lika många gånger, försökt förklara att det tror jag inte på.Fairlane skrev:
Det kvittar hur många gånger vargarna säger till oss får att de minsann inte tänker rösta på vem som skall ätas till lunch. Jag tror helt enkelt inte på dem. Historien har inte gett mig minsta anledning att tro att den här gången, då talar de minsann sanning. Någon gång måste ju vara den första...
Och jag tror inte heller på att kontrollmekanismerna fungerar tillräckligt bra för att se till att det verkligen blir så. (Och det är ju som bekant inte taget ur luften heller. Vi har resultatet från St:EIs slag med drakarna gång efter annan, och än så länge så leder drakarna stort.)
Jag tror lika mycket på det som jag trodde på trafikverkets löften om att västlänken minsann skulle klara budget och tidsramar för nu hade man minsann ett nytt fantastiskt upphandlingssystem som i ett slag skulle lösa alla de vanliga problemen. Det visade sig att det enda man behövde göra var att ge byggföretagen mer frihet, och utöva mindre tillsyn så skulle det kosta vad man lovat från början. Tänk så enkelt?! Att ingen kommit på det förut!?
(För er som inte bor i Göteborg. Nej, så blev det inte alls. Det blev snarast värre än vad det brukar...)
Jag har bland mina villaägande vänner i kvarteret som levt med effektavgift i många, många år nu, inte hittat en enda som fått lägre total avgift. Men vem vet, de kanske finns, jag har väl bara inte letat tillräckligt?
Så, summa summarum. Innan jag tror på det så vill jag ha bevis. Komplett med detaljerad beskrivning på hur kontrollmekanismerna ser ut, hur de skall genomföras och vad straffen blir vid överträdelse samt hur de skall utmätas.
Fromma förhoppningar och uttalanden fäster jag ingen som helst vikt vid. Ingen alls faktiskt.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Nu har ju fjärrvärmenätet byggts ut ganska kontinuerligt på många ställen betydligt senare än elnätet.P paralun skrev:
I mitt eget område så är det dimensionerat för direktverkande elvärme när det drogs om på sextiotalet. Sedan så drogs det, i modern tid, fjärrvärme, samtidigt som det lite innan installerades värmepumpar. (Och mitt område är inte ensamt. Tvärtom. Gbg Energi har kört stora utbyggnader till villakunder i relativt modern tid.)
Så toppeffekten har tvärtom under några decennier legat betydligt lägre än vad elnätet är dimensionerat för. Att vi fått några elbilar har snarare verkat för att återställa belastningen till vad den en gång var, än att ha ökat den. Jag skulle tro att effektuttaget är betydligt lägre idag än vad det var i slutet på sjuttiotalet/åttiotalet alldeles osett elbilarna.
Så innan jag tror på svepande förenklingar enligt ovanstående så vill jag se riktiga data från verkliga nät. Inte svepande formuleringar från elnätsbolagen som vi vet man öht inte kan lita på.
(Det enda andra som nämns i debatten är solpaneler som leder till vänd effektriktning. Och det kan visst vara ett reellt problem. Särskilt vissa tider på året. Men lösningen på det är inte att införa effektavgifter för mig. Det är att förbjuda något så huvudlöst korkat, ur samhällsekonomisk synpunkt då, som stor andel solceller på enskilda villatak om det leder till kostnader för det övriga kollektivet.)
Jo men kort så ser det olika ut för nätbolagen och därför olika effektavgifter.lars_stefan_axelsson skrev:
Nu har ju fjärrvärmenätet byggts ut ganska kontinuerligt på många ställen betydligt senare än elnätet.
I mitt eget område så är det dimensionerat för direktverkande elvärme när det drogs om på sextiotalet. Sedan så drogs det, i modern tid, fjärrvärme, samtidigt som det lite innan installerades värmepumpar. (Och mitt område är inte ensamt. Tvärtom. Gbg Energi har kört stora utbyggnader till villakunder i relativt modern tid.)
Så toppeffekten har tvärtom under några decennier legat betydligt lägre än vad elnätet är dimensionerat för. Att vi fått några elbilar har snarare verkat för att återställa belastningen till vad den en gång var, än att ha ökat den. Jag skulle tro att effektuttaget är betydligt lägre idag än vad det var i slutet på sjuttiotalet/åttiotalet alldeles osett elbilarna.
Så innan jag tror på svepande förenklingar enligt ovanstående så vill jag se riktiga data från verkliga nät. Inte svepande formuleringar från elnätsbolagen som vi vet man öht inte kan lita på.
(Det enda andra som nämns i debatten är solpaneler som leder till vänd effektriktning. Och det kan visst vara ett reellt problem. Särskilt vissa tider på året. Men lösningen på det är inte att införa effektavgifter för mig. Det är att förbjuda något så huvudlöst korkat, ur samhällsekonomisk synpunkt då, som stor andel solceller på enskilda villatak om det leder till kostnader för det övriga kollektivet.)
Sen måste ju elnätsbolagen visa konkreta exempel för annars blir det bara en massa misstro.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, se min tidigare grafik. Effektavgifterna varierar så stor mellan de olika operatörerna att man inte kan tala om "en effektavgift".P paralun skrev:
Förutsättningarna kommer att variera så stort för de olika kunderna att vi inte kan ha en tråd som avhandlar hur man kommer att klara av dem, eller adressera problemet eftersom det inte är i närheten av samma problem.
Det blir som om vi skulle diskutera trafiksäkerhet för både sparkcyklar och värstingmotorcyklar i samma tråd om "säkerhet för tvåhjuliga fordon".
Så övningen som sådan är meningslös.
Sedan så skall ingen försöka lura i mig att denna stora variation direkt går att koppla till konkreta tekniska och ekonomiska utmaningar för var och en operatör. Nej. Den gubben går inte. Med deras historia så är det bara konkreta och fullständiga bevis som övertygar. Inget annat.