D
useless useless skrev:
Jag hanterar det på typiskt Svenskt maner. Dvs med lite passiv aggressivitet i slutet av varje månad.
Det är fullt rimligt tycker jag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
I linje med Ellevios, eller vilka det nu var som gjorde mätningar tidigare. De räknade med 5%.

Men hur de kan skriva ett sånt här pajas-uttalande begriper jag inte….:

” Om alla våra elnätskunder i Linköping skulle minska sin maximala effektanvändning med 0,5 kW skulle det ge plats för 4 000 nya villor i vårt befintliga nät, vilket är mycket, säger Christian Andersson.”
Hej
Varför menar du att det exemplet på förtätning i befintligt elnät är ett pajasuttalande?

S
P paralun skrev:
Jo men jag tror inte Tekniska verken i Linköping ljuger, sen kommer det mycket sannolikt fler undersökningar som visar på samma sak med effektavgiften och minskade kostnader.
Ja det bör komma undersökningar från kundperspektivet också.

Tvivlar inte på att det finns abonnenter som tjänar på systemet relativt andra.

Men att det sänker intjäningen för bolagen.
Nej, det går jag inte på.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Men hur de kan skriva ett sånt här pajas-uttalande begriper jag inte….:

” Om alla våra elnätskunder i Linköping skulle minska sin maximala effektanvändning med 0,5 kW skulle det ge plats för 4 000 nya villor i vårt befintliga nät, vilket är mycket, säger Christian Andersson.”
Klippte du i texten eller fortsätter han med hur mycket de i sådana fall skulle sänka räkningen med som tack för besparingen och den ökade intäkten från dessa 4.000 nya kunderna, jag antar att det är endast då som detta skulle vara relevant för någon annan än ledningen i Ellevio? ;)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja det bör komma undersökningar från kundperspektivet också.

Tvivlar inte på att det finns abonnenter som tjänar på systemet relativt andra.

Men att det sänker intjäningen för bolagen.
Nej, det går jag inte på.
Återigen

"Nu visar en uppföljning att kunderna i genomsnitt har minskat sina elnätskostnader med 6 procent."

D djac skrev:
Jaja, jag står ganska stabilt i min uppfattning om att tiden inte låter sig stoppas, senast vi stod vid ett liknande vägskäl så valdes ändå framtiden före det förgångna. Jag tänker på när vi gav upp kopparnäten, ett liknande monopol, och ADSL, många ondgjorde sig även då över att omställningen skulle kosta, detta är väldigt likt. Nu ombeds vi försöka använda motsvarande parabol och markantennen så mycket som möjligt och spara på bandbredden, om du ska kolla Netflix, vad är det att ha förresten, så gör det på natten. Idag är vi glada att vi valde framtiden och ljuset. Elnäten kommer gå samma väg, de kommer bli mer funktionella och funktionsrika och elnätsföretagen kommer föredra möjligt ökade intäkter istället för en russintillvaro där de tillsammans med samhället skrumpnar ihop.
En mer desperat liknelse och Telia-Skanova gav väl aldrig upp kopparnätet, däremot fick konkurrerande operatörer hyra in sig i deras nät för trafik. Sen ska man väl inte tro att det kommer någon ny teknik som fiber i elnäten.

Fairlane
D djac skrev:
Jaja, jag står ganska stabilt i min uppfattning om att tiden inte låter sig stoppas, senast vi stod vid ett liknande vägskäl så valdes ändå framtiden före det förgångna. Jag tänker på när vi gav upp kopparnäten, ett liknande monopol, och ADSL, många ondgjorde sig även då över att omställningen skulle kosta, detta är väldigt likt. Nu ombeds vi försöka använda motsvarande parabol och markantennen så mycket som möjligt och spara på bandbredden, om du ska kolla Netflix, vad är det att ha förresten, så gör det på natten. Idag är vi glada att vi valde framtiden och ljuset. Elnäten kommer gå samma väg, de kommer bli mer funktionella och funktionsrika och elnätsföretagen kommer föredra möjligt ökade intäkter istället för en russintillvaro där de tillsammans med samhället skrumpnar ihop.
Att spara på resurser är inte det i tidens tecken?

Alla kanske vi borde ha 1000 Gbit/s, även om det skulle innebära en väldigt massa mer fiberkablar och anslutningsställen, var det jämförelsen med fiber? Eller menar du att det är som att köra ADSL vs fiber att du laddar din elbil på natten istället för när du lagar middag?

S
P paralun skrev:
Återigen

"Nu visar en uppföljning att kunderna i genomsnitt har minskat sina elnätskostnader med 6 procent."
Relativt vilken alternativkostnad kan man fråga sig. Det är nätbolagets undersökning och uppföljning.

Den där typen av information från den sidan tar jag med en näve salt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Att spara på resurser är inte det i tidens tecken?

Alla kanske vi borde ha 1000 Gbit/s, även om det skulle innebära en väldigt massa mer fiberkablar och anslutningsställen, var det jämförelsen med fiber? Eller menar du att det är som att köra ADSL vs fiber att du laddar din elbil på natten istället för när du lagar middag?
Det tycker inte jag, snarare är det tecken i tiden att man aggressivt investerar i projekt som anses kritiska, COVID-vaccin, internet, elektrifiering, osv, och att man kapar trossarna till sånt som ändå bara leder oss tillbaks till eller binder oss till det förgångna.

Att ha ett elnät som begränsar samhällsutvecklingen och därmed en väg från fossilberoendet till ett mer elektrifierat samhälle är såklart en återvändsgränd.

Det betyder absolut inte att jag anser att man inte ska vara smart och det är på gång, till och med EON vill idag exempelvis vara med och styra elbilsladdningen, det är en mycket bättre och mer konstruktiv väg framåt, som ju faktiskt har en möjlighet att leda till en jämnare belastning.

Att tro att effektavgifterna, som i praktiken innebär korta i förväg kända fönster med elrea, ska jämna ut det är förbluffande. Då minns man inte tiderna innan e-handeln (med ständig rea), köerna utanför affärerna vid mellandagsrean var allt annat än ett jämnt flöde av kunder.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det betyder absolut inte att jag anser att man inte ska vara smart och det är på gång, till och med EON vill idag exempelvis vara med och styra elbilsladdningen, det är en mycket bättre och mer konstruktiv väg framåt, som ju faktiskt har en möjlighet att leda till en jämnare belastning.
Skulle det vara bättre att EON styr din elbilsladdning?

Fairlane
D djac skrev:
Det tycker inte jag, snarare är det tecken i tiden att man aggressivt investerar i projekt som anses kritiska, COVID-vaccin, internet, elektrifiering, osv, och att man kapar trossarna till sånt som ändå bara leder oss tillbaks till eller binder oss till det förgångna.
Ok, värmepumpar är inte i tidens utan nu är det direktverkande el som gäller?
D djac skrev:
Att ha ett elnät som begränsar samhällsutvecklingen och därmed en väg från fossilberoendet till ett mer elektrifierat samhälle är såklart en återvändsgränd.
Klart att nätet ska byggas ut, men även med en utbyggnad kan man tänka smart och bygga där behovet är som störst. Om en del av nätet kan klara sig utan utbyggnad genom lite smartare användning så ser jag det som positivt.
D djac skrev:
Ja där är vi ense, det är en vettig väg.
Jag anser dock inte att det ena utesluter det andra och ibland kanske du ändå vill ladda fortare eller vid ett tillfälle då det enligt EON inte är optimalt. Då kan det vara ok att du betalar lite extra för det, anser jag.
D djac skrev:
Att tro att effektavgifterna, som i praktiken innebär korta i förväg kända fönster med elrea, ska jämna ut det är förbluffande.
Och ändå verkar de göra det?
D djac skrev:
Då minns man inte tiderna innan e-handeln (med ständig rea), köerna utanför affärerna vid mellandagsrean var allt annat än ett jämnt flöde av kunder.
Jämförelsen haltar. Saker som man handlar på mellandagsrean var saker som var lätt att skjuta upp. Sen blev det då synligt trångt i butiken då. När det är synligt trångt i elnätet syns inte och du ser det framförallt inte genom att titta på spotpriset som många gör.

D
P paralun skrev:
Skulle det vara bättre att EON styr din elbilsladdning?
Om den som ser nätbelastningen också kan styra belastningen så är det väl en fördel, eller du menar att de då inte skule kunna hålla sig utan tvångsmässigt slår på allt exakt samtidigt?

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Varför menar du att det exemplet på förtätning i befintligt elnät är ett pajasuttalande?
För att det är en grov generalisering med liknelser, som inte återspeglar vad som tekniskt är möjligt.

Typexempel på kommunikation riktad till allmänheten för att få oss att må lite bättre och inte gnälla så mycket på nätfakturan.

Men du kanske tror att 0,5kW per hushåll i lägre toppeffekt ger utrymme för 4000 villor i Linköping i praktiken.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ditt svar var ju på ”Jag använder en pryl X för att flytta förbrukningen från sak Y till timmar utan/halverad/neddragen effektavgift.”

Sak Y kan ju vara en varmvattenberedare.
Ja, men pryl X, som gör flyttandet, är inte en varmvattenberedare. Den enda "pryl" som kan flytta förbrukning är ett batteri.

Att sedan du kan ha prylar för att få andra prylar att flytta sin förbrukning är en annan sak...

(Jaja, det var ett försök till ett torrt, och dåligt, petimeterskämt. Men dylika funkar ju som bekant inte bland oss petimetrar... ;))

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
För att det är en grov generalisering med liknelser, som inte återspeglar vad som tekniskt är möjligt.

Typexempel på kommunikation riktad till allmänheten för att få oss att må lite bättre och inte gnälla så mycket på nätfakturan.

Men du kanske tror att 0,5kW per hushåll i lägre toppeffekt ger utrymme för 4000 villor i Linköping i praktiken.
Hej Snikholt

Jag såg inte siffran som orimlig

I artikeln ”Tekniska verkens konsumenter har sänkt elförbrukningen med 15 procent” så kan vi bland annat läsa; ”Siffrorna rör cirka 63 000 privata elnätskunder i Linköping, ”
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...brukningen-med-15-procent?publisherId=2746664

0,5kW per hushåll multiplicerat med cirka 63 000 privata elnätskunder i Linköping innebär 63 000 *0,5kW= 31 500 kW
31 500 kW delat på 4000 villor i Linköping innebär 31 500 /4 000 kW = 7, 875 kW per villa

Jag ser inte ca 7,8 kW per villa i Linköping som ett orimligt värde, gör du?

För att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna när fler villor tillkommer, så försöker man att nyttja att ansluta sig till de redan byggda elnäten. En förtätning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.