324 239 läst ·
4 453 svar
324k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Trådens titel är ju lite felaktig, effektavgiften låter sig inte hanteras, jag tror inte vi får se några hack för att undkomma den, mer korrekt handlar det om att anpassa sitt liv efter denna och det är ju svårare.
Då blir det ju frågeställningar som ingen här kan svara på, -jag arbetar på tider som gör att jag inte kan ladda bilen utanför effektavgifttider, hur undkommer jag straffavgiften? -mina tre barn har aktiviteter som gör att de kommer hem och duschar på fel tid enligt nätbolaget, hur slipper jag avgift?
Svaret blir ju att du ska leva ditt liv efter en formel från mitten av 1900-talet, som de flesta aldrig ens sett, det är dålig vandel att leva i 2000-talet.
Svaren är ju heller inte att man exempelvis ska köpa nytt uppvärmingssystem, de som har mycket pengar har redan gjort det och de som har lite pengar är tvingade att köra något billigare, som är mindre optimalt i denna nya värld.
Kvar finns då styrd avstängning och anpassning av livet, det är ett fattigt, likriktat och mörkt Sverige vi går mot.
Då blir det ju frågeställningar som ingen här kan svara på, -jag arbetar på tider som gör att jag inte kan ladda bilen utanför effektavgifttider, hur undkommer jag straffavgiften? -mina tre barn har aktiviteter som gör att de kommer hem och duschar på fel tid enligt nätbolaget, hur slipper jag avgift?
Svaret blir ju att du ska leva ditt liv efter en formel från mitten av 1900-talet, som de flesta aldrig ens sett, det är dålig vandel att leva i 2000-talet.
Svaren är ju heller inte att man exempelvis ska köpa nytt uppvärmingssystem, de som har mycket pengar har redan gjort det och de som har lite pengar är tvingade att köra något billigare, som är mindre optimalt i denna nya värld.
Kvar finns då styrd avstängning och anpassning av livet, det är ett fattigt, likriktat och mörkt Sverige vi går mot.
Det påståendet går i så fall tvärtemot att det enligt Svenska kraftnät är så att toppeffekten har minskat på nätet.pacman42 skrev:
Nej, de tar betalt utifrån att de måste byta transformatorer och öka kapaciteten på stamnätet, bara för att många väljer att anvädna el samtidigt på topptimmarna. Man använder därför effekttariffer (drivna av EU) för att styra undan last som inte behöver gå på topptimmarna till andra timmar. Jag har i mitt hus ingen värme på topptimmarna, ingen billaddning, ingen värmning av badtunnan och ingen värmning av varmvatten. Det gör att jag faktiskt får sänkt pris med effekttaxa.
Det finns bland annat statistik som visar hur belastningen i form av toppeffekt under topplasttimmen har varit de senaste åren och den har varit lägre de senaste åren än det var för 10-15 år sedan.
Så enligt SvK så har alltså belastningen på nätet sjunkit under höglasttimmarna.
Men du vet då uppenbarligen något som inte SvK vet om sitt eget nät.
Kanske Off-topic men jag orkar inte leta efter rätt tråd 😮
Dagens Aftonbladet:
Prisskillnaderna i elpris mellan norr och söder fortsätter att öka – och därmed också flaskhalsavgifterna, som hittills i år fördubblats till över 24 miljarder kronor.
Det flödesbaserade system som infördes hösten 2024 skulle öka överföringen av el, men enligt en studie från Tammerfors universitet har det ibland fått motsatt effekt. ”Den maximerar flaskhalsintäkterna snarare än nyttan för konsumenter och producenter”, skriver forskaren Juha Koskela.
Svenska kraftnät avvisar kritiken och menar att studien inte är heltäckande. Samtidigt visar myndighetens egen utvärdering att överföringen från norra till södra Sverige har ökat – trots att flaskhalsavgifterna nu nästan dubblerats.
Totalt har Svenska kraftnät 83 miljarder kronor stående på flaskhalskontot.
Dagens Aftonbladet:
Prisskillnaderna i elpris mellan norr och söder fortsätter att öka – och därmed också flaskhalsavgifterna, som hittills i år fördubblats till över 24 miljarder kronor.
Det flödesbaserade system som infördes hösten 2024 skulle öka överföringen av el, men enligt en studie från Tammerfors universitet har det ibland fått motsatt effekt. ”Den maximerar flaskhalsintäkterna snarare än nyttan för konsumenter och producenter”, skriver forskaren Juha Koskela.
Svenska kraftnät avvisar kritiken och menar att studien inte är heltäckande. Samtidigt visar myndighetens egen utvärdering att överföringen från norra till södra Sverige har ökat – trots att flaskhalsavgifterna nu nästan dubblerats.
Ja men det är ju intressant i helheten, våra totala kostnader för elen ökar dramatiskt och en stor del av detta beror på elnätsöverskotten, både de nationella och lokala. Detta borde ju gynna lokal elproduktion, vilket i sig är en bra sak och det gör också egenproduktion och konsumtion mer lönsamt, tex solceller.D Dilato skrev:Kanske Off-topic men jag orkar inte leta efter rätt tråd 😮
Dagens Aftonbladet:
Kanske är EON något på spåren när de planerar att möjliggöra mikrohandel med el mellan abonnenter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Att tänka hur man gör, alternativt att automatisera en del saker är väl ett sätt att hantera effektavgiften? Det betyder inte att den blir noll, men lägre än den annars skulle blivit.D djac skrev:
Den senare går faktiskt att besvara, duscha när du vill, värm vattnet när du vill, det behöver inte vara i direkt anslutning.D djac skrev:Då blir det ju frågeställningar som ingen här kan svara på, -jag arbetar på tider som gör att jag inte kan ladda bilen utanför effektavgifttider, hur undkommer jag straffavgiften? -mina tre barn har aktiviteter som gör att de kommer hem och duschar på fel tid enligt nätbolaget, hur slipper jag avgift?
Givetvis är det olika lätt/svårt för olika hushåll, men så är det ju med allt. Var och en för vad den vill, orkar och kan. Bara för att jag inte vill, orkar eller kan så är det väl inte för att diskutera lösningar för de som vill, orkar och kan? Vill man inte diskutera så är det fritt att lämna tråden.
Du ska inte leva ditt liv efter formeln. Formeln har använts vid dimensionering, det är mer en förklaring. Det är inte konstigare än att man har modeller för hur vägar byggs eller hur många förskolor som byggs i ett område etc.D djac skrev:
Så är det väl alltid?D djac skrev:
Precis samma argument kan ju framföras mot att pusha folk mot elbilar.
Det är ett sätt att se det. Jag tror inte riktigt på domedagsprofetior som att folk måste lämna sina hus eller laga mat mitt i natten för att inte behöva betala 200-300 kr mer i månadenD djac skrev:
Jo nu verkar effektavgiften göra nytta och man sänker sina kostnader.D djac skrev:Trådens titel är ju lite felaktig, effektavgiften låter sig inte hanteras, jag tror inte vi får se några hack för att undkomma den, mer korrekt handlar det om att anpassa sitt liv efter denna och det är ju svårare.
Effektavgiften minskade kundernas elnätskostnader
https://www.energi.se/artiklar/2025/december-2025/effektavgiften-minskade-kundernas-elnatskostnader/
"Förra året införde Tekniska verken en effektavgift för sina elnätskunder i Linköping. Nu visar en uppföljning att kunderna i genomsnitt har minskat sina elnätskostnader med 6 procent. Företagets kommunikationssatsning har varit avgörande för detta resultat menar Christian Andersson, affärsutvecklare på Tekniska verken."
"Elbilsägarna sparar mest
Tekniska verken har också särskilt följt en grupp elbilsägare och i Linköping omfa"ttar det 1 800 elbilskunder. Dessa elbilarsägare har minskat sin gemensamma maximala effektanvändning med 7 procent. Det motsvarar omkring 1 MW eller i snitt drygt 0,5 kW per kund. I Katrineholm minskade 450 elbilsägare i snitt den maximala effektanvändningen med 10 procent."
Hej djacD djac skrev:Trådens titel är ju lite felaktig, effektavgiften låter sig inte hanteras, jag tror inte vi får se några hack för att undkomma den, mer korrekt handlar det om att anpassa sitt liv efter denna och det är ju svårare.
Som jag påpekat tidigare så har vi elanvändare fått dålig vägledning om kostnaderna för, till exempel elnätet, när vi förändrat vårt användningsmönster t.ex. med med styrning efter timpriser, elbilsladdning, installation av siolceller på villataken etc.
Dessa kostnader för förändrad användning av ett redan byggt system, kommer till oss antingen genom att vi måste betala för en ombyggnad (förstärkning) av de redan elnäten eller så till exempel genom effektavgifterna försöka att hålla nere kostnadsökningarna genom att på sikt förändra (utjämna) effektflödet i elnäten.
Vi kan inte inbilla andra, att det går inte att ”trolla bort” kostnaderna, inte heller att det går att bygga om de redan byggda elnäten utan stora kostnader för oss elanvändare.
Jag beklagar att vi elanvändare får dålig information om elkraftsystemet och dess kostnader (som skall betalas av oss elanvändare).
Vi redan där fått en korrektion, när det gäller att vi började att placera solceller på villataken och ansluta till distributionsnätet till villorna som bara är avsett för bara en effekt riktning. Detta har bland annat skett genom att Energimarknadsinspektionen (EI) förtydligat att solcellsenergin huvudsakligen skall användas för husets egna elbehov. Man ger därför stöd till batterier för lagring med villkoret att det handlar om egenanvändning.
Det hade naturligtvis varit bättre om vi elanvändare tagit emot denna information tidigare (tex om elnätens egenskaper) men ingen har velat lyssna på den informationen
Redigerat:
I linje med Ellevios, eller vilka det nu var som gjorde mätningar tidigare. De räknade med 5%.P paralun skrev:Jo nu verkar effektavgiften göra nytta och man sänker sina kostnader.
Effektavgiften minskade kundernas elnätskostnader
[länk]
"Förra året införde Tekniska verken en effektavgift för sina elnätskunder i Linköping. Nu visar en uppföljning att kunderna i genomsnitt har minskat sina elnätskostnader med 6 procent. Företagets kommunikationssatsning har varit avgörande för detta resultat menar Christian Andersson, affärsutvecklare på Tekniska verken."
"Elbilsägarna sparar mest
Tekniska verken har också särskilt följt en grupp elbilsägare och i Linköping omfa"ttar det 1 800 elbilskunder. Dessa elbilarsägare har minskat sin gemensamma maximala effektanvändning med 7 procent. Det motsvarar omkring 1 MW eller i snitt drygt 0,5 kW per kund. I Katrineholm minskade 450 elbilsägare i snitt den maximala effektanvändningen med 10 procent."
Men hur de kan skriva ett sånt här pajas-uttalande begriper jag inte….:
” Om alla våra elnätskunder i Linköping skulle minska sin maximala effektanvändning med 0,5 kW skulle det ge plats för 4 000 nya villor i vårt befintliga nät, vilket är mycket, säger Christian Andersson.”
Vi kan nog vara säkra på en sak i alla fall.Fairlane skrev:
Att tänka hur man gör, alternativt att automatisera en del saker är väl ett sätt att hantera effektavgiften? Det betyder inte att den blir noll, men lägre än den annars skulle blivit.
Den senare går faktiskt att besvara, duscha när du vill, värm vattnet när du vill, det behöver inte vara i direkt anslutning.
Givetvis är det olika lätt/svårt för olika hushåll, men så är det ju med allt. Var och en för vad den vill, orkar och kan. Bara för att jag inte vill, orkar eller kan så är det väl inte för att diskutera lösningar för de som vill, orkar och kan? Vill man inte diskutera så är det fritt att lämna tråden.
Du ska inte leva ditt liv efter formeln. Formeln har använts vid dimensionering, det är mer en förklaring. Det är inte konstigare än att man har modeller för hur vägar byggs eller hur många förskolor som byggs i ett område etc.
Så är det väl alltid?
Det är ett sätt att se det. Jag tror inte riktigt på domedagsprofetior som att folk måste lämna sina hus eller laga mat mitt i natten för att inte behöva betala 200-300 kr mer i månaden
Och det är att nätbolagens intjäning kommer att vara lika som innan, och öka år efter år.
Eller tror någon på riktigt att de kommer sänka sin intjäning?
Det som då händer med effektavgiften är att fördelningen av vilka kunder som betalar mest/minst ändras.
Nätbolagen tar ingen risk i detta - som vanligt. Det gör vi kunder.
Jo 2 MW räcker inte för 4000 villor.... men det viktiga är att kostnaderna sjönk för befintliga kunder.S Snikholt skrev:I linje med Ellevios, eller vilka det nu var som gjorde mätningar tidigare. De räknade med 5%.
Men hur de kan skriva ett sånt här pajas-uttalande begriper jag inte….:
” Om alla våra elnätskunder i Linköping skulle minska sin maximala effektanvändning med 0,5 kW skulle det ge plats för 4 000 nya villor i vårt befintliga nät, vilket är mycket, säger Christian Andersson.”
Jaja, jag står ganska stabilt i min uppfattning om att tiden inte låter sig stoppas, senast vi stod vid ett liknande vägskäl så valdes ändå framtiden före det förgångna. Jag tänker på när vi gav upp kopparnäten, ett liknande monopol, och ADSL, många ondgjorde sig även då över att omställningen skulle kosta, detta är väldigt likt. Nu ombeds vi försöka använda motsvarande parabol och markantennen så mycket som möjligt och spara på bandbredden, om du ska kolla Netflix, vad är det att ha förresten, så gör det på natten. Idag är vi glada att vi valde framtiden och ljuset. Elnäten kommer gå samma väg, de kommer bli mer funktionella och funktionsrika och elnätsföretagen kommer föredra möjligt ökade intäkter istället för en russintillvaro där de tillsammans med samhället skrumpnar ihop.Fairlane skrev:
Att tänka hur man gör, alternativt att automatisera en del saker är väl ett sätt att hantera effektavgiften? Det betyder inte att den blir noll, men lägre än den annars skulle blivit.
Den senare går faktiskt att besvara, duscha när du vill, värm vattnet när du vill, det behöver inte vara i direkt anslutning.
Du ska inte leva ditt liv efter formeln. Formeln har använts vid dimensionering, det är mer en förklaring. Det är inte konstigare än att man har modeller för hur vägar byggs eller hur många förskolor som byggs i ett område etc.
Så är det väl alltid?
Det är ett sätt att se det. Jag tror inte riktigt på domedagsprofetior som att folk måste lämna sina hus eller laga mat mitt i natten för att inte behöva betala 200-300 kr mer i månaden