328 022 läst ·
4 607 svar
328k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag har 25A och jag är däruppe och nosar, det är ju elbilen som lastar mest men jag har fortfarande bara 11kW, blir ju värre sen när man kliver upp till 22.pacman42 skrev:
HejS steffo_b skrev:
Det jag här vill lyfte fram och belysa är att när vårt elkraftsystem en gång byggdes då satt ingenjörer på beslutande poster
De kunde sin fysik och byggde i enlighet med fysiken lagar
Sedan dess så har har tyngden i besluten flyttats till politiker och andra som snarare haft visioner och inte fysikens lagar som ledning
Det spelar ingen roll hur fantastiska idéer vi kan ha, baseras de inte inledningsvis på naturlagarna då kommer ändå naturlagarna att bestämma till slut
Därför har vi idag ett antal reformer och beslut gällande elsystemet som efter ett tag ändras till mångas besvikelse
Jag har haft förmånen att kunna ta beslut baserat på mina elkraftkunskaper som jag visste följde naturlagarna
Ibland gick dessa beslut emot energitådgivarnas kortsiktiga beslut
Alla beslut jag tar är inte felfria, långt därifrån. Men om jag följer naturens lagar då har jag sett att besluten är bra, sett på lång sikt,
Ibland tar det 10 år
En energirådgivare tar man in för att sänka sina egna kostnader.
Om man inte förstår att elnäten bekostas av oss elanvändare då hamnar man fort fel i beslut.
Ökar man elnätets kostnader så får man ändå själv bekosta det, som elanvändare till slut.
Redigerat:
Hej djacD djac skrev:
Skall jag tolka det så att du inte kunde följa mitt resonemang som i inlägg #3788 beskriver att vår anpassning till effektavgifter är en process som kan ta lång tid (flera år) och kan ses som ett reglersystem.
I inlägg #3799 beskrev jag vidare att denna anpassning hade kunnat starta tidigt, om rådgivningen varit annorlunda när vi satsade på att minska vår elenergianvändning men i många fall behöll toppeffekten.
I inlägg #3843 svarade jag på frågan i inlägg #3840 hur man kunde starta tidigt med denna anpassning redan innan vi hade "effektavgifter att ta hänsyn till". Jag svarade att det underlättas om man inser de fysikaliska begränsningar som finns för t.ex. elnäten.
I inlägg #3859 påpekar jag sedan att det är vi som använder elnätet, och ingen annan, som bekostar elnätet, vilket innebär att effektavgifterna är ett sätt att hålla nere elanvändarens kostnader genom att undvika extra behov av ombyggnad av redan byggda elnät.
Menar du att jag avviker från TS frågeställning ?
Jag tänker inte följa med dig ner i det kaninhålet igen men -ja, och dessutom har du påpekat när andra pratar om samma sak , fast har en annan åsikt.M Martin Lundmark skrev:
Du gör en falsk koppling mellan kostnader för näten och avgifterna, det är visat att dessa inte påverkar varandra, kollektivet kan säkert i viss marginell mån hjälpa bolagen att minska investeringskostnaderna men detta kommer utom i några undantagsfall inte påverka avgifternas storlek och utveckling.
Nu kan vi fortsätta prata om hur vi ska flytta vår förbrukning till tider utan effektavgift.
HejD djac skrev:Jag tänker inte följa med dig ner i det kaninhålet igen men -ja, och dessutom har du påpekat när andra pratar om samma sak , fast har en annan åsikt.
Du gör en falsk koppling mellan kostnader för näten och avgifterna, det är visat att dessa inte påverkar varandra, kollektivet kan säkert i viss marginell mån hjälpa bolagen att minska investeringskostnaderna men detta kommer utom i några undantagsfall inte påverka avgifternas storlek och utveckling.
Nu kan vi fortsätta prata om hur vi ska flytta vår förbrukning till tider utan effektavgift.
Det jag påpekat är när man i denna tråd fokuserar inläggen på att beklaga sig över vissa elnätsbolag ger stora vinster till sina aktieägare
Jag har svårt att se att det då handlar om trådens ämne :”hur tänker ni hantera effektavgifterna”
När det handlat om trådens ämne så är det mer långsiktigt än att bara ”flytta vår förbrukning till tider utan effektavgift”. Om detta bara innebär effekttoppar vid andra tidpunkter i elnäten
Målet med effektavgifterna handlar om att utjämna effektflödet i elnätet.
Detta görs inte i en ”Quick fix” utan handlar om ett mer långsiktigt arbete.
Samtidigt som vi ändrar vårt beteende så kommer elnätsbolagen att justera sina tariffer. Det blir likt ett regelsystem som hittar sin arbetspunkt där målet är ett jämt effektflöde i elnäten
Det beskrev jag i mitt (mina) inlägg
Investeringarna i elnäten betalar vi över en lång period, det kan vara 20 år eller mer. Därför kan vi ofta inte förvänta oss att se den direkta kopplingen mellan avgifterna och kostnaden att bygga, bygga om och driva elnäten.
Redigerat:
Givet att effekttaxorna är utformade som de nu är, så finns det väl inte så många sätt att hantera dem annat än att 1) minska sin konsumtion, 2) flytta sin konsumtion i tid, 3) en kombination av dessa eller 4) ignorera dem.
Så, nu när det är färdigutrett, får vi nu ifrågasätta om avgifterna ger någon nytta för konsumenterna?
Så, nu när det är färdigutrett, får vi nu ifrågasätta om avgifterna ger någon nytta för konsumenterna?
Jag har valt att ignorera alla försök från myndigheter, elbolag och andra att styra våra liv. Det finns mycket i livet som är roligare, mer givande och viktigare än att minimera kostnaderna för att bo och leva väl.
Jag är förundrad över att så många lägger ner så mycket energi på att spara några hundralapper i månaden. Troligen ett intressant ämne för någon doktorand i psykologi.
Har man så dålig ekonomi att man måste fokusera på små besparingar så har man tragiskt nog misslyckats med sin utbildning, yrkesval och karriär. Upptäcker man detta när man är nära pensionering så är det tyvärr oftast för sent att göra något åt saken.
Jag är förundrad över att så många lägger ner så mycket energi på att spara några hundralapper i månaden. Troligen ett intressant ämne för någon doktorand i psykologi.
Har man så dålig ekonomi att man måste fokusera på små besparingar så har man tragiskt nog misslyckats med sin utbildning, yrkesval och karriär. Upptäcker man detta när man är nära pensionering så är det tyvärr oftast för sent att göra något åt saken.
Hejkashieda skrev:
Givet att effekttaxorna är utformade som de nu är, så finns det väl inte så många sätt att hantera dem annat än att 1) minska sin konsumtion, 2) flytta sin konsumtion i tid, 3) en kombination av dessa eller 4) ignorera dem.
Jag är förvånad hur många som har focus på det ”Quick fix” de kan göra, och glömmer bort det viktiga långsiktiga arbetet som kan ge ett jämnare effektuttag från elnätet
Du handlar då om att på lång sikt se över förhållandet mellan hur mycket du förändrar elenergianvändningen och hur mycket du påverkar effekttopparna när du tex väljer vitvaror och uppvärmning.
Utgå ifrån, att de nuvarande taxorna förändras framöver därför är det bra att ta höjd för detta genom att tex satsa på att köpa och använda tvättmaskiner med långa (3 timmars) tvättprogram, varvtalsstyrda kyl och frysskåp undvika att envärda direktel (även som komplement vid stark kyla) för uppvärmning etc
Redigerat:
Du missade säkert bara att läsa alternativen innan du svarade, så jag upprepar dem.M Martin Lundmark skrev:
Är det någon särskild del av "ge ett jämnare effektuttag" som du tycker inte ryms i "1) minska sin konsumtion, 2) flytta sin konsumtion i tid, 3) en kombination av dessa"?