324 992 läst ·
4 477 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Just Ellevios modell tycker jag dock inte om. Det är med den modellen svårt att hinna ladda bilarna och värma varmvatten, badtunna och hus på natten. Timmarna räcker inte till...Anna_H skrev:
Nu får jag inte den, jag får en modell som liknar Vattenfalls modell (men billigare) där effekttarifferna enbart tas ut från frukost till middag (6-21) på vardagar under november till mars.
Med den modellen kan man spara in mycket pengar på att flytta sin last.
Det är en slutsats som jag kan förstå men den bygger på att man köper en osanning först, det blir lite som med Trump och hans hets mot Alvedon, det funkar om man köper lögnen men man landar långt från sanningen.Anna_H skrev:
Sett över befolkningen så har de flesta villaägare ungefär likadant ändå. Antingen har de värmepump, eller varmvattenberedare. Har de elbil så laddar de den hemma. De som inte följer den mallen är få.D djac skrev:
Enligt de stora nätägarna behövs ingen utbyggnad utöver det normala, de ser därför inget värde av att införa dessa nya taxor.pacman42 skrev:
Som vanlig accepterar jag att det finns avvikelser, dvs att i någon del av något nät kan det behövas en uppgradering men så har det å andra sidan alltid varit.
Även om osanningen skulle vara sann, så behöver inte taxorna höjas, eftersom utbyggnaderna redan är intaxade i de nuvarande, så man måste alltså acceptera två lager av lögner för att ro resonemanget i hamn.
Gör man det tillräckligt grovt så blir det såklart absolut lika men även om du begränsar det till bara bilen så är en del bilar hemma "alltid", några "aldrig", några på dagen och andra på natten. I förhållande till effektavgifterna så betyder även denna lilla variation en hel del.pacman42 skrev:
Hej djacD djac skrev:Enligt de stora nätägarna behövs ingen utbyggnad utöver det normala, de ser därför inget värde av att införa dessa nya taxor.
Som vanlig accepterar jag att det finns avvikelser, dvs att i någon del av något nät kan det behövas en uppgradering men så har det å andra sidan alltid varit.
Även om osanningen skulle vara sann, så behöver inte taxorna höjas, eftersom utbyggnaderna redan är intaxade i de nuvarande, så man måste alltså acceptera två lager av lögner för att ro resonemanget i hamn.
Då upprepar jag det jag skrivit tidigare, i inlägg #2 920
https://www.byggahus.se/forum/threa...ft-foer-elnaetet.532526/page-201#post-6379698
Nej, i princip alla har bilen hemma över natten de flesta nätterna. Tillräckligt ofta för att ladda på natten i alla fall.D djac skrev:
Men även "den normala utbyggnaden" innebär kostnader som kan hållas ned.D djac skrev:Enligt de stora nätägarna behövs ingen utbyggnad utöver det normala, de ser därför inget värde av att införa dessa nya taxor.
Om du inte accepterar nätägarnas utsagor så vet jag inte var du ska vända dig, inte ens säkert de vill prata om det om du ringer, jag har ingen aning. Jag har aldrig själv ägt ett elnät, kanske inte ens du, så mina erfarenheter är begränsade ur det perspektivet men att de skulle ljuga på det hållet håller jag inte för troligt.M Martin Lundmark skrev:
Ja men verkligen, och de avvikare som finns får oavsett anledning rätta sig i ledet och se till att den står där på natten framöver! I det nya vackra Sverige gör alla likadant och det ska ske samtidigt!pacman42 skrev:
HejD djac skrev:Om du inte accepterar nätägarnas utsagor så vet jag inte var du ska vända dig, inte ens säkert de vill prata om det om du ringer, jag har ingen aning. Jag har aldrig själv ägt ett elnät, kanske inte ens du, så mina erfarenheter är begränsade ur det perspektivet men att de skulle ljuga på det hållet håller jag inte för troligt.
Jag har aldrig arbetat vid ett elnätsbolag.
Men jag har studerat ämnet, forskat i ämnet och utbildat elkraftingenjörer under mina drygt 50 år med elkraft
Jag har fortfarande en kontakt med de personer jag mött och utbildat under åren
Jag skriver här på byggahus för att hjälpa andra att förstå bakgrunden till bl.a. effektavgiften