326 872 läst ·
4 552 svar
327k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Du läser inte alla inlägg i trådarna, det skrivs ju i de mest gripande ordalag om nätbolagens extremt svåra situation?tveksamt skrev:
Effektavgifternas syfte är att minska effekterna och smeta ut dem, eller anser du annat? Då bromsar de alltså allt som som är effektkrävande, detta parat med varierande elproduktion och priser blir såklart olyckligt.
Nätbolagen får inte öka sina totala intäkter. De ska alltså omfördela avgifterna så att konsumenten får incitament till att smeta ut sitt effektuttag. Din fasta månadsavgift kan minska eller så kan överföringsavgiften minska eller båda två, detta för att kompensera för effektavgiften. Kolla med din nätägare vad de har för planer.jarlh skrev:
Hej djacD djac skrev:
Jag har genom arbetslivet en medvetenhet om villkoren som gäller, för att de distributionsnät vi byggt de senaste säg 60 åren fungerar på ett bra och kostnadseffektivt sätt.
När jag köpte hus 1994 så tillämpade jag, bland annat, den kunskapen när jag valde uppvärmning och vitvaror till huset för att långsiktigt hålla nere mina kostnader, detta även som pensionär. Det har lyckats bra att sänka kostnaderna under många år.
Jag har bland annat här, på byggahus.se för andra beskrivit hur man långsiktigt kan göra, dock utan större respons.
Medveten om villkoren som gäller för att distributionsnäten kan jag nu ta med mig om jag till exempel skulle vilja skaffa mig utrustning som är effektkrävande till exempel elbil i framtiden.
Innebär det extrakostnader så tar jag med det, på sedvanligt sätt, i beslut om inköp och drift.
Totalt sett (sedan 1994) så ser jag ännu inte de ”bromsar” du beskriver, allvarligt kan påverka att jag kunnat (och kan) på bästa sätt hålla nere mina kostnader.
Effektavgifterna innebär för mig en möjlighet att hålla nere mina framtida elnätskostnader, då elnäten inte behöver överdimensioneras för effekttoppar.
När man förstått villkoren för elnätens uppbyggnad då förstår man samtidigt varför till exempel effektkrävande laster innebär högre kostnader för att bygga och driva elnäten.
Kostnader som skall betalas av de som nyttjar elnäten.
Redigerat:
Inte minska effekterna nödvändigtvis, det beror på vad du gör. Finns ingen anledning att minska effekten på spisen eller på dammsugaren exempelvis.D djac skrev:Du läser inte alla inlägg i trådarna, det skrivs ju i de mest gripande ordalag om nätbolagens extremt svåra situation?
Effektavgifternas syfte är att minska effekterna och smeta ut dem, eller anser du annat? Då bromsar de alltså allt som som är effektkrävande, detta parat med varierande elproduktion och priser blir såklart olyckligt.
Elnäten kommer byggas ut oavsett, även ditt, att en enskild abonnent har en jämn förbrukning kommer inte påverka när det bara finns en sådan.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag har genom arbetslivet en medvetenhet om villkoren som gäller, för att de distributionsnät vi byggt de senaste säg 60 åren fungerar på ett bra och kostnadseffektivt sätt.
När jag köpte hus 1994 så tillämpade jag, bland annat, den kunskapen när jag valde uppvärmning och vitvaror till huset för att långsiktigt hålla nere mina kostnader, detta även som pensionär. Det har lyckats bra att sänka kostnaderna under många år.
Jag har bland annat här, på byggahus.se för andra beskrivit hur man långsiktigt kan göra, dock utan större respons.
Medveten om villkoren som gäller för att distributionsnäten kan jag nu ta med mig om jag till exempel skulle vilja skaffa mig utrustning som är effektkrävande till exempel elbil i framtiden.
Innebär det extrakostnader så tar jag med det, på sedvanligt sätt, i beslut om inköp och drift.
Totalt sett (sedan 1994) så ser jag ännu inte de ”bromsar” du beskriver, allvarligt kan påverka att jag kunnat (och kan) på bästa sätt hålla nere mina kostnader.
Effektavgifterna innebär för mig en möjlighet att hålla nere mina framtida elnätskostnader, då elnäten inte behöver överdimensioneras för effekttoppar.
När man förstått villkoren för elnätens uppbyggnad då förstår man samtidigt varför till exempel effektkrävande laster innebär högre kostnader för att bygga och driva elnäten.
Kostnader som skall betalas av de som nyttjar elnäten.
Eftersom elproduktion kommer fortsätta variera, förmodligen ännu mer framöver, så kommer en helt jämn förbrukning inte vara en fördel heller, abonnenter som kan köpa mycket när det finns och mindre när det är brist är hjältarna idag och i framtiden.
Det bästa för näten är ju en helt jämn och låg effekt till varje abonnent, variationer gör snabbt allt svårare. Vill man ha dammsugare så ska den alltid vara på, eller ersättas av annan förbrukare med samma förbrukning, bara det blir jämnt!pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Jag tror jag har läst alla inlägg i tråden, men kan säkert missat något/några. Jag har inte sett ett enda inlägg av den sorten. Däremot har jag sett massor med inlägg om att det kommer bli vansinnigt dyrt för folk, inlägg om att man måste laga mat mitt i natten etc. Folk som redan har fått effektavgift infört brukar dock inte riktigt beskriva det så, även om vissa som har klagat väldigt innan vägrar att redovisa resultatet.D djac skrev:
Hej djac.D djac skrev:Elnäten kommer byggas ut oavsett, även ditt, att en enskild abonnent har en jämn förbrukning kommer inte påverka när det bara finns en sådan.
Eftersom elproduktion kommer fortsätta variera, förmodligen ännu mer framöver, så kommer en helt jämn förbrukning inte vara en fördel heller, abonnenter som kan köpa mycket när det finns och mindre när det är brist är hjältarna idag och i framtiden.
Elnäten kommer naturligtvis att byggas ut (och förändras) utifrån hur vi elanvändare efterfrågar det. Kan fler hus anslutas till ett befintligt distributionsnät så fördelas framtida kostnader för drift och underhåll på fler och kostnadsökningar kan hållas nere.
Elenergin jag köper av elhandlaren och elnätsbolaget som sköter transporten är affärer jag gör med två olika parten.
Jag utgår därför inte på att debiteringen från elhandlaren och från elnätsbolaget till mig kan optimeras samtidigt.
Effektavgiften har också den lite bakåtsträvande effekten att jag vet tre personer förutom mig som installerar någon form av dieselvärmare i garage/verkstad.
Men vi kommer ju absolut belasta nätet mindre.
Men vi kommer ju absolut belasta nätet mindre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Kan det verkligen löna sig, jämfört med att antingen ta kostnaden av effektavgiften eller att införskaffa en luft/luft-värmepump?O [old rusty] skrev:
KorrektO [old rusty] skrev:
Nej, det bästa är inte att alla har lika hög effekten hela tiden. Eftersom elnätet tillåts variera med +-10% så är det bästa att nätet håller sig inom detta. Men att saker varierar, det är normalt.D djac skrev:
Det bästa är också ett topparna i elförbrukning ligger under maxlasten på nätet. Eftersom det är helt orimligt att vi skall göra av med lika mycket el dygnet runt och året om så är det önskvärt att vi flyttar bort last från topparna och plattar ut förbrukningen.
Men, så länge nätet klarar av topp belastningen och håller sig inom +-10% så är allt OK. Det problem man vill adressera är att många nät, främst i andra länder, är på väg att nå topplasten som de tål. Då har man två alternativ:
1) bygga ut/om näten så att de klarar mer - detta måste kunderna betala för
2) införa effekttariffer som tar bort de värsta topparna - det ger att kostnads bördan på elnätskollektivet sjunker på sikt, dvs det blir billigare för kunden över tid.
Med 2) så kommer i praktiken även de som betalar relativt höga avgifter pga hög topplast på sikt att bli vinnare genom att elnätens kostnader inte stiger lika snabbt som med 1).
Personligen vet jag inte eftersom vi inte vet hur avgiften blir än, men den faller under ryssen-kommer förberedelserna också.Fairlane skrev:
Men eftersom standard för oss alla är relativt ouppvärmda stora garage, sen får man lite mekfeeling och vill ha värme där efter ungarna har lagt sig eller när familjen drönar framför idol.
Problemet är att då går nästan alltid spis, tvätt, speldator, disk och/eller torktumlaren redan. Så att toppa det med 5kW ute i garaget blir fort dyrt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Fast vid den tiden kanske du inte har någon effektavgift...O [old rusty] skrev:Personligen vet jag inte eftersom vi inte vet hur avgiften blir än, men den faller under ryssen-kommer förberedelserna också.
Men eftersom standard för oss alla är relativt ouppvärmda stora garage, sen får man lite mekfeeling och vill ha värme där efter ungarna har lagt sig eller när familjen drönar framför idol.
Problemet är att då går nästan alltid spis, tvätt, speldator, disk och/eller torktumlaren redan. Så att toppa det med 5kW ute i garaget blir fort dyrt.
Sen är det såklart bra med backup för strömbortfall etc.
Ja, frågan är hur en minskad variation i ett svenskt lokalnät hjälper samma i andra länder. Jag hjälper såklart gärna till, en sorts elnätsbistånd, men som ren symaptiåtgärd vet jag inte ens om det uppskattas..pacman42 skrev: