D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har aldrig arbetat vid ett elnätsbolag.
Inte ens det har jag heller gjort, så därför är jag lite i händerna på bolagen, dvs jag får försöka tolka utifrån det de säger, det finns såklart inslag av kremlologi i detta, de är ju hyperkommersiella, men ibland säger de saker som inte är uppenbart sälj och de små kornen får man ju då tolka i ljuset av annat. Ingen exakt vetenskap och jag tror man ska vara ägare eller åtminstone i koncernledande funktion för att kunna se hela bilden och det tåget har gått för mig iaf :)

D
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa drabbas negativt av förändringar, så är det alltid.
Ja, det är ju alltid så, jag tror som sagt att alla som är så engagerade här kommer inledningsvis få något lägre avgifter men som du kanske noterat köper jag inte nödvändigheten av införandet här i Sverige och det är därifrån min kritiska hållning kommer.

D djac skrev:
Ja, det är ju alltid så, jag tror som sagt att alla som är så engagerade här kommer inledningsvis få något lägre avgifter men som du kanske noterat köper jag inte nödvändigheten av införandet här i Sverige och det är därifrån min kritiska hållning kommer.
Medan jag köper resonemanget.

Jag har dock svårt att förstå flera av de modeller som enskilda elnätbolag har valt, men det är en helt annan fråga. De verkar mer prioritera principen än att de väljer att optimera på när topparna verkligen sker. Men det är klart, har man stora mängder med villor på fjärrvärme, då kommer topparna från elbilsladdning till stor del.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
D djac skrev:
Även om osanningen skulle vara sann, så behöver inte taxorna höjas, eftersom utbyggnaderna redan är intaxade i de nuvarande, så man måste alltså acceptera två lager av lögner för att ro resonemanget i hamn.
Vilka taxor är det som ska höjas? Effektavgifterna är kostnadsneutrala jämfört med dagens taxor.

D djac skrev:
Inte ens det har jag heller gjort, så därför är jag lite i händerna på bolagen, dvs jag får försöka tolka utifrån det de säger, det finns såklart inslag av kremlologi i detta, de är ju hyperkommersiella, men ibland säger de saker som inte är uppenbart sälj och de små kornen får man ju då tolka i ljuset av annat. Ingen exakt vetenskap och jag tror man ska vara ägare eller åtminstone i koncernledande funktion för att kunna se hela bilden och det tåget har gått för mig iaf :)
Hej
Det gäller att man då inte bygger sin kunskapsförmedling på alltför vaga uppgifter

Naturligtvis så är den marknadsföringsavdelning som finns inom alla företag inte de som sitter på de djupaste tekniska kunskaper som finns i företaget

Jag är medveten om svårigheterna att få fullödig information från företag

Vi är några här som försöker komplettera den information som ges utifrån vad vi vet och utifrån vad vi kan säga

Detta för att hjälpa andra här på ”byggahus”

M
pacman42 pacman42 skrev:
Just Ellevios modell tycker jag dock inte om. Det är med den modellen svårt att hinna ladda bilarna och värma varmvatten, badtunna och hus på natten. Timmarna räcker inte till...

Nu får jag inte den, jag får en modell som liknar Vattenfalls modell (men billigare) där effekttarifferna enbart tas ut från frukost till middag (6-21) på vardagar under november till mars.

Med den modellen kan man spara in mycket pengar på att flytta sin last.
Nää, i deras modell finns det inte mycket att tycka om ☹️

Lite synd att det för vårat hushåll blivit verklighet 😒

Full effektavgift alla dagar oavsett årstid 06-22...

Sen passade dom även på att höja våran nätavgift vid införandet 😏

Finns säkert storförbrukare som tjänar på deras upplägg, men för oss med 16A abonnemang, 9000kWh/år och 3kW i medeltoppar har det blivit bra mycket dyrare än innan iaf 😔

pacman42 pacman42 skrev:
jag får en modell som liknar Vattenfalls modell (men billigare) där effekttarifferna enbart tas ut från frukost till middag (6-21) på vardagar under november till mars.

Med den modellen kan man spara in mycket pengar på att flytta sin last.
Ja, den modellen är helt okej. Jag hoppas att Ellevio tvingas ändra sin tariff.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Även om osanningen skulle vara sann, så behöver inte taxorna höjas, eftersom utbyggnaderna redan är intaxade i de nuvarande, så man måste alltså acceptera två lager av lögner för att ro resonemanget i hamn.
Innan så skrev du att du var medveten om att effektavgiften inte höjer taxorna, men du verkar ha glömt bort det när du skriver detta?

Om inga förändringar behöver genomföras i näten blir det bara en omfördelning av vem som betalar vad. Vissa kommer få betala mer, andra mindre. Det är givetvis väldigt dåligt om det är så att nuvarande system är det bästa och mest rättvisa. Då är ju frågan bara om nuvarande system är det bästa och mest rättvisa...

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Vilka taxor är det som ska höjas? Effektavgifterna är kostnadsneutrala jämfört med dagens taxor.
Det var ett svar på påståendet att framtida utbyggnader kan undvikas och sådanas koppling till extra höjningar av elnätsavgifterna, utöver de ca 50% per decennium som vi har idag.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Innan så skrev du att du var medveten om att effektavgiften inte höjer taxorna, men du verkar ha glömt bort det när du skriver detta?

Om inga förändringar behöver genomföras i näten blir det bara en omfördelning av vem som betalar vad. Vissa kommer få betala mer, andra mindre. Det är givetvis väldigt dåligt om det är så att nuvarande system är det bästa och mest rättvisa. Då är ju frågan bara om nuvarande system är det bästa och mest rättvisa...
Jag tycker ditt svar och fråga är konstiga, antingen är jag otydlig eller så missförstår du.

D djac skrev:
Det var ett svar på påståendet att framtida utbyggnader kan undvikas och sådanas koppling till extra höjningar av elnätsavgifterna, utöver de ca 50% per decennium som vi har idag.
Hej
Du får komma ihåg att elnätsbolagen inte får bygga proaktivt utan utifrån hur vi som är anslutna efterfrågar tjänster

De får inte neka oss anslutning/förändring men får ta betalt vad det kostar övervakade av energimarknadsinspektionen (EI)

Det innebär i många fall att kostnader rullas ut i efterhand (i fyraårsperioder) och i form av högre nätavgifter åren framöver

Nuvarande perioden innehåller alltså kostnadsökningar som bygger på tidigare nedlagda kostnader

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nästa bra fråga är då. Med Ellevios och andras med för den delen, tidsgränserna för uttag av effektavgift.
Hur blir det med JUL - NYÅR - MIDSOMMAR då. Många har släkten samlade på dessa helger och många besökare. Hos mig brukar vi samlas för samkväm och trevlig samvaro med släkt som inte träffas så ofta.
Vi brukar vara så där en 15 personer + barn/barnbarn och ha mycket trevligt
På dessa sammankomster ska det lagas mat i större propotioner. Det ska vara någon form av brunch kl 13:00 och senare på kvällen middag. Det blir massor av att laga mat och diskmaskinen ska gå. För att inte tala om att det går åt mycket varmvatten vid dessa tillfällen, så kan det bli.

1 4 plattor på spisen och ugnen på.
2 En VVB går för att få riktigt med VV
3 Det är minus 10 ute, värmen måste fungera. Antingen med EL-panna/VP, FTX som många har i sina hus.
Men den sistnämda klarar inte att värma huset med kompressorn, utan måste stötta med El-pratronen för värme och VV. Blir säkert en överrasknig för dom med FTX, då det inte går att stänga av den.
4 Belysning är inte någon större förbrukare, så den räknar jag inte med, men ligger sammantagt med allt.
5 En del besökare som kommer, har en ren EL-bil och behöver ladda, kanske för att komma hem.

Då blir nästa fråga. Ska det lagas mat med start kl 22:00 och ätas ca kl 23:00 då , eller har ni som har en annan åsikt om effekttaxan någon lösning på detta. Så kom med ett konkret svar hur man undviker extra/stor debitering för den. Inget blaha nu om det ena eller andra, utan ren verklighet.
Så i slutänden så är alla en förlorare med Effekttaxan som en del nätägare tidsmässigt använder sig av.

Fairlane Fairlane skrev:
Njae, jag är ju överhuvudtaget inte konspirationsteoretiskt lagd, men tillåt mig att tveka på att det i slutändan blir resultatet.

Jag har mycket svårt att se att de som ser denna förändring som en möjlighet lyckas tjäna ännu mer pengar sitta på sina händer när de kommer till dukat bord som här.

Det är bara att se på de många gånger som elnätsbolagen lyckas vinna över energimarknadsinspektionen i domstol (på vad många skulle säga är teknikaliteter) för att se att allt inte står rätt till i Elsinor.

Så visst. Lagen är (möjligtvis) tydlig. Men det är som bekant stor skillnad på att ha rätt och att rätt.

(I mitt eget fall så gjorde införandet av effektavgifter som sagt en ökning med ca 20%, men det var innan vi köpte elbil. Jag har inte sett hur det slår nu. Och jag har inte elvärme... Jag har inte träffat någon granne som fick lägre avgifter, men har å andra sidan inte samlat någon statistik.)

• Gilla
djac
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så i slutänden så är alla en förlorare med Effekttaxan som en del nätägare tidsmässigt använder sig av.
Hej jonasetik
Hur kommer du fram till att ;”så är alla en förlorare med Effekttaxan”?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
(I mitt eget fall så gjorde införandet av effektavgifter som sagt en ökning med ca 20%, men det var innan vi köpte elbil. Jag har inte sett hur det slår nu. Och jag har inte elvärme... Jag har inte träffat någon granne som fick lägre avgifter, men har å andra sidan inte samlat någon statistik.)
Som sagt, det ska inte bli mer totalt, men sen har "ni" ju infört tidigare än nödvändigt och vi vet inte om de tidigare tagit ut max etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.