324 785 läst ·
4 472 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Bra frågor. Du och flera har tidigare oroat er över detta. Du har ju facit från midsommar och även från uppvärmandet av din pool och för övrigt resterande tid av året sen Ellevio införde effektavgiften.J jonaserik skrev:Nästa bra fråga är då. Med Ellevios och andras med för den delen, tidsgränserna för uttag av effektavgift.
Hur blir det med JUL - NYÅR - MIDSOMMAR då. Många har släkten samlade på dessa helger och många besökare. Hos mig brukar vi samlas för samkväm och trevlig samvaro med släkt som inte träffas så ofta.
Vi brukar vara så där en 15 personer + barn/barnbarn och ha mycket trevligt
På dessa sammankomster ska det lagas mat i större propotioner. Det ska vara någon form av brunch kl 13:00 och senare på kvällen middag. Det blir massor av att laga mat och diskmaskinen ska gå. För att inte tala om att det går åt mycket varmvatten vid dessa tillfällen, så kan det bli.
1 4 plattor på spisen och ugnen på.
2 En VVB går för att få riktigt med VV
3 Det är minus 10 ute, värmen måste fungera. Antingen med EL-panna/VP, FTX som många har i sina hus.
Men den sistnämda klarar inte att värma huset med kompressorn, utan måste stötta med El-pratronen för värme och VV. Blir säkert en överrasknig för dom med FTX, då det inte går att stänga av den.
4 Belysning är inte någon större förbrukare, så den räknar jag inte med, men ligger sammantagt med allt.
5 En del besökare som kommer, har en ren EL-bil och behöver ladda, kanske för att komma hem.
Då blir nästa fråga. Ska det lagas mat med start kl 22:00 och ätas ca kl 23:00 då , eller har ni som har en annan åsikt om effekttaxan någon lösning på detta. Så kom med ett konkret svar hur man undviker extra/stor debitering för den. Inget blaha nu om det ena eller andra, utan ren verklighet.
Så hur slog effektavgiften under tiden du värmde din pool?
Hur slog effektavgiften för er under juni (med midsommarfirande)?
Hur har era avgifter slagit hittils i år, jämfört med tidigare år (effektavgiften har tillkommit, men överföringsavgift och fast avgift har sänkts?)?
Några har ju redan skrivit att de fått lägre kostnader, eller i stort sett samma utan att ändra sitt liv, så hur alla kan vara förlorare, även de som får det billigare får du gärna förklara.J jonaserik skrev:
Jag tillhör sannolikt de som får lägre avgifter inledningsvis men det hindrar inte mig från att ha åsikten att alla förlorar, säljarna och köparna förlorar bägge på det genom att det läggs ytterligare en broms på affärerna, detta kommer speciellt märkas när säljaren har gott om el och priserna är låga.Fairlane skrev:
Gött för dig. Alla har det inte så glidigt och jag är inte sugen på att flytta.Anna_H skrev:
Ta Bjärke energi som exempel. 125kr/kW kl 06-22 och högsta timmen på månaden räknas, inga mesiga medelvärden där inte, bara pang på rödbetan om du glömmer något på.
"Fördelen" med att det är värsta timmen under månaden är ju att jag kan nog räkna med att någon i familjen kommer göra bort sig under månaden, så egentligen kan vi strunta i att försöka minimera topparna och bara köra på.
Så en kväll där det oturar sig med resten av huset (och som sagt innan, det är inte ens ett extremt exempel att vilja värma garage samtidigt som matlagning/tvätt utan mycket sannolikt att det kommer hända) så kostar det 5x125kr om jag förstått det rätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Hur menar du då?D djac skrev:Jag tillhör sannolikt de som får lägre avgifter inledningsvis men det hindrar inte mig från att ha åsikten att alla förlorar, säljarna och köparna förlorar bägge på det genom att det läggs ytterligare en broms på affärerna, detta kommer speciellt märkas när säljaren har gott om el och priserna är låga.
Du låter bli att köpa el billigt under dagtid på sommaren, el som du annars hade köpt?
Precis, det är detta som är dåligt med intermittent kraft.. det man sparar på låga produktionskostnader blir samhällskostnader när nätet måste dimensioneras upp för att hantera spikar i förbrukning när elen är billig. Ur ett nät perspektiv är en konstant jämn förbrukning bäst och billigast.D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Givetvis är det så, men då är vi tillbaka till att man inte kan få allt. Elnät är en det och elhandelsbolag en annan. För de allra flesta spelar det ingen roll om de köper elen på dagen eller natten eftersom de inte har den sortens avtal.D djac skrev:
Nu verkar du inte ta in speciellt mycket av det folk svarar men om du kommer billigare undan under övriga månader så blir kostnaden för hela året inte högre även om just julafton blir dyrare än tidigare år.J jonaserik skrev:Nästa bra fråga är då. Med Ellevios och andras med för den delen, tidsgränserna för uttag av effektavgift.
Hur blir det med JUL - NYÅR - MIDSOMMAR då. Många har släkten samlade på dessa helger och många besökare. Hos mig brukar vi samlas för samkväm och trevlig samvaro med släkt som inte träffas så ofta.
På dessa sammankomster ska det lagas mat i större propotioner. Det ska vara någon form av brunch kl 13:00 och senare på kvällen middag. Det blir massor av att laga mat och diskmaskinen ska gå. För att inte tala om att det går åt mycket varmvatten vid dessa tillfällen, så kan det bli.
3 Det är minus 10 ute, värmen måste fungera. Antingen med EL-panna/VP, FTX som många har i sina hus.
Men den sistnämda klarar inte att värma huset med kompressorn, utan måste stötta med El-pratronen för värme och VV. Blir säkert en överrasknig för dom med FTX, då det inte går att stänga av den.
4 Belysning är inte någon större förbrukare, så den räknar jag inte med, men ligger sammantagt med allt.
5 En del besökare som kommer, har en ren EL-bil och behöver ladda, kanske för att komma hem.
Då blir nästa fråga. Ska det lagas mat med start kl 22:00 och ätas ca kl 23:00 då , eller har ni som har en annan åsikt om effekttaxan någon lösning på detta. Så kom med ett konkret svar hur man undviker extra/stor debitering för den. Inget blaha nu om det ena eller andra, utan ren verklighet.
Så i slutänden så är alla en förlorare med Effekttaxan som en del nätägare tidsmässigt använder sig av.
Hur det blir? Du får betala för den effekt du förbrukar förstås.J jonaserik skrev:Nästa bra fråga är då. Med Ellevios och andras med för den delen, tidsgränserna för uttag av effektavgift.
Så i slutänden så är alla en förlorare med Effekttaxan som en del nätägare tidsmässigt använder sig av.
Vill du/använder du VVB, alla plattor på spisen, ugnen, värmer huset på max och laddar elbil så säkringarna glöder får du betala för det. Det är väl aldrig någon som försökt påstå annat?
Skillnaden blir ju att du nu får betala den avgiften för december, men har du har kanske inte släktkalas alla andra månader på året så då kan du få en lägre kostnad då.
Men igen, du har ju nu haft effektavgift ett tag, hur har det slagit för dig? Hur mycket extra har det kostat dig? Eller har du lagt om till att laga all mat mitt i natten?
Det var mer ett svar på frågan om detta är bra eller dåligt, jag tycker det är dåligt av många skäl, onödigt i Sverige av lika många men detta är påtagligt begränsande för säljare och köpare.Fairlane skrev:
Det är väl ändå så att timprisavtalen ökar, det har jag för mig att jag sett?
Renoverare
· Falun
· 150 inlägg
Har man inte missat målet med taxan då? Det finns helt enkelt inget incitament för konsumenterna att försöka flytta förbrukning till utanför höglast, man kommer ändå att åka på hög effekttaxa och därför kör man på som tidigare… Eller missar jag något?O [old rusty] skrev:
HejJ jonaserik skrev:
Den rena verkligheten är att om du vill ta ut hög effekt genom elnätet så kan det kosta eftersom det innebär en belastning genom elnätet
Själv så har jag sedan jag köpte huset successivt sett till att minska min elenergi användning utan att tillföra onödigt stora effekttoppar Det har jag beskrivit flera gånger här i forumet
När jag valde bergvärme utan elspets som även värmer varmvatten så innebar det att värmen avstannar automatiskt vid varmvattenproduktion
Jag har i många år nu påpekat att man bör tänka på att hålla nere toppeffekten tex när man väljer uppvärmning/varmvatten men få har lyssnat
Gör man det när man normalt byter värmesystem innebär att man inte behöver bygga om igen.
Det finns inget trolleri att använda utan man måste undvika effekttoppar eller betala vad det kostar
Man har berättat om effektavgifter ett bra tag nu så att det införs kan inte komma som en överraskning
Redigerat:
Renoverare
· Falun
· 150 inlägg
Här har vi i alla fall en sportslig möjlighet att minska topparna litegrann. Effekttaxa tas ut med 75:- per kWh medelvärdesbildat på de tre högsta topparna vardagar mellan 07 och 19. Vardagar mellan 19 till 07, helger och röda dagar tas ingen effekttaxa ut alls. Det gäller bara att alla inte slår på allt kl 19:00, då lär nätbolaget ändra till 20… 🤪O [old rusty] skrev:
Jag är i samma situation. jag verkar dock få 6-21 och bara nov-mar.Renoverings-Pettson skrev:
Här har vi i alla fall en sportslig möjlighet att minska topparna litegrann. Effekttaxa tas ut med 75:- per kWh medelvärdesbildat på de tre högsta topparna vardagar mellan 07 och 19. Vardagar mellan 19 till 07, helger och röda dagar tas ingen effekttaxa ut alls. Det gäller bara att alla inte slår på allt kl 19:00, då lär nätbolaget ändra till 20… 🤪
Jag ser ju detta som en utmaning istället för ett straff, som vilka här ser det som. Jag kommer att ladda bilar, värma vatten mm på natten. Om frugan glömmer ladda sin bil hemma och behöver få den laddad på dagen, ja då får hon ladda den på stan. Det blir billigare.
Jag kommer iofs att övervaka energiförbrukningen, den tredje högsta toppen, eller om det blir den femte, det vet jag inte än kommer att vara tak på hur mycket energi som får användas i huset. Jag kommer att sikta på 10% mindre än den när jag styr värme mm. Man vet ju aldrig om ugnen slås på sista kvarten eller liknande, så lite marginal måste man ha i styrningen. Men i praktiken så kommer jag att slå av värme, varmvatten mm när ugnen går, när spisen kör och liknande. Det är rätt lätt iom att jag valt att köpa värmepumpar mm som har stöd för styrning, det är ju rätt många år sedan det ryktades om vad som komma skulle. Det lönar sig att vara påläst helt enkelt.