Fairlane
D djac skrev:
Vi har redan timpris, blir kvartspris, som ska påverka förbrukningen utifrån produktionen, att lägga ett till raster med varierade avgifter ovanpå detta stör bara och som sagt jag har inte sett något större elbolag säga någonting som antyder att denna extra reglering behövs eller tillför något.
Fast timpris, kvartspris etc är elbolagen, inte nätbolagen. Sen har majoriteten inte vare sig timpris eller kvartspris utan rörligt och fastpris. De har inget incitament att flytta last.
D djac skrev:
Jag tycker inte att min hållning att vi ska undvika att komplicera saker i onödan borde skapa upprördhet. KISS, if it ain't... osv
Det håller jag iofs med dig om.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Så när man vintertid kommer till stugan som haft endast underhållsvärme kommer uppvärmningen första dagen kosta en förmögenhet? (Fast man legat på sparlåga i månader innan?)

jarlh jarlh skrev:
Så när man vintertid kommer till stugan som haft endast underhållsvärme kommer uppvärmningen första dagen kosta en förmögenhet? (Fast man legat på sparlåga i månader innan?)
Om du ska bränna upp värmen på en gång kan det kosta, ja.
Helt beroende på vilken modell ditt nätbolag väljer. Ta Vattenfalls exempel, så tittar de på medel av de fem timmarna, under olika dagar, med högst förbrukning under månaden. Och bara 7-21 (eller vilka timmar det nu var).
Så om du kan dra igång värmen under natten innan du ska dit spelar det ingen roll.
Eller om du kan göra det med lägre effekt under dagen innan.
Eller om du gör det på ett dygn och i övrigt har låg förbrukning på månaden så kommer ditt medel fortfarande att kunna hållas ganska lågt.

tveksamt tveksamt skrev:
Om du ska bränna upp värmen på en gång kan det kosta, ja.
Helt beroende på vilken modell ditt nätbolag väljer. Ta Vattenfalls exempel, så tittar de på medel av de fem timmarna, under olika dagar, med högst förbrukning under månaden. Och bara 7-21 (eller vilka timmar det nu var).
Så om du kan dra igång värmen under natten innan du ska dit spelar det ingen roll.
Eller om du kan göra det med lägre effekt under dagen innan.
Eller om du gör det på ett dygn och i övrigt har låg förbrukning på månaden så kommer ditt medel fortfarande att kunna hållas ganska lågt.
Detta är extremt tydliga incitament för att tillverkarna av värmepumpar mm skall erbjuda lösningar för att kunna styra detta. Eller hur?

Om värmepumpen erbjuder uppkoppling över nätet så kan du slå på värmen dagen innan. Att köpa en fjärrstyrd strömbrytare för värmen kostar inte så mycket heller, ett exempel som man säkert tjänar in redan första året:
-https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/larmsystem/fjarrlarm/ontech-9060-fjarrstrombrytare-for-4g-natet-p52322

Men för att slippa ha det kallt så länge så använder dock många en helt annan lösning på värmen i stugan - ved! Mina föräldrar använde elvärme i stugan när de var där, men de värmde alltid med ved när de kom dit då det var den klart snabbaste uppvärmningen man kunde få till. Effekten från en braskamin skall inte underskattas.

jarlh jarlh skrev:
jarlh

Nätägaren har dragit en ledning till din stuga som klarar både din underhållsvärme (med en låg effekt) och att du, när du önskar, kan mångdubbla den effekten.

Att du ”legat på sparlåga i månader innan” bidrar ju inte ekonomiskt till att ledningen även är dimensionerad (och klar) att leverera högre effekt, om du önskar.

Är det fel att han får ta betalt för att ledningen även klarar leverera mer effekt de dagar ni kommer till stugan?

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Och det kommer givetvis att fortsätta, man kommer att anpassa näten efter vad som behövs även framåt. Det hela syftar ju dock till att minska behovet av detta, och därmed även behovet av att ta ut högre avgifter framåt.

Det är väl ingen som har argumenterat för att effektavgifter ska vara ett sätt att sluta anpassa nätet helt och hållet och vad vi har just nu är vad vi ska ha i alla år framåt?
Och då blir det ju som syftet med denna avgift är, i områden med underutvecklade nät behöver man bromsa utvecklingen så att man hinner ifatt med utbyggnaden av näten, det kan man ju sympatisera med.

För oss råder det omvända, vi har bra infrastruktur och ska gasa in i framtiden, omfamna elektrifieringen, att pausa här innebär bara förlorade steg i utvecklingen och att nödvändig upprustning sannolikt kostar lite mer när man väl ändå ska göra dem.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D djac skrev:
Och då blir det ju som syftet med denna avgift är, i områden med underutvecklade nät behöver man bromsa utvecklingen så att man hinner ifatt med utbyggnaden av näten, det kan man ju sympatisera med.

För oss råder det omvända, vi har bra infrastruktur och ska gasa in i framtiden, omfamna elektrifieringen, att pausa här innebär bara förlorade steg i utvecklingen och att nödvändig upprustning sannolikt kostar lite mer när man väl ändå ska göra dem.
Hej djac

Då upprepar jag det jag skrivit tidigare, i inlägg #2 920;

”Elnäten till villaområdena har i byggts efter samma principer, säg, de senaste 60 åren. Näten byggdes med en spänningsreglering som utgick frän att effektriktningen var mot villan. Man använde Velanders formel som bland annat hanterar sannolikheten när effektuttagen sker och hur stora topparna blir, baserat på en avläsning av elmätaren en gång på år.

Sedan dess har stora förändringar skett framför allt i hur vi elanvändare beter oss. Med timbaserad debitering och styrning av effektuttagen så synkroniseras effekttopparna betydligt bättre idag. Vi har fått elbilsladdning och solceller som kan innebära omvänd effektriktning mm.

Detta innebär en förändrad användning av redan byggda elnät.

Ett alternativ till ombyggnad/förstärkning av redan byggda elnät till en hög kostnad så vill man med effektavgiften nyttja det redan befintliga elnätet bättre och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna i elnäten, som många redan anser är för stora.

Effektavgiften ger dig en möjlighet att kunna påverka (hålla nere) din framtida kostnad för elnätet.”

Alla kommer inte alla att betala mer för elnätet när effektavgifterna införs. Några får lägre elnätskostnader.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är extremt tydliga incitament för att tillverkarna av värmepumpar mm skall erbjuda lösningar för att kunna styra detta. Eller hur?

Om värmepumpen erbjuder uppkoppling över nätet så kan du slå på värmen dagen innan. Att köpa en fjärrstyrd strömbrytare för värmen kostar inte så mycket heller, ett exempel som man säkert tjänar in redan första året:
-https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/larmsystem/fjarrlarm/ontech-9060-fjarrstrombrytare-for-4g-natet-p52322

Men för att slippa ha det kallt så länge så använder dock många en helt annan lösning på värmen i stugan - ved! Mina föräldrar använde elvärme i stugan när de var där, men de värmde alltid med ved när de kom dit då det var den klart snabbaste uppvärmningen man kunde få till. Effekten från en braskamin skall inte underskattas.
Helt enig!

D djac skrev:

Vad är det som ska pausa här?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det som ska pausa här?
Alla förändringar som påstås driva elnäten mot sin undergång, det är ju den påstådda grunden för hela diskussionen? I stort är det väl den sedan länge pågående elektrifieringen men också anpassning till och bättre nyttjande av vår elproduktion, vilka applikationerna blir imorgon vet jag inte.

M Martin Lundmark skrev:
jarlh

Nätägaren har dragit en ledning till din stuga som klarar både din underhållsvärme (med en låg effekt) och att du, när du önskar, kan mångdubbla den effekten.

Att du ”legat på sparlåga i månader innan” bidrar ju inte ekonomiskt till att ledningen även är dimensionerad (och klar) att leverera högre effekt, om du önskar.

Är det fel att han får ta betalt för att ledningen även klarar leverera mer effekt de dagar ni kommer till stugan?
Vi betalar fast avgift för anslutningen, 675 kr/månad. Kommer vi slippa den nu?

jarlh jarlh skrev:
Hej jarlh

Elnätsföretagen sätter sina avgifter, för alla de som är anslutna till elnätet, övervakade av Energimarknadsinspektionen (EI).

Jag vet inte hur era avgifter ser ut framöver, när effektavgifterna införts (jag vet inte heller hur mina elnätsavgifter ser ut när effektavgifterna införs för mig).

Men målet är att vi skall styras mot ett jämnare effektflöde och att undvika effekttoppar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vad har du för nätägare?
D djac skrev:
Alla förändringar som påstås driva elnäten mot sin undergång, det är ju den påstådda grunden för hela diskussionen? I stort är det väl den sedan länge pågående elektrifieringen men också anpassning till och bättre nyttjande av vår elproduktion, vilka applikationerna blir imorgon vet jag inte.
Enligt vem?
Du måste lyssna på andra domedagsprofeter än jag. Jag ser inget i effektavgifterna som gör att något måste pausas här.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men målet är att vi skall styras mot ett jämnare effektflöde och att undvika effekttoppar.
Då borde väl man snarare ha "extraavgift" då det totala uttaget är som störst.

Effektavgifterna slår inte lika och inte helt rättvist, där är nog de flesta eniga. Effektavgifterna gör att det än mer lönar sig att skaffa värmepump än att ha direktverkande el.

Några saker som kommer att kosta är dock (exempel):
- att värma elbastu på en vardagskväll på vintern. Här kan man gå över till ved (bastustuga utomhus exempelvis)
- att värma varmvatten med el/värmepump samtidigt som man lagar mat (här behövs någon form av styrning av värmningen av vatten)
- att värma huset medan man lagar mat (oavsett värmepump eller inte, här räknar jag med att värmepumpstillverkarna inför ytterligare mjukvarufinesser för att övervaka energiutnyttjandet under en timme för att lösa detta - incitament för ny värmepump)

Visst, vissa kommer att drabbas negativt av detta, andra kommer att tjäna pengar. Den modell jag kommer att få påminner om Vattenfalls modell, med den skulle jag tjäna drygt 700kr per månad.

jarlh jarlh skrev:
Då borde väl man snarare ha "extraavgift" då det totala uttaget är som störst.
Det är det man gör, så gott man kan. De flesta hushåll korrelerar i när de använder som mest el. Det är vid matlagning. Samtidigt så korrelerar även hushållen när de laddar bilar. Genom att försöka få hushållen att smeta ut användningen av el så löser man dessa problem. Oavsett när uttaget är som störst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.