380 472 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
De tre gånger jag köpt hus i mitt liv har inte ens tanken slagit mig att utreda vem som är nätägare..C Calamares skrev:
därför att det tidigare inte varit ett problem.
Det är först på senare tid (typ kanska 2015 eller så) som nätavgifterna skenat iväg på riktigt, lång över vad so kan anses som rimligt.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-dyrare-har-din-el-blivit/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/842Gd/eon-chockhojer-elnatsavgiften
https://www.tn.se/ekonomi/38097/eon-hojer-elnatsavgiften-kraftigt-igen/
Vi har en LLVP inne i huset och en LLVP i garaget och inte ens i januari hade vi över 5 (vad nu enheten kallas) som effekttopp för totalen. Att du skulle lyckas öka din topp med 5 genom att addera en LLVP i garaget kan inte vara möjligt.O [old rusty] skrev:Personligen vet jag inte eftersom vi inte vet hur avgiften blir än, men den faller under ryssen-kommer förberedelserna också.
Men eftersom standard för oss alla är relativt ouppvärmda stora garage, sen får man lite mekfeeling och vill ha värme där efter ungarna har lagt sig eller när familjen drönar framför idol.
Problemet är att då går nästan alltid spis, tvätt, speldator, disk och/eller torktumlaren redan. Så att toppa det med 5kW ute i garaget blir fort dyrt.
Med det sagt så förstår jag beredskapsåtgärden, det är ett riktigt smart drag. Själv grubblar jag mest på hur jag ska kunna få tag på vatten.
Det är ju som att säga att man inte behövt tänka på vad kaffet kostat tidigare när det var billigt/ billigare.D Dilato skrev:De tre gånger jag köpt hus i mitt liv har inte ens tanken slagit mig att utreda vem som är nätägare..
därför att det tidigare inte varit ett problem.
Det är först på senare tid (typ kanska 2015 eller så) som nätavgifterna skenat iväg på riktigt, lång över vad so kan anses som rimligt.
[länk]
[länk]
[länk]
På 90-talet var räntorna extrema, då hade man koll på det, under 2010-talet har vi haft låga räntorna, då bryr man sig knappt. Men när de började öka igen, då började man se om sitt hus. Varför skulle man inte då kolla upp elnätet, speciellt eftersom det varit en ganska stor debatt de senaste 5 åren?
Eller som här (insändare i Sydsvenskan)lars_stefan_axelsson skrev:
Lunds kommun äger drygt 80 procent av Kraftringen. Övriga delägare är kommunerna Eslöv, Hörby och Lomma. Det är bra att vi själva äger vårt energibolag eftersom vi inte vill att externa ägare utnyttjar monopolsituationen på elnät och fjärrvärme. Problemet är dock att Kraftringen genom sitt monopol tar ut överpriser av kommunernas invånare.
”Vi är inte ute efter att ge det lägsta priset”, säger till exempel Mattias Brage på Kraftringen till Sydsvenskan i december 2018. Då med anledning av att Lunds kommun valde att inte köpa sin el från sitt eget energibolag. Det gör inte heller någon av de andra ägarkommunerna. Kommunerna anser helt enkelt att företaget är för dyrt. När det gäller el – till skillnad från elnät och fjärrvärme - är kunderna inte bundna till Kraftringen.
I en rikstäckande undersökning avseende kostnader för el och fjärrvärme, hamnar Lund, Lomma och Eslöv på plats 245 av 266 när det gäller priset för fjärrvärme. Även för elnät betalar vi mer än genomsnittet. Trots att vi med hög befolkningsdensitet borde ligga betydligt lägre än snittet.
Värre än de höga priserna är Kraftringens satsningar på olika verksamheter som inte har anknytning till bolagets mål för verksamheten. I början av 2000-talet förlorade man 80 miljoner kronor på spekulationshandel i el. Ett par år senare försökte bolaget utvinna värme genom att djupborra drygt 3 000 meter i närheten av Råby. Det hela slutade med en förlust på drygt 200 miljoner kronor.
Förlusterna i början av 2000-talet har inte skrämt Kraftringen. Som kommunalt bolag har man lätt att ta upp lån för expansiva investeringar. Idag är Kraftringen en spretig koncern som bedriver en rad verksamheter som inte hör hemma i ett kommunalt ägt företag.
5kW är givetvis en elfläkt.K Karin Svensson5 skrev:
Värmepump är ett alternativ, men det är inte så lockande. Jag vill inte ha någon grundvärme i stora delen (dåligt isolerat och stora portar) och med svets, slip och sprutnålning i omgångar så är jag lite osäker på hur den skulle må i dammet.
Plus att med enbart perioduppvärmning är det svårt att räkna hem.
Jag råkade se kommentarerna till en debattartikel om elpriserna som Skellefteå Kraft har i sitt elnät. Där argumenterar sossar och vänsterpartister för att det är bra att de tar ut höga avgifter för att då går pengarna till de fattiga i samhället via kommunens ägande.D Dilato skrev:Eller som här (insändare i Sydsvenskan)
Lunds kommun äger drygt 80 procent av Kraftringen. Övriga delägare är kommunerna Eslöv, Hörby och Lomma. Det är bra att vi själva äger vårt energibolag eftersom vi inte vill att externa ägare utnyttjar monopolsituationen på elnät och fjärrvärme. Problemet är dock att Kraftringen genom sitt monopol tar ut överpriser av kommunernas invånare.
”Vi är inte ute efter att ge det lägsta priset”, säger till exempel Mattias Brage på Kraftringen till Sydsvenskan i december 2018. Då med anledning av att Lunds kommun valde att inte köpa sin el från sitt eget energibolag. Det gör inte heller någon av de andra ägarkommunerna. Kommunerna anser helt enkelt att företaget är för dyrt. När det gäller el – till skillnad från elnät och fjärrvärme - är kunderna inte bundna till Kraftringen.
I en rikstäckande undersökning avseende kostnader för el och fjärrvärme, hamnar Lund, Lomma och Eslöv på plats 245 av 266 när det gäller priset för fjärrvärme. Även för elnät betalar vi mer än genomsnittet. Trots att vi med hög befolkningsdensitet borde ligga betydligt lägre än snittet.
Värre än de höga priserna är Kraftringens satsningar på olika verksamheter som inte har anknytning till bolagets mål för verksamheten. I början av 2000-talet förlorade man 80 miljoner kronor på spekulationshandel i el. Ett par år senare försökte bolaget utvinna värme genom att djupborra drygt 3 000 meter i närheten av Råby. Det hela slutade med en förlust på drygt 200 miljoner kronor.
Förlusterna i början av 2000-talet har inte skrämt Kraftringen. Som kommunalt bolag har man lätt att ta upp lån för expansiva investeringar. Idag är Kraftringen en spretig koncern som bedriver en rad verksamheter som inte hör hemma i ett kommunalt ägt företag.
Så jag vet inte om det alltid är bra att kommunerna äger energibolagen.
Det betyder ju inte att man måste duscha mitt i natten. Det är enkelt att sätta tidsstyrning på varmvattenberedaren så att den värmer vattnet när elen är billigare oavsett vilken tid på dygnet man använder varmvatten.D djac skrev:
HejC CharlesZidler skrev:
Skall jag tolka dig så att de extrakostnader du får tex om din parkeringstid blir extra lång, på grund av köerna i butiken, det kallar du för ”straff”
Jag får ofta olika stora kostnader tex vattenräkning Men om den är 100 kr högre en period på grund av läckage i spolningen på en gästtoalett inte kallar jag det för ”straff”
Skulle jag hålla på så, då kommer omgivningen ha svårt att förstå vad jag menar, om jag ständigt talar om ”straff”
Redigerat:
Men parkera 200 meter ifrån jobbet då? Själv parkerar jag 400 meter från jobbet de gånger jag tar bil för det är där gratis att parkera där. I november flyttar vi till ett kontor ihopbyggt med P-hus, men där kostar det 20 kr/timme eller 1500 i månaden att parkera så jag kommer att fortsätta parkera gratis där jag parkerar nu och gå 700 meter.pacman42 skrev:
Om man inte inför effektavgifterna utan istället bygger ut elnätet för att klara de höga effektuttagen måste den kostnaden tas ut någonstans, alltså högre elnätskostnad. Effektavgiften gör att det inte blir samma behov av utbyggnad, vilket gör att nätavgiften kan hållas nere.D djac skrev:Jag skulle säga att på det stora hela så gynnas nätbolagen och Sverige missgynnas.
Om vi nu lyder och fogar oss så får vi högre elräkningar (kan inte längre köpa som mest när tillgången är som bäst) och oförändrade elnätsräkningar, medan elnätsbolagen slipper utgifter och kan fortsätta öka sin övervinster. Det står nog rätt klart för alla.
Effektavgiften för Ellevio är att man tar ca 80 kr/kWh för medelvärdet av tre effekttoppar. Och nattetid (22-06) räknas halva effekten. Dvs vill man sätta en topp på 3 kWh/h kan man förbruka 6kWh/h på natten. Samma tariff alla dagar året runt.O [old rusty] skrev:
Jag har 500kr i månaden i förmånsvärde för parkeringen i garaget på jobbet, så knappt 300kr efter skatt. Skall jag parkera utanför trängselskatten så kostar det ungefär samma, men då måste jag köra en omväg på två kilometer som tar mycket längre tid och dessutom gå 500 meter.Anna_H skrev:
Men parkera 200 meter ifrån jobbet då? Själv parkerar jag 400 meter från jobbet de gånger jag tar bil för det är där gratis att parkera där. I november flyttar vi till ett kontor ihopbyggt med P-hus, men där kostar det 20 kr/timme eller 1500 i månaden att parkera så jag kommer att fortsätta parkera gratis där jag parkerar nu och gå 700 meter.
Promenaden gör mig inget, men att det tar 10-15 minuter längre tid att köra till jobbet, det är ett bekymmer. När byggarbetena vid mitt jobb är klara senare i höst så skall jag dock testa den vägen igen, de har nämligen förenklat den alternativa vägen en del så det kanske inte tar mer än fem minuter extra när köerna pga byggena försvinner. Jag får klocka resan helt enkelt...