318 729 läst ·
4 190 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Om ni hade en pissdag på jobbet kan ni åtminstone glädja er åt att någon stackare på Ellevios kundtjänst måste förklara effekttariffen för personer som jonaserik hela dagen.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Absolut, för dig som har en pump som inte behöver elspets, men tanken var väl att hjälpa de som inte har det? Det blir lite meningslöst att säga att de borde tagit en annan pump tidigare alternativt borrat djupare. Det är väl där man kan fundera om det är lönsamt att installera en luftvärmepump som stöd eller om det är bättre att köra med elspets.
Frikyla är bra, men det är ju en investering även där som bör vara med om man ska jämföra med en luftvärmepump.
Se även mitt inlägg #2 652
Den fråga du ställer är egentligen;
Hur skall man idag hjälpa dem som, i tid, inte velat lyssna på goda råd?
De som har ignorerat goda råd.
I Piteå-Tidningen så fanns exempelvis 2010-03-03 en artikel med rubriken ”Elkraftsexpert kritisk till små värmepumpar”
https://www.pt.se/nyheter/pitea-/artikel/elkraftsexpert-kritisk-till-sma-varmepumpar/l6560d8r
I texten (skriven för ca 15 år sedan) så kunde vi bland annat läsa ett av mina uttalanden; ”- Ett hus som har bytt från direktel eller vattenburen el - alltså elpatron och ledningar - till en mindre värmepump blir mer som en direktelvilla igen när det blir riktigt kallt och nätet är som mest belastat, när genereringen kostar som mest och vi måste stoppa in de här toppkraftverken för att inte elgenereringen ska kollapsa.”
Både ur ett samhällsperspektiv och privatekonomiskt är det kostsamt att inte agera i tid.
Det är även kostsamt att inte agera med långsiktighet i sina beslut.
Många som klagar på att politiker tänker kortsiktigt (och det ligger mycket i det) borde väl agera bättre själva, och inte bara gnälla på andra?
När nu dessutom effektavgifterna kommer, så klagar många, som gällande sin elanvändning, har vant sig att sänka elenergiåtgången (antalet kWh) men bibehållit eller ökat toppeffektuttaget (antalet kW).
Jag anser det bättre att hjälpa andra (varandra) i tid.
Svårigheten är att få de som behöver goda råd, att lyssna på råden och att agera därefter.
Jag har fortfarande (idag) den uppfattningen att vi bör undvika effekttoppar vid elanvändning.
Redigerat:
Hej
När det gäller effektavgift så talar mänga om att de måste styra användningen av t.ex. sin diskmaskin väldigt hårt. Att de t.ex. är tvungna att diska på nätterna för att inte få en hög effektavgift.
Jag tittade idag på min diskmaskinens effektanvändning vid användning av dess Ecoprogram.”
Ecoprogram 3 tim 15 min i IKEA Diskad 404.754.16
Enligt tillverkaren ”Energiförbrukning: 0.83 kWh/standardomgång, Ecoprogram.”
Första delen är 20 min med ca 1 600 W
Sedan 2,5 min med ca 2 100 W
Därefter 25-50 W i 1 tim 40 min
Sedan ca 2 080 W i ca 7 min
Följt av 2 070 W i ca 1,5 min
Sedan ca 10 W till att diskprogrammet är klart
Jag tycker inte att det är oroande effekttoppar som totalt ligger fördelade över drygt tre timmar
Som mest så verkar det vara en timeffekt på ca 620 W (högsta elenergin mätt över ett tidsfönster på en timma delat med en timma)
När det gäller effektavgift så talar mänga om att de måste styra användningen av t.ex. sin diskmaskin väldigt hårt. Att de t.ex. är tvungna att diska på nätterna för att inte få en hög effektavgift.
Jag tittade idag på min diskmaskinens effektanvändning vid användning av dess Ecoprogram.”
Ecoprogram 3 tim 15 min i IKEA Diskad 404.754.16
Enligt tillverkaren ”Energiförbrukning: 0.83 kWh/standardomgång, Ecoprogram.”
Första delen är 20 min med ca 1 600 W
Sedan 2,5 min med ca 2 100 W
Därefter 25-50 W i 1 tim 40 min
Sedan ca 2 080 W i ca 7 min
Följt av 2 070 W i ca 1,5 min
Sedan ca 10 W till att diskprogrammet är klart
Jag tycker inte att det är oroande effekttoppar som totalt ligger fördelade över drygt tre timmar
Som mest så verkar det vara en timeffekt på ca 620 W (högsta elenergin mätt över ett tidsfönster på en timma delat med en timma)
Redigerat:
Hej
När det gäller bidraget till effektavgiften från t.ex. en diskmaskin så innebär användning av så kallat ”Ecoprogram” en lägre elenergianvändning utspritt över en längre tid.
Detta ger då ett lägre bidrag till effektavgiften.
Detta inte bara gällande min diskmaskin.
Om ni t.ex. tittar i tabellen ”Jämförelsesida – Diskmaskiner” från energimyndigheten så ser ni att det är en viss skillnad i ”Energianvändning/disk med fylld maskin” men även i tidsåtgång.
https://www.energimyndigheten.se/ef...=20757&comparisonProducts=1985,1984,1986,1987
En diskmaskin med ett ”Ecoprogram” som både har lägre ”Energianvändning/disk” samt längre ”disktid”, den diskmaskinen sprider alltså även ut den lägre elenergiåtgången över ett längre tidsfönster t.ex. ”0,93 kWh/disk” under en tid av ”3 timmar och 45 minuter”. Detta innebär (som ni ser i min mätning i inlägg #2 733 i denna tråd) att eleffekten per timme (den som bidrar till effektavgiften), då blir lägre.
Data hämtat från energimyndigheten; ”Diskmaskiner”
https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/tester/tester-a-o/diskmaskiner/
Jag ser inget akut behov att diska på nätterna om man, till exempel, har tillgång till ”Ecoprogram”.
När det gäller bidraget till effektavgiften från t.ex. en diskmaskin så innebär användning av så kallat ”Ecoprogram” en lägre elenergianvändning utspritt över en längre tid.
Detta ger då ett lägre bidrag till effektavgiften.
Detta inte bara gällande min diskmaskin.
Om ni t.ex. tittar i tabellen ”Jämförelsesida – Diskmaskiner” från energimyndigheten så ser ni att det är en viss skillnad i ”Energianvändning/disk med fylld maskin” men även i tidsåtgång.
https://www.energimyndigheten.se/ef...=20757&comparisonProducts=1985,1984,1986,1987
En diskmaskin med ett ”Ecoprogram” som både har lägre ”Energianvändning/disk” samt längre ”disktid”, den diskmaskinen sprider alltså även ut den lägre elenergiåtgången över ett längre tidsfönster t.ex. ”0,93 kWh/disk” under en tid av ”3 timmar och 45 minuter”. Detta innebär (som ni ser i min mätning i inlägg #2 733 i denna tråd) att eleffekten per timme (den som bidrar till effektavgiften), då blir lägre.
Data hämtat från energimyndigheten; ”Diskmaskiner”
https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/tester/tester-a-o/diskmaskiner/
Jag ser inget akut behov att diska på nätterna om man, till exempel, har tillgång till ”Ecoprogram”.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Jag vill då förlägga diskmaskinen dagtid så den inte tömmer batteriet. Liknande problem även med solceller
Hur är det möjligt att ligga på 2 kWh bara i topp på vintern? (antar att ni har hus)
Även nu på sommaren kan det lätt bli 5-6 kWh när det ska lagas middag, ungarna spelar dator osv.
Jag kommer inte att anpassa mig nånting. Springa och stänga av strömmen i tid o tid, anpassa matlagningen så den går över jämn timme osv. Blir fan ett heltidsjobb nästan.
Det kommer att bli dyrare, det är bara sånt man får ta, precis som att andra saker blir dyrare
Hade de verkligen velat hålla ner topparna hade de räknat snittet på hela månaden och inte på två dagar. Man får ju 28-29 dagar "gratis" om man råkar ha höga toppar de två första dagarna, tex pga att det är extra kallt.
Det handlar om att få in så mycket pengar så möjligt, inget annat.
Även nu på sommaren kan det lätt bli 5-6 kWh när det ska lagas middag, ungarna spelar dator osv.
Jag kommer inte att anpassa mig nånting. Springa och stänga av strömmen i tid o tid, anpassa matlagningen så den går över jämn timme osv. Blir fan ett heltidsjobb nästan.
Det kommer att bli dyrare, det är bara sånt man får ta, precis som att andra saker blir dyrare
Hade de verkligen velat hålla ner topparna hade de räknat snittet på hela månaden och inte på två dagar. Man får ju 28-29 dagar "gratis" om man råkar ha höga toppar de två första dagarna, tex pga att det är extra kallt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Räknar man snittet på månaden så får man väl inte ner topparna? Då kan jag maxa säkringarna under en period (=hög topp) och sen förbruka lite och få samma snitt som en som ligger konstant. Är du verkligen säker på att det första inte skulle innebära en högre topp?Pajje113 skrev:
Eftersom förutsättningen är att att de inte får ta in mer pengar pga effektavgiften så är jag nyfiken på hur du tänker att vald modell (vilket som sagt skiljer från bolag till bolag) ger mer pengar än sin valda modell?Pajje113 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
6kW i medeleffekt över en timme är ganska rejält, jag får anstränga mig att komma upp i den förbrukningen sommartid.Pajje113 skrev:
Hur är det möjligt att ligga på 2 kWh bara i topp på vintern? (antar att ni har hus)
Men visst, spelas det på hungriga datorer, spis och ugn går på max samtidigt som diskmaskinen och torktumlaren går och precis innan har man tagit en långdusch. Går det ju.
Jag anpassar bara diskmaskin, tvätt och tork. Sommartid kör jag på morgonen när jag åker till jobbet eller tidig kväll när solcellerna producerar.
Innan va det bara att starta diskmaskinen när man går och lägger sig.
De flesta tvättmaskiner har timer så då kan man schemalägga start under tidig morgon så är den klar till frukost.
Men klarar man verkligen hushållsel och uppvärmning vintertid utan att någonsin använda med än 2kWh/h?Rabbithole skrev:
6kW i medeleffekt över en timme är ganska rejält, jag får anstränga mig att komma upp i den förbrukningen sommartid.
Men visst, spelas det på hungriga datorer, spis och ugn går på max samtidigt som diskmaskinen och torktumlaren går och precis innan har man tagit en långdusch. Går det ju.
Jag anpassar bara diskmaskin, tvätt och tork. Sommartid kör jag på morgonen när jag åker till jobbet eller tidig kväll när solcellerna producerar.
Innan va det bara att starta diskmaskinen när man går och lägger sig.
De flesta tvättmaskiner har timer så då kan man schemalägga start under tidig morgon så är den klar till frukost.
(Edit: Jag klarar det inte)
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 066 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 066 inlägg
Jag förbrukade 2000kWh i feb, det är ett snitt på 3kWh/h. Om det är fritt fram på natten och jag hade ett hembatteri så hade nog 2kWh/h varit möjligt även på vintern kl 06-22.blackarrow skrev:
Nu i maj snittade jag 1.5kWh/h vid middagstid: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L341
Det är iof sant, men för en enskild brukare är det ju 100% ointressant om man får samma effektavgift som någon annan, utan det är ens egna kostnader som är intressant. Om man av olika anledningar haft högre toppar i början så hade det funnits skäl att ändå jämna ut resten av månaden och få ner sin kostnad (och om man då jämnar ut bättre än grannen så är det väl fullt rimligt att man får samma effektavgift).Fairlane skrev:
Räknar man snittet på månaden så får man väl inte ner topparna? Då kan jag maxa säkringarna under en period (=hög topp) och sen förbruka lite och få samma snitt som en som ligger konstant. Är du verkligen säker på att det första inte skulle innebära en högre topp?
Eftersom förutsättningen är att att de inte får ta in mer pengar pga effektavgiften så är jag nyfiken på hur du tänker att vald modell (vilket som sagt skiljer från bolag till bolag) ger mer pengar än sin valda modell?
Nu finns det inget incitament alls att göra det, 2 dagar eller 30 dagar är samma kostnad.
Det är ju toppen varje dag som man ska räkna givetvis, inte snittet över dagen.
Dvs istället för (5+7)/2 så blir (4+5+2+4+3....+7+5+4)/30
Snittar av topparna under månaden alltså