En kanske dum fråga:
Hur räknas effekttoppen? Om jag använder alla plattor på hällen och samtidigt ugnen vid samma tidpunkt? Eller om jag använder platta 1 första 10 minutrarna, nästa platta nästa 10 minuter och så vidare, under samma timme. Räknas de ihop för den timmen? Eller är det det högsta just den timmen som räknas?

O olotor skrev:
En kanske dum fråga:
Hur räknas effekttoppen? Om jag använder alla plattor på hällen och samtidigt ugnen vid samma tidpunkt? Eller om jag använder platta 1 första 10 minutrarna, nästa platta nästa 10 minuter och så vidare, under samma timme. Räknas de ihop för den timmen? Eller är det det högsta just den timmen som räknas?
Det är din brukade effekt under en timme.
Gör du av med 2kWh under en timme blir din medeleffekt 2kWh/h = 2kW.

Så att dra 2kW kontinuerligt eller dra 4kW i 30min och sedan 0kW i 30min ger samma medeleffekt på 2kW.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
En kanske dum fråga:
Fram t o m 30/9 är timmedelvärdet som räknas.

1000w första 12 minuterna på en timme följt av en större platta samma heltimme, 2000w i 12 minuter ger 200w + 400w =600 W totalt i effekttopp den timmen om vi antar att ingen annan elanvändning finns denna timme. Spelar ingen roll om du kör dom samtidigt, det blir lika hög effekttopp.

Om du däremot startar första plattan kl 17:48 och den andra plattan 18:00…. Så fördelas ovanstående matlagning ut på 2 timmar.

Från 1/10 gäller dock 15-minuters mätning av effekttopparna istället för timme.

O olotor skrev:
En kanske dum fråga:
Det är snittet för timmen som räknas.

B Boende45 skrev:
Fram t o m 30/9 är timmedelvärdet som räknas.

1000w första 12 minuterna på en timme följt av en större platta samma heltimme, 2000w i 12 minuter ger 200w + 400w =600 W totalt i effekttopp den timmen om vi antar att ingen annan elanvändning finns denna timme. Spelar ingen roll om du kör dom samtidigt, det blir lika hög effekttopp.

Om du däremot startar första plattan kl 17:48 och den andra plattan 18:00…. Så fördelas ovanstående matlagning ut på 2 timmar.

Från 1/10 gäller dock 15-minuters mätning av effekttopparna istället för timme.
Va? Vart har du fått det ifrån. Vad jag vet blir det bara timmätning på förbrukningen, inte på några effekttariffer! Att förklara effekttariffer per kvart för befolkningen, det skulle bli en rejäl utmaning!

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Va? Vart har du fått det ifrån. Vad jag vet blir det bara timmätning på förbrukningen, inte på några effekttariffer! Att förklara effekttariffer per kvart för befolkningen, det skulle bli en rejäl utmaning!
Jag skrev fel, det ska införas senast 1/1 2027.

Men det blir effektavgift baserad på 15-minuters mätning

• Text om nya effektavgifter på elnät, baserat på högsta effekten kW under 15 minuter, som ska införas 1 januari 2027.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Boende45 skrev:

Mätning per 15 minuter. Jag känner inte till ett enda energibolag som kommer att beräkna tariff per 15 minuter. Kravet är inte heller att tariffen skall beräknas så. Vad är din källa?

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
J jonaserik skrev:
Kan vara så, men ska det inte framgå på beräkningen då, så man vet vad som är vad på en topp. Oavsett så vet jag inte nu vad som var igång just då maj. Nu får man gissa sig till om det är riktig natttaxa eller inte.
Det ska enligt min uppfattning framgå att det är en viss förbrukning som är natt och dividerats med 50 %. Dom utelämnar det helt och allt med natt hamnar i mörker.
Men får se hur resultatet blir när VP har gått 3 nätter med 7 tim drift för poolen, mycket intressant att se det. återkommer när 3 nätter är avverkade och det syns på Ellevio.
I appen framgår det tydligt vilka effekttoppar som debiterats för och de faktiska högsta effekttopparna. Det är bara att "dra i spaken".
Diagram över effekttoppar och debitering i juni 2025, med tre högsta toppar markerade och snitt på 1,7 kW, total kostnad 138,88 kr.
Skapa konto
Graf i appen visar de tre högsta effekttopparna för junis elförbrukning 2025; 2,6 kW, 2,5 kW och 2,2 kW, alla på natten.
Skapa konto

pacman42 pacman42 skrev:
Mätning per 15 minuter. Jag känner inte till ett enda energibolag som kommer att beräkna tariff per 15 minuter. Kravet är inte heller att tariffen skall beräknas så. Vad är din källa?
Menar du elhandeln så är det tydligt att de som idag har timpris förs över till det nya 15-minuters mätningen 1/10.

T ex Tibbers kunder.

• Textmeddelande om att Tibber och Nord Pool övergår till 15-minuterspriser för el från oktober 2025, istället för timpriser.
    Skapa konto
Tibber

• Illustration av en pizza som delas upp i kvartstimmar i en kartong, med en text om övergång till kvartstimmepriser från Tibber.
    Skapa konto
Attitudeswe
B Boende45 skrev:

Det där ser ut som en AI dikt

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det där ser ut som en AI dikt
Jag frågade Gemini samma sak dock och fick korrekta svar. Svaret beror mycket på hur man ställer frågan och vilka följdfrågor man ställer. Det är som med en vanlig Google-sökning, det är svårt att få rätt svar om man inte ställer rätt fråga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Jag frågade Gemini samma sak dock och fick korrekta svar.
Och det korrekta svaret är...?

C cpalm skrev:
Och det korrekta svaret är...?
Att det inte är något krav på effekttariffer per kvart och att de flesta nätbolagen inte har några sådana planer.

• Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Menar du elhandeln så är det tydligt att de som idag har timpris förs över till det nya 15-minuters mätningen 1/10.

T ex Tibbers kunder.
Fast nu var det ju effektavgiften som diskuterades och den ska införas senast 1/1 2027. Har du någon källa på att den kommer att baseras på 15-minutersintervaller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.