318 663 läst ·
4 189 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
En kanske dum fråga:
Hur räknas effekttoppen? Om jag använder alla plattor på hällen och samtidigt ugnen vid samma tidpunkt? Eller om jag använder platta 1 första 10 minutrarna, nästa platta nästa 10 minuter och så vidare, under samma timme. Räknas de ihop för den timmen? Eller är det det högsta just den timmen som räknas?
Hur räknas effekttoppen? Om jag använder alla plattor på hällen och samtidigt ugnen vid samma tidpunkt? Eller om jag använder platta 1 första 10 minutrarna, nästa platta nästa 10 minuter och så vidare, under samma timme. Räknas de ihop för den timmen? Eller är det det högsta just den timmen som räknas?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det är din brukade effekt under en timme.O olotor skrev:En kanske dum fråga:
Gör du av med 2kWh under en timme blir din medeleffekt 2kWh/h = 2kW.
Så att dra 2kW kontinuerligt eller dra 4kW i 30min och sedan 0kW i 30min ger samma medeleffekt på 2kW.
Fram t o m 30/9 är timmedelvärdet som räknas.O olotor skrev:En kanske dum fråga:
1000w första 12 minuterna på en timme följt av en större platta samma heltimme, 2000w i 12 minuter ger 200w + 400w =600 W totalt i effekttopp den timmen om vi antar att ingen annan elanvändning finns denna timme. Spelar ingen roll om du kör dom samtidigt, det blir lika hög effekttopp.
Om du däremot startar första plattan kl 17:48 och den andra plattan 18:00…. Så fördelas ovanstående matlagning ut på 2 timmar.
Från 1/10 gäller dock 15-minuters mätning av effekttopparna istället för timme.
Det är snittet för timmen som räknas.O olotor skrev:En kanske dum fråga:
Va? Vart har du fått det ifrån. Vad jag vet blir det bara timmätning på förbrukningen, inte på några effekttariffer! Att förklara effekttariffer per kvart för befolkningen, det skulle bli en rejäl utmaning!B Boende45 skrev:Fram t o m 30/9 är timmedelvärdet som räknas.
1000w första 12 minuterna på en timme följt av en större platta samma heltimme, 2000w i 12 minuter ger 200w + 400w =600 W totalt i effekttopp den timmen om vi antar att ingen annan elanvändning finns denna timme. Spelar ingen roll om du kör dom samtidigt, det blir lika hög effekttopp.
Om du däremot startar första plattan kl 17:48 och den andra plattan 18:00…. Så fördelas ovanstående matlagning ut på 2 timmar.
Från 1/10 gäller dock 15-minuters mätning av effekttopparna istället för timme.
Jag skrev fel, det ska införas senast 1/1 2027.pacman42 skrev:
Men det blir effektavgift baserad på 15-minuters mätning
Mätning per 15 minuter. Jag känner inte till ett enda energibolag som kommer att beräkna tariff per 15 minuter. Kravet är inte heller att tariffen skall beräknas så. Vad är din källa?B Boende45 skrev:
I appen framgår det tydligt vilka effekttoppar som debiterats för och de faktiska högsta effekttopparna. Det är bara att "dra i spaken".J jonaserik skrev:Kan vara så, men ska det inte framgå på beräkningen då, så man vet vad som är vad på en topp. Oavsett så vet jag inte nu vad som var igång just då maj. Nu får man gissa sig till om det är riktig natttaxa eller inte.
Det ska enligt min uppfattning framgå att det är en viss förbrukning som är natt och dividerats med 50 %. Dom utelämnar det helt och allt med natt hamnar i mörker.
Men får se hur resultatet blir när VP har gått 3 nätter med 7 tim drift för poolen, mycket intressant att se det. återkommer när 3 nätter är avverkade och det syns på Ellevio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du elhandeln så är det tydligt att de som idag har timpris förs över till det nya 15-minuters mätningen 1/10.pacman42 skrev:
T ex Tibbers kunder.
Fast nu var det ju effektavgiften som diskuterades och den ska införas senast 1/1 2027. Har du någon källa på att den kommer att baseras på 15-minutersintervaller?B Boende45 skrev: