380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ja du, det med den taxan 👿Håller på att kolla lite, för att se vad mitt blir. Har en mindre pool 25 m3 som jag kan värma med en BVP. När jag kikade på Maj, så har jag 1 topp dag och 2 toppar natt. På uträkningen så finns det ingen nattrabbat, utan rakt av 81 kronan för allt. Sägs ju att natten ska ha 50 % för toppar.H hydrolift skrev:
Så får se vad händer nu, har värmt en natt nu och ska köra 2 nätter till, för att få topparna där.
Kommer att återkomma med bilder och vad dom svarar på det.
Ja du det gäller att suga åt sig. Är en fast höjning för dig med ca 700kr samt några ören på överförningen.K Kane skrev:
Men vi sitter i skiten och dom skiter i oss, Beror sedan på när dom börjar ta ut effektavgift och vad den blir.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det är för att man beräknar toppen hälften så hög. 81 kronor för toppen (som alltså räknas som 5 kWh och du använt 10 kWh) är det oavsett. Så nej, ingen rabatt på taxan, bara på toppen.J jonaserik skrev:
Ska bli spännande att se ditt resultat för maj och helår (eller halvår).
Har kollat lite på förbrukning, men kan inte hitta några 50 % på natten ,utan det är rakt av 81 kronan på allt.Fairlane skrev:
Men du som vet allt om taxan. Räkna själv ihopp kW med div med 3, så finns inget.
Ska det vara 50% natt så ska det visas på fakturan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många kWh gjorde du av med den 15'e maj kl 02-03?J jonaserik skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Jag har halverat min effektanvändning under dyrtid maj 2025 jfr maj 2024:
Förra månaden:
12mån:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
Förra månaden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12mån:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
Ingen aning, bara uppgifter enligt Ellevio. Ska se hur det blir nu med att få 3 toppar på natten. Ska köra VP och värma poolen och på den har jag mätare, sen tillkommer poolpumpen ytterligare, ca1 kW ,så det kan inte bli mindre än vad VP tar, ca 3 kW och ger 9 kW nominelt. Men ger nog mer vid temp på ca 18 C på in VB och KB in på ca 6-7 C. Återkommer med mer exakta siffror längre fram i månaden.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Enligt specifikationen har du en topp 15 maj mellan 02 och 03 (dvs då toppen ska räknas som hälften).J jonaserik skrev:Ingen aning, bara uppgifter enligt Ellevio. Ska se hur det blir nu med att få 3 toppar på natten. Ska köra VP och värma poolen och på den har jag mätare, sen tillkommer poolpumpen ytterligare, ca1 kW ,så det kan inte bli mindre än vad VP tar, ca 3 kW och ger 9 kW nominelt. Men ger nog mer vid temp på ca 18 C på in VB och KB in på ca 6-7 C. Återkommer med mer exakta siffror längre fram i månaden.
Där har du en topp på 2,2135 kW. Om det är korrekt så innebär det att du har förbrukat 4,4270 kW den timmen. Dvs det är toppen som halveras inte vad som ska betalas per kWh.
Kan vara så, men ska det inte framgå på beräkningen då, så man vet vad som är vad på en topp. Oavsett så vet jag inte nu vad som var igång just då maj. Nu får man gissa sig till om det är riktig natttaxa eller inte.Fairlane skrev:
Det ska enligt min uppfattning framgå att det är en viss förbrukning som är natt och dividerats med 50 %. Dom utelämnar det helt och allt med natt hamnar i mörker.
Men får se hur resultatet blir när VP har gått 3 nätter med 7 tim drift för poolen, mycket intressant att se det. återkommer när 3 nätter är avverkade och det syns på Ellevio.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag håller med dig helt. Det hade varit mycket bättre om de skrivit förbrukningen och sen att den räknas till hälften.J jonaserik skrev:Kan vara så, men ska det inte framgå på beräkningen då, så man vet vad som är vad på en topp. Oavsett så vet jag inte nu vad som var igång just då maj. Nu får man gissa sig till om det är riktig natttaxa eller inte.
Det ska enligt min uppfattning framgå att det är en viss förbrukning som är natt och dividerats med 50 %. Dom utelämnar det helt och allt med natt hamnar i mörker.
Men får se hur resultatet blir när VP har gått 3 nätter med 7 tim drift för poolen, mycket intressant att se det. återkommer när 3 nätter är avverkade och det syns på Ellevio.