31 373 läst ·
899 svar
31k läst
899 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Det är ett för absurt scenario för att ens svara på egentligen..Intet skrev:
Jag hade en gång en Duett likbil med en säng där bak. Blå plysch och röd belysning. De flickorna som då glatt överraskade hoppade in därbak är kanske snart de gamla och dödssjuka som med "glädje" skulle låta dig bäras in för vidare befordran till Holland. Att besöka polisstationen på vägen skulle innebära en del praktiska problem, bortsett från lidandet.
Men om man inte klarar av att avsluta så kommer det ändå att ske av sig själv.
Vem har sagt att man tänkt resa utomlands? Man kanske behöver passet av andra skäl, exempelvis för att förnya BankID eller annan ökad säkerhetskontroll vid banktjänster på nätet.D Dilato skrev:
Edit: Eller helt enkelt som traditionell Id-handling.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 232 inlägg
Man kan prova, men risken är att banken inte tror dig och spärrar ditt BankID. 😉Alfredo skrev:
Då skulle jag föreslå ett nationellt ID, men det innebär samma problem förstås. Man måste ta sig till polisstationen. Sen gäller det i båda fallen att man är svensk medborgare vilket ställer till det för en del.Alfredo skrev:
För att anknyta till tråden så är lösningen att ha mycket kontanter så man kan köpa ett ID kort utan att behöva ta sig till polisen. 😉
Alfredo skrev:
Lämpligtvis förnyar man sitt BankID innan det går ut, och det gör man med sitt då gällande BankID.
Är man en slarver och låter BankIDs giltighetstid löpa ut så får man ta konsekvenserna av det.
Man behöver ändå inte just pass för det, det går lika bra med nationellt idkort, och båda dessa( pass och idkort) kan då skaffas med en uppsjö av olika identifieringsmöjligheter.
Polisen:
Om du saknar id-handling kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:
Någon av nedanstående personer kan följa med till passexpeditionen för att intyga din identitet:
- Make, maka eller registrerad partner
- Förälder
- Mor- eller farförälder
- Myndigt barn eller myndigt barnbarn
- Myndigt syskon
- Vårdnadshavare
- sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen (2003:376)
Alfredo skrev:
F fribygg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 232 inlägg
Ja, jag har VPN på telefonen (bland annat) men jag har inte ställt in att viss trafik går via Frankrike och annan via Sverige, men allt är såklart möjligt och då får man försöka övertyga banken om att det är det som hänt.Alfredo skrev:
Jag tänker mer att finansiell ID teknik kanske har teknik för att reagera på konstiga mönster, som att man loggar in från olika världsdelar inom en kort tidsperiod. Den typen av kontroll är inte ovanlig i sig, men om det används i detta fall vet jag inte. Det var bara ett tänkbart problem.
En av mina banker (multitude bank) spärrar all åtkomst från min lokation, jag måste köra VPN för att komma åt även hemsidan 😠Alfredo skrev:
Hela domänen är blockad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som är värre, är att man som svensk medborgare och skattebetalare inte kan inte komma åt svenska myndigheter från utlandet.
Hemsidan visar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Direktlänkar typ min sida visar ingenting, bara blank sida
Fast troligare är att den enda telefonen man har går sönder, kommer bort eller blir stulen. Då måste man skaffa bankid utan att ha något. Då är det bra med pass eller nationellt id.D Dilato skrev:
Har en nära anhörig som fick göra detta igår.
Jag gjorde det samma från Östafrika när min telefon fick för sig att radera appen..E Eld skrev:
Jag hade för vana att lyssna på Youtube medan jag sov och BankID appen blev troligen raderad dv att jag oavsiktligt rört på skärmen i sömnen.
Flera andra appar har också raderats mystiskt, så numera ligger alla andra appar på egna sidor i telefonen.
Fatta panikångesten innan det löste sig .. .
Inget BankID, långtids utlandsvistelse och pengar bara i svenska banker.
Hur smidigt som helst med nationellt idkort ( trots att jag uppenbarligen har ett giltigt pass också)😇
Och som råd är att ni som idag inte har backuplösningar, fundera på det. Allt blir så mycket enklare om din mobil försvinner eller går sönder.E Eld skrev:
Idag är mobiler så billiga att man kan ha en i reserv. Väljer man en som klarar två olika bankid så blir den reserv för två personer.
Eller att man har plattor med det installerat.
Finns många lösningar om man börjar fundera.
Redigerat:
Klicka här för att svara