Intet Intet skrev:
Jag hade en gång en Duett likbil med en säng där bak. Blå plysch och röd belysning. De flickorna som då glatt överraskade hoppade in därbak är kanske snart de gamla och dödssjuka som med "glädje" skulle låta dig bäras in för vidare befordran till Holland. Att besöka polisstationen på vägen skulle innebära en del praktiska problem, bortsett från lidandet.
Det är ett för absurt scenario för att ens svara på egentligen..
Men om man inte klarar av att avsluta så kommer det ändå att ske av sig själv.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
du signerar en betalning när du är i Paris och din fru signerar en betalning 5 minuter senare i Stockholm,
Förklaras enkelt med de tre bokstäverna VPN. 😀

• Haha
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
om man är så rörelsehindrad att man inte kan ta sig till en polisstation undrar man ju hur man tänkt resa utomlands.
Vem har sagt att man tänkt resa utomlands? Man kanske behöver passet av andra skäl, exempelvis för att förnya BankID eller annan ökad säkerhetskontroll vid banktjänster på nätet.

Edit: Eller helt enkelt som traditionell Id-handling.

Redigerat:
D Dilato skrev:
Det är ett för absurt scenario för att ens svara på egentligen..
Men om man inte klarar av att avsluta så kommer det ändå att ske av sig själv.
Oj. Jösses vad du var lättstött. Kan du utveckla det?

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Förklaras enkelt med de tre bokstäverna VPN. 😀
Man kan prova, men risken är att banken inte tror dig och spärrar ditt BankID. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Vem har sagt att man tänkt resa utomlands? Man kanske behöver passet av andra skäl, exempelvis för att förnya BankID eller annan ökad säkerhetskontroll vid banktjänster på nätet.

Edit: Eller helt enkelt som traditionell Id-handling.
Då skulle jag föreslå ett nationellt ID, men det innebär samma problem förstås. Man måste ta sig till polisstationen. Sen gäller det i båda fallen att man är svensk medborgare vilket ställer till det för en del.

För att anknyta till tråden så är lösningen att ha mycket kontanter så man kan köpa ett ID kort utan att behöva ta sig till polisen. 😉

Alfredo Alfredo skrev:

Lämpligtvis förnyar man sitt BankID innan det går ut, och det gör man med sitt då gällande BankID.

Är man en slarver och låter BankIDs giltighetstid löpa ut så får man ta konsekvenserna av det.

Man behöver ändå inte just pass för det, det går lika bra med nationellt idkort, och båda dessa( pass och idkort) kan då skaffas med en uppsjö av olika identifieringsmöjligheter.

Polisen:
Om du saknar id-handling kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga din identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

Någon av nedanstående personer kan följa med till passexpeditionen för att intyga din identitet:

• Make, maka eller registrerad partner
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn eller myndigt barnbarn
  • Myndigt syskon
  • Vårdnadshavare
  • sambo enligt 1 § första stycket i sambolagen (2003:376)

Alfredo Alfredo skrev:
Vem har sagt att man tänkt resa utomlands?
F fribygg skrev:
OT: Så den obotligt sjuke som behöver pass för att fara utomlands för att låta avsluta sitt liv ska inte få pass?

S sjoelund skrev:
Det är ännu bättre än så: för att boka tid för att skaffa pass behöver du BankID...
Ja så är det kanske typiskt svenskt att bygga in moment 22 och slita i sina gamla🤢

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
men risken är att banken inte tror dig och spärrar ditt BankID.
Vissa kör VPN-varianter till all sin datakommunikation. Jag har aldrig hört att någon bank rotat i IP-adressens geografiska position och spärrat utifrån det. Men visst, det är såklart möjligt.

Frerider Frerider skrev:
Ja så är det kanske typiskt svenskt att bygga in moment 22 och slita i sina gamla🤢
Men det är ju inte sant..

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Vissa kör VPN-varianter till all sin datakommunikation. Jag har aldrig hört att någon bank rotat i IP-adressens geografiska position och spärrat utifrån det. Men visst, det är såklart möjligt.
Ja, jag har VPN på telefonen (bland annat) men jag har inte ställt in att viss trafik går via Frankrike och annan via Sverige, men allt är såklart möjligt och då får man försöka övertyga banken om att det är det som hänt.

Jag tänker mer att finansiell ID teknik kanske har teknik för att reagera på konstiga mönster, som att man loggar in från olika världsdelar inom en kort tidsperiod. Den typen av kontroll är inte ovanlig i sig, men om det används i detta fall vet jag inte. Det var bara ett tänkbart problem.

Alfredo Alfredo skrev:
En av mina banker (multitude bank) spärrar all åtkomst från min lokation, jag måste köra VPN för att komma åt även hemsidan 😠

Hela domänen är blockad.

IMG_20260818_203705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad som är värre, är att man som svensk medborgare och skattebetalare inte kan inte komma åt svenska myndigheter från utlandet.

Hemsidan visar

IMG_20260818_204132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Direktlänkar typ min sida visar ingenting, bara blank sida

IMG_20260818_204526.jpg

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lämpligtvis förnyar man sitt BankID innan det går ut, och det gör man med sitt då gällande BankID.

Är man en slarver och låter BankIDs giltighetstid löpa ut så får man ta konsekvenserna av det.
Fast troligare är att den enda telefonen man har går sönder, kommer bort eller blir stulen. Då måste man skaffa bankid utan att ha något. Då är det bra med pass eller nationellt id.

Har en nära anhörig som fick göra detta igår.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eld skrev:
Fast troligare är att den enda telefonen man har går sönder, kommer bort eller blir stulen. Då måste man skaffa bankid utan att ha något. Då är det bra med pass eller nationellt id.

Jag gjorde det samma från Östafrika när min telefon fick för sig att radera appen..

Jag hade för vana att lyssna på Youtube medan jag sov och BankID appen blev troligen raderad dv att jag oavsiktligt rört på skärmen i sömnen.

Flera andra appar har också raderats mystiskt, så numera ligger alla andra appar på egna sidor i telefonen.

Fatta panikångesten innan det löste sig .. .
Inget BankID, långtids utlandsvistelse och pengar bara i svenska banker.

Hur smidigt som helst med nationellt idkort ( trots att jag uppenbarligen har ett giltigt pass också)😇

E Eld skrev:

Och som råd är att ni som idag inte har backuplösningar, fundera på det. Allt blir så mycket enklare om din mobil försvinner eller går sönder.
Idag är mobiler så billiga att man kan ha en i reserv. Väljer man en som klarar två olika bankid så blir den reserv för två personer.
Eller att man har plattor med det installerat.
Finns många lösningar om man börjar fundera.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Jodå, men kan behöva få skjuts av någon till sin bokade tid på polisstation. Så fick vi göra med svärmor men nationellt ID-kort.
Fick hon sprutan sen?🤓 Frågar åt en vän.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.