J Jeppson skrev:
Nja, handlaren kan se namnet på kortet (om de ens tittar på det) men de erhåller inte personnummer, adress eller annat.
Då ska det vara falköga som sitter i kassan. Speciellt då namnet numera oftast är på kortets baksida. Har man namnet på framsidan får man väl hålla kortet förnuftigt om man är rädd för KRIS. Blippar man med mobilen, klockan eller ringen blir det även svårläst.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har väldigt svårt att inse hur ett sånt övertalningsförsök skulle gå till.

Att många blev allvarligt sjuka och dog av covid var inte svårt att märka och då förstå att motåtgärder behövdes. Observera att vaccinering var helt frivillig och att många fler skulle ha opponerat sig om så inte hade varit fallet.

Men hur skulle det gå till att få folk att tycka att staten skulle ha rätt att veta allas exakta inköp?
Vaccineringen var i de flesta länder frivillig på så sätt att man inte hölls fast och med våld vaccinerades men påtryckningarna var kännbara.
Att förlora sitt jobb och möjlighet att försörja sig kan ses som ett indirekt tvång och i Österrike hotades med viten på tiotusentals euro för de som inte underkastade sig.
Politikerna vet att inte låta en bra kris gå till spillo, utan att flytta fram sina positioner och genomdriva beslut som annars varit ogörliga.
Naomi Klein skrev om det i Chockdoktrinen för tjugo år sedan...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då ska det vara falköga som sitter i kassan. Speciellt då namnet numera oftast är på kortets baksida. Har man namnet på framsidan får man väl hålla kortet förnuftigt om man är rädd för KRIS. Blippar man med mobilen, klockan eller ringen blir det även svårläst.
Det flesta kassor har övervakningskamera som är direkt kopplad till ansiktsigenkänning som med hjälp av AI loggar varje individ.

Obs inlägget kan innehålla en viss ironi🤓

Frerider Frerider skrev:
Det flesta kassor har övervakningskamera som är direkt kopplad till ansiktsigenkänning som med hjälp av AI loggar varje individ.
Tur jag alltid drar på mig rånarluvan innan kassan då.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tur jag alltid drar på mig rånarluvan innan kassan då.
De flesta butiker kring storstäder är videoövervakade både vid ingång/utgång, kassa vid kött och ostdiskar mm.
Antar att det är pga. dessa maskerade kunder🙄😂

B Bitterhetsakademin skrev:
Vaccineringen var i de flesta länder frivillig på så sätt att man inte hölls fast och med våld vaccinerades men påtryckningarna var kännbara.
Att förlora sitt jobb och möjlighet att försörja sig kan ses som ett indirekt tvång och i Österrike hotades med viten på tiotusentals euro för de som inte underkastade sig.
Politikerna vet att inte låta en bra kris gå till spillo, utan att flytta fram sina positioner och genomdriva beslut som annars varit ogörliga.
Naomi Klein skrev om det i Chockdoktrinen för tjugo år sedan...
Frivillig och frivillig, vi skulle resa utomlands och då vart man tvungen att vaccinera sig.
Ångrar mig att jag gjorde det fick inom 6månader efter vaccinationen fick jag nya sjukdomar och besvär som troligtvis beror på vaccinationen. Men det går givetvis inte att bevisa men läkaren jag hade kontakt med sa att troligheten är hög.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
För du har väl kontanter till barnen så dom lär sig😉
De får inte ta kontanter men är duktiga på swish, är du lite för långsam vill de hjälpa till😂

• Haha
Frerider
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De får inte ta kontanter men är duktiga på swish, är du lite för långsam vill de hjälpa till😂
Jag skulle gett kontanter😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Jag skulle gett kontanter😉
Då får jag fan av föräldrarna.😂

A AndersS skrev:
Då får jag fan av föräldrarna.😂
Men det är det värt😎😉🤣

Frerider Frerider skrev:
Men det är det värt😎😉🤣
Och så den verkliga orsaken, jag har ju inga kontanter.🤣

Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.