useless useless skrev:
Hade mamman, som är god man åt sin funktionsnedsatta dotter, kunnat läsa dotterns sjukjournaler om hon hade kunnat betala med kontanter?
Självklart, konstanter löser allt! Frågor på det?😉

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Självklart, konstanter löser allt! Frågor på det?😉
Precis, tillräckligt mycket kontanter till rätt mottagare så löser det sig. 😉

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Men deras betalningsrelaterade problem går enkelt att lösa med Freja Eid och sen ett konto samt kort från tex Svea bank.

Då behöver man inte ha bankID för att logga in och kan godkänna betalningar och transaktioner.
Hur det fungerar med Svea Bank och Freja eIDInloggning:
Du kan använda Freja eID för att logga in i Svea Banks digitala onlinetjänster.

Kortverifiering:
Vid verifiering av kortköp på nätet (Mastercard Identity Check / Visa Secure) stöder inte Svea Bank eller betalsystemen Freja eID; där är det enbart BankID som gäller.

Från artikeln:
Helena är god man för sin vuxna dotter och hanterar praktiska saker. Hon kan logga in på dotterns konto med sitt bank-id och göra överföringar. Men när hon ska köpa saker blir det besvärligt.

– Då stöter man på problem. Jag kan inte godkänna hennes kortköp med mitt bank-id. Jag kan inte betala och det blir en massa trassel, berättar Helena Dal.

– Väldigt mycket hon behöver finns bara online och då kan jag inte köpa det, konstaterar hon.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Som god man för eget barn eller enbart fullmakt kan det mesta lösas, men inte alltid till 100% att följa alla regelverk...
Barnet kan ha ett mobilt bankid som t.ex. hanteras tillsammans med föräldrar i detta fallet.
Det mesta går att lösa...

A AndersS skrev:
Som god man för eget barn eller enbart fullmakt kan det mesta lösas, men inte alltid till 100% att följa alla regelverk...
Fast det går ju inte att godkänna någon annans köp på Internet eller logga in på 1177 och läsa någon annans journal med en fullmakt och sitt eget BankID.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det går ju inte att godkänna någon annans köp på Internet eller logga in på 1177 och läsa någon annans journal med en fullmakt och sitt eget BankID.
Men berörd person kan ha mobilt bankid och få hjälp med dessa tjänster av mig. Vi kan sitta tillsammans och göra det, vet att det går av erfarenhet.
Men varje fall är unikt och får hanteras utifrån gällande förutsättningar.
Finns andra sätt också...
Ett exempel är att min fru och jag har varandras bankid på våra mobiler, dvs två olika mobila bankid och går inte med alla märken, och vi har bådas fingeravtryck registrerade.

A AndersS skrev:
Men berörd person kan ha mobilt bankid och få hjälp med dessa tjänster av mig. Vi kan sitta tillsammans och göra det, vet att det går av erfarenhet.
Ett exempel är att min fru och jag har varandras bankid på våra mobiler, dvs två olika mobila bankid och går inte med alla märken, och vi har bådas fingeravtryck registrerade.
Artikeln i DN handlar ju om en person som inte kan få eget BankID av olika orsaker. Vi har samma problem med äldre personer i släkten med demens. För att de ska kunna få/förnya sitt BankID måste de personligen besöka ett bankkontor vilket är uteslutet av medicinska skäl. Då spelar det liksom ingen roll om någon anhörig är beredd att tänja på reglerna eller man har en god man.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men det är ett brott mot regelverket för BankID och kan resultera i avstängning samt att det är brottsligt!

https://www.familjensjurist.se/frag...anvanda-nagons-bankid-som-samtycker-till-det/

IMG_20260818_144630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Artikeln i DN handlar ju om en person som inte kan få eget BankID av olika orsaker. Vi har samma problem med äldre personer i släkten med demens. För att de ska kunna få/förnya sitt BankID måste de personligen besöka ett bankkontor vilket är uteslutet av medicinska skäl.
Skiljer kanske mellan banker men jag kan ladda ned nytt bankid med pass eller nationellt ID-kort.
Men visst kan det finnas problem men måste då hanteras utifrån personen. Kan inte läsa artikel och i tidningar ges inte alltid all fakta.

D Dilato skrev:
Men det är ett brott mot regelverket för BankID och kan resultera i avstängning samt att det är brottsligt!

[länk]

[bild]
Nästan allt man gör i livet kan bli till...
Man behöver inte göra som vi gjort, jag beskriver bara hur man kan göra. Sedan får var och en välja...
Vi är lösningsorienterade.😇

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Varje bank gör som den vill när det kommer till Mobilt BankID. Bank A kan sätta krav att man ska vara 18 år och normalbegåvad, medan Bank B säger att man inte har någon åldersgräns och att det räcker att man kan sköta sitt BankID på egen hand, vad nu det innebär...
A AndersS skrev:
Du menar att du kan använda din frus BankID? Det är då inte tillåtet enligt reglerna, men visst, klantar ni er inte så kommer ingen veta om det. Det blir dock lite lurigt om du signerar en betalning när du är i Paris och din fru signerar en betalning 5 minuter senare i Stockholm, det kan vara svårt att förklara ;)

Fairlane
A AndersS skrev:
Skiljer kanske mellan banker men jag kan ladda ned nytt bankid med pass eller nationellt ID-kort.
Men visst kan det finnas problem men måste då hanteras utifrån personen. Kan inte läsa artikel och i tidningar ges inte alltid all fakta.
Ett nytt mobilt BankID brukar inte vara något problem att hämta hem utan att besöka banken, men fungerar det med det första i ditt fall? Vi skaffade precis BankID till dottern och det första var man tvungen att hämta på banken.

Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att du kan använda din frus BankID?
Att kunna använda är inte olagligt, ungefär som lösenord på lapp liggande lite slarvigt så jag kan hitta den, däremot att använda är något helt annat...😇
Det mesta av alla dessa paragrafskrivningar är för att hålla utgivaren skadeståndsfri när ev. missbruk görs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett nytt mobilt BankID brukar inte vara något problem att hämta hem utan att besöka banken, men fungerar det med det första i ditt fall? Vi skaffade precis BankID till dottern och det första var man tvungen att hämta på banken.
Senast förra året skaffade vi nytt BankID till 90-åring och krävdes bankbesök. Däremot klara personen inte själv all digital hantering och av bankid utan får hjälp av oss, personen kan ju sitta bredvid...

Fairlane
A AndersS skrev:
Att kunna använda är inte olagligt, ungefär som lösenord på lapp liggande lite slarvigt så jag kan hitta den, däremot att använda är något helt annat...😇
Det mesta av alla dessa paragrafskrivningar är för att hålla utgivaren skadeståndsfri när ev. missbruk görs.
Så är det, men problemet är väl just det, att man inte får använda någon annans legitimation och framkommer det så kan den spärras. Sen är det ju precis så folk gör för att lösa ett problem, såklart.

A AndersS skrev:
Senast förra året skaffade vi nytt BankID till 90-åring och krävdes bankbesök. Däremot klara personen inte själv all digital hantering och av bankid utan får hjälp av oss, personen kan ju sitta bredvid...
Det är vid det bankbesöket som vissa banker säger nej, du får inget BankID

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.