F fribygg skrev:
OT: Så den obotligt sjuke som behöver pass för att fara utomlands för att låta avsluta sitt liv ska inte få pass?
Det är inte jag som bestämt reglerna, men om man är så rörelsehindrad att man inte kan ta sig till en polisstation undrar man ju hur man tänkt resa utomlands.

D Dilato skrev:
Kan man inte åka till polisen för att förnya körkortet ska man inte ha körkort, samma med pass, klarar man inte ser klarar man inte heller av att resa utomlands.
Vi får hoppas att du inte blir gammal utan förblir ung.
Passet behövs för att verifiera BankId så det blir moment 22 för dom gamla som kanske skulle vara i behov av det😢

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Passet behövs för att verifiera BankId så det blir moment 22 för dom gamla som kanske skulle vara i behov av det😢
Jag använder nationellt idkort för BankID, med det kan man också resa inom EU schengen

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag använder nationellt idkort för BankID, med det kan man också resa inom EU schengen
Men alla dessa olika id-kort och pass måste man besöka myndigheten som utfärdar eller banken det var det jag menade😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Lite krångel är det såklart att behöva ta sig någonstans när man ska skaffa nytt pass eller nationellt ID till exempel, men ofta när man ska handla med kontanter behöver man också ta sig någonstans... 😉

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har nästan saknat dina inlägg, har du varit på rehab😉

Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Har nästan saknat dina inlägg, har du varit på rehab😉
Nejdå, jag har skrivit, men du har kanske inte uppmärksammat det. 😂

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nejdå, jag har skrivit, men du har kanske inte uppmärksammat det. 😂
Har inte vart så aktiv men vi kanske har skrivit i olika trådar😉

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Nu kan jag läsa artikeln men varför länkar du ens om den är bakom betalvägg även för dig?
Jag har inget problem att läsa det. Kommentaren var information till andra som eventuellt inte kan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det är ännu bättre än så: för att boka tid för att skaffa pass behöver du BankID...

S sjoelund skrev:
Det är ännu bättre än så: för att boka tid för att skaffa pass behöver du BankID...
Man kan fortfarande ringa för att boka tid.

Unikt namn
useless useless skrev:
Fast det går ju inte att godkänna någon annans köp på Internet eller logga in på 1177 och läsa någon annans journal med en fullmakt och sitt eget BankID.
Funkar detta (från 1177.se) bara för föräldrar för ungar under 13?
Screenshot_20260818_174538_Samsung Browser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane Fairlane skrev:
men ofta när man ska handla med kontanter behöver man också ta sig någonstans... 😉
Nä. Inte om man köper en dyring. Då ingår leverans till hemmet. 😁

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Eller känna någon som har BankID eller Freja

IMG_20260818_191332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Det är inte jag som bestämt reglerna, men om man är så rörelsehindrad att man inte kan ta sig till en polisstation undrar man ju hur man tänkt resa utomlands.
Jag hade en gång en Duett likbil med en säng där bak. Blå plysch och röd belysning. De flickorna som då glatt överraskade hoppade in därbak är kanske snart de gamla och dödssjuka som med "glädje" skulle låta dig bäras in för vidare befordran till Holland. Att besöka polisstationen på vägen skulle innebära en del praktiska problem, bortsett från lidandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.