A AndersS skrev:
Senast förra året skaffade vi nytt BankID till 90-åring och krävdes bankbesök. Däremot klara personen inte själv all digital hantering och av bankid utan får hjälp av oss, personen kan ju sitta bredvid...
Så länge du inre berättar det för banken så funkar det, jag vet min frus kod och hon min.

Artikeln i DN om den 95 åriga mamman....
IMG_20260818_154638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260818_154621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-kraver-att-96-aring-aker-fran-aland-for-bank-id/

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det, men problemet är väl just det, att man inte får använda någon annans legitimation och framkommer det så kan den spärras. Sen är det ju precis så folk gör för att lösa ett problem, såklart.

Det är vid det bankbesöket som vissa banker säger nej, du får inget BankID
Det är därför jag skrivit att varje person som behöver hjälp är unik, både person/huvudman och den/de som hjälper till.
Och man får då utifrån gällande förutsättningar hitta lösningar.
Men det har ju inget med kontanter att göra.😉

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skiljer kanske mellan banker men jag kan ladda ned nytt bankid med pass eller nationellt ID-kort.
Men visst kan det finnas problem men måste då hanteras utifrån personen. Kan inte läsa artikel och i tidningar ges inte alltid all fakta.
Pass är ju enkelt, gör du det digitalt?🙄😉

D Dilato skrev:
Så länge du inre berättar det för banken så funkar det, jag vet min frus kod och hon min.

Artikeln i DN om den 95 åriga mamman....
[bild]
[bild]
[länk]
Letar man problem så finner man... och som sonen agerar dessutom😎
Nää, lägg lite av tiden istället på att beskriva lösningar.

Nicke Nyfiken
Frerider Frerider skrev:
Självklart.
Hur skulle du annars använda passet när du skaffar nytt bank-id?

Frerider Frerider skrev:
Nej, jag använder istället två mobiler. Går min sönder har jag en äldre i reserv, behöver bara klara Android 9 och så även möjlighet att använda fruns där mitt bankid också finns, dvs dubbel backup.
Men kniper det går Passet bra och digitalt, du får t.ex. lägga mobilen på det för att få kontakt med chipet men också läsa av en sifferrad med mobilen.😇

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Självklart.
Hur skulle du annars använda passet när du skaffar nytt bank-id?
Ok, men när passet går ut och det behövs ett nytt?😉

A AndersS skrev:
Nej, jag använder istället två mobiler. Går min sönder har jag en äldre i reserv, behöver bara klara Android 9 och så även möjlighet att använda fruns där mitt bankid också finns, dvs dubbel backup.
Men kniper det går Passet bra och digitalt, du får t.ex. lägga mobilen på det för att få kontakt med chipet men också läsa av en sifferrad med mobilen.😇
Ja men passet kan man varken förnya eller ansöka om digitalt eller?🤓😉

Frerider Frerider skrev:
Ok, men när passet går ut och det behövs ett nytt?😉
Då får du boka tid hos polisen, är det körkort så transportstyrelsen, osv, finns mycket i livet som ännu inte är digitalt. Men är ju inte relaterat till att bankid.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då får du boka tid hos polisen, är det körkort så transportstyrelsen, osv, finns mycket i livet som ännu inte är digitalt. Men är ju inte relaterat till att bankid.
Men det var ju det som var kruxet att vissa inte av olika orsaker kunde åka någonstans😉

Frerider Frerider skrev:
Men det var ju det som var kruxet att vissa inte av olika orsaker kunde åka någonstans😉
Kan man inte åka till polisen för att förnya körkortet ska man inte ha körkort, samma med pass, klarar man inte ser klarar man inte heller av att resa utomlands.

Frerider Frerider skrev:
Då får man i tid planera utifrån förutsättningar som finns i varje enskilt fall, gör man inte det blir det krångligare.
Men som sagt söker man problem så finns de.😂

D Dilato skrev:
Kan man inte åka till polisen för att förnya körkortet ska man inte ha körkort, samma med pass, klarar man inte ser klarar man inte heller av att resa utomlands.
Kom på att körkort kan du förnya utan besök digitalt hemifrån och bifoga foto. Det gjorde vi för svärfar som inte körde längre men använde som ID.
Men körkort kan inte användas för att hämta nytt bank id.😉

D Dilato skrev:
OT: Så den obotligt sjuke som behöver pass för att fara utomlands för att låta avsluta sitt liv ska inte få pass?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Så den obotligt sjuke som behöver pass för att fara utomlands för att låta avsluta sitt liv ska inte få pass?
Jodå, men kan behöva få skjuts av någon till sin bokade tid på polisstation. Så fick vi göra med svärmor men nationellt ID-kort.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.