M Miochin skrev:
C/c 40 har ju dessutom varit godkänt förut osv osv.
Jo, men det finns säkert någon bra anledning till att man numera måste ha 60 mm. Gissningsvis för att 40 mm inte var tillräckligt bra...

• Gilla
Anonymiserad 382478 och 1 till
  • Laddar…
Kolla med en mäklare hur mycket huset sjunker i värde pga icke fackmannamässigt utfört badrum, och sänk betalningen med det plus lite till, om firman inte åtgärdar.

Men skaffa besiktningsutlåtande först om att det verkligen är fel.

Du har anmält felet till firman innan de kaklade. Att de fortsätter med arbetet utan att åtgärda kända fel, får ligga på firman till minst 100%.

• Gilla
Miochin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Miochin skrev:
Vi pratade med firman idag och påpekade att rören ligger för tätt i golvet, och att det borde ha varit c/c 60, han höll med om att VVS:aren gjort fel men att bryta upp två väggar är ingen bra idé.
Det är därför du behöver en besiktningsman som säger ifrån att det är synnerligen olämpligt att lämna det som det är, om de inte gör om så kan de förlora medlemskapet i BKR, och därmed få mycket färre kunder framöver.
M Miochin skrev:
Angående för täta rör i golvet så sa han om vattnet inte håller temperatur så ska de åtgärda det när vi gjort mätningar.
Då gäller det ju att det verkligen mäts när värmen är på max, och under många timmar utan att badrummet används.

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är därför du behöver en besiktningsman som säger ifrån att det är synnerligen olämpligt att lämna det som det är, om de inte gör om så kan de förlora medlemskapet i BKR, och därmed få mycket färre kunder framöver.

Då gäller det ju att det verkligen mäts när värmen är på max, och under många timmar utan att badrummet används.
Tack! Jag har försökt ringa en besiktningsman idag men inte fått tag i honom, så besiktning är definitivt i tankarna på oss.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Düsseldorff
Grejen är att du betalar för ett badrum. Så ska det utföras korrekt enligt gällande normer.

Jänför med att du köper ett par jeans. Skulle du acceptera att ena benet är lite smalare än det andra och vänster ficka är igensydd?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Miochin skrev:
Vi pratade med firman idag och påpekade att rören ligger för tätt i golvet, och att det borde ha varit c/c 60, han höll med om att VVS:aren gjort fel men att bryta upp två väggar är ingen bra idé.
Det är en jättebra idé att bryta upp väggarna om det är fel cc. Även om jag förstår att företaget tycker det är dåligt eftersom dom får merjobb.

Du betalar mycket pengar för detta antar jag. Då ska du inte acceptera något annat än att branschregler följs. Om företaget gör fel och behöver göra om är det deras problem och inte ditt. Det är inte jobbigare att lägga rören cc 60 jämfört med 40 (om man nu gör det från början vill säga).

Jag förutsätter att firman är med i BKR och Säker vatten?

L Laurentiusson skrev:
Det är en jättebra idé att bryta upp väggarna om det är fel cc. Även om jag förstår att företaget tycker det är dåligt eftersom dom får merjobb.

Du betalar mycket pengar för detta antar jag. Då ska du inte acceptera något annat än att branschregler följs. Om företaget gör fel och behöver göra om är det deras problem och inte ditt. Det är inte jobbigare att lägga rören cc 60 jämfört med 40 (om man nu gör det från början vill säga).

Ja min idé var riv, gör om. Men vet du om hela vägg och golv måste rivas för att man gör ingrepp och tätskiktet förstörs?
Eller är det ett mindre ingrepp så kan man lappa och laga tätskitet?

L Laurentiusson skrev:
Ja, det är de.

M Miochin skrev:
Ja min idé var riv, gör om. Men vet du om hela vägg och golv måste rivas för att man gör ingrepp och tätskiktet förstörs?
Eller är det ett mindre ingrepp så kan man lappa och laga tätskitet?
De flesta tätskikt går att lappa. Det får man läsa i monteringsanvisningen. Personligen skulle jag dock inte acceptera ett lapptäcke. En modell kan väl vara att säga att det är ok med lappning av tätskiktet om firman betalar för en oberoende besiktningsman (som du väljer).

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
TRJBerg
Lite OT och inte så viktigt men om kv och vv (och golvvärme om det finns) ligger nära varandra kan det få som resultat att kallvattnet är varmt när man börjar spola, kan ta minuter i värsta fall innan det är kallt. Inte så roligt när man vill dricka det. Motsvarande händer med varmvattnet.
(Erfarenhet, dock med ovanligt långa ledningar.)

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
M Miochin skrev:
Vi renoverar badrum och har märkt att VVS:aren buntat ihop varmvatten- och kallvattenrören tätt ihop. Badrummet är ca ca 5 meter långt (från där vattnet dras till duschen längst bort).
Så min fråga är om det är ett problem att de buntats ihop så, tänker på legionella, ska det inte vara ett visst mellanrum mellan vv och kv?
Vi har även golvvärme.
De har tyvärr redan hällt på betong, men tänker hur stor är risken för legionella i och med att rören sitter ihop så?[bild][bild][bild]
Kanske ska tillägga att för våtrum när det gäller våtrumsintyg samt våtrumsdokument gäller det ena beakriver vilka material och produkter som använts och det andra intygar att allt är korrekt utfört enligt gällande regler. Det följer därmed en garanti på utfört arbete från byggaren. Det finns stor risk att det är ditt försäkringsbolag som du kommer att få kontakta om garantin löpt ut.
Ett tips är också att ett tätskikt inte får skarvas. Hela badrummet skall tätskiktas samtidigt för att uppfylla bkrs regler.
Det var nog 15 år sedan jag gick våtrumskursen så det kan ha ändrats.

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
BirgitS
B Byggsnyggt skrev:
Ett tips är också att ett tätskikt inte får skarvas. Hela badrummet skall tätskiktas samtidigt för att uppfylla bkrs regler.
Det var nog 15 år sedan jag gick våtrumskursen så det kan ha ändrats.
Sen dess har man ju börjat med foliesystem som består av en massa våder, vinklar etc. som limmas ihop, så skarvar finns det mycket gott om. Det har också dykt upp anvisningar från tätskiktsleverantörerna hur man kan lappa ihop en skada som uppstår senare, t.ex. därför att tätskiktet har gått sönder när man har bytt ut en trasig kakelplatta.

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sen dess har man ju börjat med foliesystem som består av en massa våder, vinklar etc. som limmas ihop, så skarvar finns det mycket gott om. Det har också dykt upp anvisningar från tätskiktsleverantörerna hur man kan lappa ihop en skada som uppstår senare, t.ex. därför att tätskiktet har gått sönder när man har bytt ut en trasig kakelplatta.
Ja men det skarvar som överlappas är ok. Jag menade bara att man får inte riva 3 väggar och sätta tätskikt ihop med en gammal befintlig vägg. Eller bara tätskikta ett golv och behålla de gamla väggarna. Sålänge man kan överlappa det tätskikt till tätskikt så var det även godkänt nör jag var plattsättare. Att laga ett tex hål i ett tätskikt var en gråzon för 15 år sedan. Men jag förstår att mycket har ändrats med åren.

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite OT och inte så viktigt men om kv och vv (och golvvärme om det finns) ligger nära varandra kan det få som resultat att kallvattnet är varmt när man börjar spola, kan ta minuter i värsta fall innan det är kallt. Inte så roligt när man vill dricka det. Motsvarande händer med varmvattnet.
(Erfarenhet, dock med ovanligt långa ledningar.)
Tack, det här ska vi testa grundligt har han lovat när vi får på kranarna. Det är som sagt ca 3 meter till handfatet så hoppas att det inte påverkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.