11 417 läst ·
74 svar
11k läst
74 svar
Hur nära ska varmvatten- och kallvattenrör läggas i badrumsgolv?
Vi renoverar badrum och har märkt att VVS:aren buntat ihop varmvatten- och kallvattenrören tätt ihop. Badrummet är ca ca 5 meter långt (från där vattnet dras till duschen längst bort).
Så min fråga är om det är ett problem att de buntats ihop så, tänker på legionella, ska det inte vara ett visst mellanrum mellan vv och kv?
Vi har även golvvärme.
De har tyvärr redan hällt på betong, men tänker hur stor är risken för legionella i och med att rören sitter ihop så?
Så min fråga är om det är ett problem att de buntats ihop så, tänker på legionella, ska det inte vara ett visst mellanrum mellan vv och kv?
Vi har även golvvärme.
De har tyvärr redan hällt på betong, men tänker hur stor är risken för legionella i och med att rören sitter ihop så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för svar!useless skrev:
Det ligger ett lager betong mellan dessa rör och golvvärmen.
Nej, inga skarvar förutom i en fördelarskåp.
Ja men precis, i bilden du bifogat står ju att de inte ska ligga ihop...men frågan är ju om det är ett problem om det är ca 4 meter bara?
Tack för svar! Hoppas verkligen du har rätt! 😅M Maestrono skrev:
Men konstigt om det finns regler att rören inte ska ligga ihop och VVSaren ändå gör så...
Tack för att du tar dig tiden att svara! 😊useless skrev:
Jaha, ja du menar skarvarna där vattnet kommer in. Vattenrören gick i golven i hallen och istället för att riva och leta var de gick så skarvade de i de gamla rören och gör en inspektionslucka.
Är det något knas? Eller menar du att det är skitsamma om vattenrören i badrumsgolvet ligger tätt eftersom de är åtskilda hela vägen men sitter tätt en kort bit på 4m bara?
Något mer jag uppmärksammade nu är att rören ligger på cc 40 mm (inte 60) men kanske inte gör så mycket?
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
JO det bryter (kanske) mot relativt nya regler. Det handlar om svårighet med att få tätskiktet bra runt rören om de ligger för tätt. Ser ut som det bör åtgärdas, annars finsn risk senare att försäkringsbolaget nekar ersättning för tät/ytskikt även ett fel inte har med denna avvikelse att göra.M Miochin skrev:
Det spelar alltså ingen roll om tätskiktet blir bra ändå runt rören.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Sedan detta med att rören ligger tätt ihop. Om det nu finns regler för det så skall de följas. I parktiken är det säkert inget problem, men väldigt onödigt att bryta met en sådan regel.
Ska du ha en inspektionslucka i badrumsgolvet?M Miochin skrev:
Att rören inte kommer in med c/c 60 är ett problem, dels för tätskiktet, dels om man tänkt använda en standardiserad täckbricka med dubbla rör.
Ursäkta för en dum fråga för jag förstår inte, men om det skulle tex läcka, står inte den här byggfirman för skadorna då?H hempularen skrev:JO det bryter (kanske) mot relativt nya regler. Det handlar om svårighet med att få tätskiktet bra runt rören om de ligger för tätt. Ser ut som det bör åtgärdas, annars finsn risk senare att försäkringsbolaget nekar ersättning för tät/ytskikt även ett fel inte har med denna avvikelse att göra.
Det spelar alltså ingen roll om tätskiktet blir bra ändå runt rören.
Eller ja när kommer mitt försäkringsbolag in i bilden? Om det skulle läcka om 5-10 år? Eller betalar de för skadorna som blir utanför badrummet?
Det verkar som att den som utför jobbet har väldigt dålig koll på gällande regler. Vill du slippa strul med försäkringsbolaget måste kraven i branschreglerna uppfyllas. Där är det tydligt att det ska vara cc 60 vid genomföringar för att tätskiktet ska kunna monteras korrekt.M Miochin skrev:
Det kommer bli många avvikelser... Problemet med det är kanske inte varje avvikelse i sig (t ex att VV och KV ligger ihop en kortare sträcka) utan många små fel gör att försäkringsbolaget drar öronen åt sig och nekar allt...
Tack för svar!tommib skrev:
Nej inspektionsluckan kommer vara i taket toan som ligger under badrummet. Så den öppnas inte från badrumsgolvet.
De sätter kakel för fullt och jag försöker få stopp på de...behöver de riva upp allt? 😵💫
Jag förstår nog inte riktigt. Bilderna vi ser har ett betonggolv. Menar du att det finns ett utrymme under det? Och att inspektionsluckan som ska visa skarvarna ska finnas i ett utrymme därunder? Har man gjort ett hål i betongen till det utrymmet innan man gjöt golvet? Eller vad är tanken med inspektionsluckan?
Du ska nog fråga hur de tänker med skarvarna på tappvattnet, för jag antar att minst ett av skarvparen är just tappvatten.
Angående cc-avståndet så är det formellt fel enligt nya regler så jag förstår inte riktigt varför de gör fel. Det finns liksom ingen anledning att göra det när allt är öppet. Det hade varit mycket lättare att sätta rören på cc 60, eller 80 om man vill använda individuella täckbrickor.
Du ska nog fråga hur de tänker med skarvarna på tappvattnet, för jag antar att minst ett av skarvparen är just tappvatten.
Angående cc-avståndet så är det formellt fel enligt nya regler så jag förstår inte riktigt varför de gör fel. Det finns liksom ingen anledning att göra det när allt är öppet. Det hade varit mycket lättare att sätta rören på cc 60, eller 80 om man vill använda individuella täckbrickor.