Vårt hus är byggt - 94, grannens lite före. Den nuvarande ägaren har påpekat att deras garage står nära vår tomtgräns ca 2 m.
Jag har aldrig tänkt på det och nu när jag vet om det så bryr jag mig inte i detta.

Men tanken slog mig, om vi sålde vårt hus kan nya ägarna kräva att garaget flyttas eller något dylikt eller får de gilla läget.

Claes Sörmland
Varför menar grannen att det är för nära gränsen? Vad menar grannen är fel med att garaget står 2 m från gränsen?

Det är normalt inget fel att byggnader står 2 m från gränsen.

D
L Lars3344 skrev:
Vårt hus är byggt - 94, grannens lite före. Den nuvarande ägaren har påpekat att deras garage står nära vår tomtgräns ca 2 m.
Jag har aldrig tänkt på det och nu när jag vet om det så bryr jag mig inte i detta.

Men tanken slog mig, om vi sålde vårt hus kan nya ägarna kräva att garaget flyttas eller något dylikt eller får de gilla läget.
Nej. Vid köp av befintlig fastighet kan ingen ny ägare komma och kräva åtgärder gentemot grannar, särskilt inte om byggnaderna har stått i >10 år.

Ok, grannen har väl hakat upp sig att garaget ska stå minst 4.5 m från gräns.
Tomterna är färdigt avstyckade av kommunen.
Före detta grannen har alltså byggt garaget 2 m från gränsen vilket alltså är godkänt.

Men ett gammalt svartbygge (inte garaget i tråden specifikt) kan även om det blivit lovligt genom preskription påverka framtida byggplaner på tomten.

Claes Sörmland
L Lars3344 skrev:
Ok, grannen har väl hakat upp sig att garaget ska stå minst 4.5 m från gräns.
Var finns den regeln? Står det så i detaljplanen?

Har garaget bygglov?

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var finns den regeln? Står det så i detaljplanen?

Har garaget bygglov?
För TS fråga spelar det iofs ingen roll om bygglov eller ej. Byggnaderna är alla över 30 år gamla.

Mitt garage står på tomtgränsen.
Är mindre än 4m från min garagefasad till grannens garage.

Finns bygglov på båda.

Claes Sörmland
Jag tänker att det troligaste är att garaget står där det står p g a ett beviljat bygglov. Och att det inte finns något svartbygge eller fel.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.