BirgitS
Det verkar som att det är mycket hög tid att ta in en besiktningsman. Hör med BKR om du inte känner till någon själv.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Den där väggen med kakelplattor som inte är bortknackade, vad är tanken?

Du skriver att de kaklar för fullt, har de alltså satt tätskikt nu? Även på kakelväggen? Tveksamt om kaklet är ett godkänt underlag för tätskiktet, plus att det väl troligen finns någon form av tätskikt under det bef. kaklet, och aldrig dubbla tätskikt, Fukt kan ackumuleras mellan lagren.

Ta dit en bes.l man omgående och betala inte ett öre innan detta klarats ut.

• Gilla
Tornhuset och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag förstår nog inte riktigt. Bilderna vi ser har ett betonggolv. Menar du att det finns ett utrymme under det? Och att inspektionsluckan som ska visa skarvarna ska finnas i ett utrymme därunder? Har man gjort ett hål i betongen till det utrymmet innan man gjöt golvet? Eller vad är tanken med inspektionsluckan?

Du ska nog fråga hur de tänker med skarvarna på tappvattnet, för jag antar att minst ett av skarvparen är just tappvatten.

Angående cc-avståndet så är det formellt fel enligt nya regler så jag förstår inte riktigt varför de gör fel. Det finns liksom ingen anledning att göra det när allt är öppet. Det hade varit mycket lättare att sätta rören på cc 60, eller 80 om man vill använda individuella täckbrickor.
Tack för svar! Vi har betonggolv och det finns två våningar till under, alltså bottenvåning och källare.
Ja det är bpde tappvatten och vatten till element, vad tänkte du där?

Såhär ser det ut i toan direkt under där inspektionsluckan ska vara.
Gråa PVC-rör i en vägg med träpanel, markerad blå ruta där en inspektionslucka ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående cc 40, så säger han att vi inte har koll och att de visst har gjort rätt och hänvisar till regel 2021 och 2026 för säker vatten (antar jag?). Han säger att det finns regler för cc för nybyggnation. Jag förstår inte alls vad han hänvisar till. Ringde också försäkringsbolaget som säger att cc 40 är ett undantag....men att vi själva kunde läsa vidare.

Skarvar av rör på betonggolv med skumisolering, markerade med gula pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är dessa skarvar det frågas om.
På bilderna ser det inte möjligt att nå dessa via inspektionslucka då de ligger på betongen.

• Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
M Miochin skrev:
Angående cc 40, så säger han att vi inte har koll och att de visst har gjort rätt och hänvisar till regel 2021 och 2026 för säker vatten (antar jag?). Han säger att det finns regler för cc för nybyggnation. Jag förstår inte alls vad han hänvisar till. Ringde också försäkringsbolaget som säger att cc 40 är ett undantag....men att vi själva kunde läsa vidare.

Uppenbarligen har din byggare ingen koll. Det står klart och tydligt i Säker Vatten att det ska vara cc 60 mm och det finns inga undantag.
Som sagt var är det nog dags att ta en paus och låta en besiktningsman titta på rummet och bilderna.

Text om avstånd för rörgenomföringar enligt Säker Vatten, markerat krav på 60 mm mellan centrum av rören.

• Gilla
Miochin
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
[bild]
På bilderna ser det inte möjligt att nå dessa via inspektionslucka då de ligger på betongen.
Tack
useless useless skrev:
Uppenbarligen har din byggare ingen koll. Det står klart och tydligt i Säker Vatten att det ska vara cc 60 mm och det finns inga undantag.
Som sagt var är det nog dags att ta en paus och låta en besiktningsman titta på rummet och bilderna.

[bild]
Tack! Nu ringde jag upp och sa att VVS:aren får ta och visa var det står att cc 40 är att föredra!
Entreprenören ska höra sig för, han sa dock att reglerna gäller bara nybyggnation vilket inte stämmer då eller hur?

K Kanelbullen123 skrev:
[bild]
De skarvar som är till höger är för golvvärmen, de till vänster är tappvatten. Inspektionsluckan ska vara öppningsbar underifrån (de har gjort hål genom golvet till taket på lilltoan på nedervåningen).

BirgitS
M Miochin skrev:
Entreprenören ska höra sig för, han sa dock att reglerna gäller bara nybyggnation vilket inte stämmer då eller hur?
Stämmer inte.
Man kan visserligen skriva en avvikelse i kvalitetsdokumentet/våtrumsintyget, vilket innebär att man är medveten om den förhöjda risken för vattenskada och att försäkringsbolaget inte kommer att betala om en vattenskada beror på avvikelsen. Troligen också att byggföretaget inte kommer att betala om det blir en vattenskada under de 10 år som reklamationsrätten mot dem finns.
M Miochin skrev:
De skarvar som är till höger är för golvvärmen, de till vänster är tappvatten. Inspektionsluckan ska vara öppningsbar underifrån (de har gjort hål genom golvet till taket på lilltoan på nedervåningen).
Har de alltså gjort ett hål på typ 30x30 cm genom en betongplatta/valv?

• Gilla
Dan Asplund och 1 till
  • Laddar…
M Miochin skrev:
han sa dock att reglerna gäller bara nybyggnation vilket inte stämmer då eller hur?
Men du bygger väl ett nytt våtrum?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
M Miochin skrev:
äller bara nybyggnation vilket inte stämmer då eller hur?
Nej, det har inget med nyproduktion att göra. Men det är möjligt att de menar att de kan följa övergångsnbestämmelsen: Kap 1.3 i säkert vatten.

"Installationsarbete som startar efter 1 juli 2024 får utföras enligt branschregler 2021:1

• om bygglov beviljats innan den 1 juli 2024, även om projektering och installationsarbete startas efter 1 juli 2024.
  • om projekterings- eller bygghandlingar enligt Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1 är påbörjade innan 1 juli 2024."
Om ditt projekt uppfyller de reglerna så ser det ut som man inte behöver följa senaste reglerna. Reglerna 2021:1 föreskriver cc40 (tror jag).

Men det är i säkert vatten. Sedan finns det motsvarande regler i BKR för tätskikt och kakelsättning. Och där är jag inte säker på att övergångsreglerna finns.

Men det är lite svårbegripligt varför man skulle välja att knöka in sig med övergångsregler för en sådan här sak, såvida man inte står där med inköpta prylar till projektet som passar till cc40, strax innan reglerna ändrades. Tyder mer på okunnig hantverkare.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Stämmer inte.
Man kan visserligen skriva en avvikelse i kvalitetsdokumentet/våtrumsintyget, vilket innebär att man är medveten om den förhöjda risken för vattenskada och att försäkringsbolaget inte kommer att betala om en vattenskada beror på avvikelsen. Troligen också att byggföretaget inte kommer att betala om det blir en vattenskada under de 10 år som reklamationsrätten mot dem finns.

Har de alltså gjort ett hål på typ 30x30 cm genom en betongplatta/valv?
Tack försvar! Oj är det så! Att avvikelsen gynnar företaget och de kan hävda att de inte betalar. Då vill jag ju definitivt att de sätter rören på 60! Har också tänkt på vad som händer om hans företag går i konkurs....vem betalar då.

Angående hålen, ja betongplatta var väldigt tunn (gammalt hus) så de har gjort ett hål rakt igenom.

tommib
Paradoxalt nog kan det vara rimligt att göra ett hål genom betongvalvet för att kunna inspektera just denna skarv om alternativet är att dra om matningen och därmed riva upp hela hallen. Det låter lite knepigt dock eftersom det finns en toalett på våningen under där man får förmoda att varmt och kallt vatten finns till ett handfat. Hade man kanske kunnat dra matningen därifrån istället?

Som många andra redan skriver så gäller cc 60. Det är nybyggnation av våtrum och då ska nya regler tillämpas. Det verkar framför allt knäppt att inte följa det. Vad menar de är anledningen?

Jag undrar också lite över matningen till duschblandaren. Det ser ut att vara 40 där också. Det finns visserligen blandarfästen som vill ha cc 40 men då brukar det vara utanpåliggande matningar. De som kommer direkt ur vägg brukar alla vara antingen 160 mm (svensk standard) eller 150 mm (europeisk standard).

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, det har inget med nyproduktion att göra. Men det är möjligt att de menar att de kan följa övergångsnbestämmelsen: Kap 1.3 i säkert vatten.

"Installationsarbete som startar efter 1 juli 2024 får utföras enligt branschregler 2021:1

• om bygglov beviljats innan den 1 juli 2024, även om projektering och installationsarbete startas efter 1 juli 2024.
  • om projekterings- eller bygghandlingar enligt Branschregler Säker Vatteninstallation 2021:1 är påbörjade innan 1 juli 2024."
Om ditt projekt uppfyller de reglerna så ser det ut som man inte behöver följa senaste reglerna. Reglerna 2021:1 föreskriver cc40 (tror jag).

Men det är i säkert vatten. Sedan finns det motsvarande regler i BKR för tätskikt och kakelsättning. Och där är jag inte säker på att övergångsreglerna finns.

Men det är lite svårbegripligt varför man skulle välja att knöka in sig med övergångsregler för en sådan här sak, såvida man inte står där med inköpta prylar till projektet som passar till cc40, strax innan reglerna ändrades. Tyder mer på okunnig hantverkare.
Det här var väldigt intressant!
Tack så jättemycket, så om vi hade startat projektet innan juli 2024 så hade cc 40 varit ok, men nu september 2025 när vi startade så bör ju övergångsreglerna inte gälla.

useless useless skrev:
Men du bygger väl ett nytt våtrum?
Japp 😅

C
M Miochin skrev:
Såhär ser det ut i toan direkt under där inspektionsluckan ska vara.
Har toan vattentätt golv (enligt Säker Vattens definition)?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.