11 417 läst ·
74 svar
11k läst
74 svar
Hur nära ska varmvatten- och kallvattenrör läggas i badrumsgolv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det finns inga sådana övergångsregler i branschreglerna från BKR utan där står det:M Miochin skrev:
"Projekterings- och installationsarbeten som startats från och med 1 januari 2021 ska utföras enligt BBV21:1. Arbeten som startar från och med 1 januari 2021 får utföras enligt BBV15:1 förutsatt att bygglov beviljats innan den 1 januari 2021, även då projektering och installationsarbete startas från och med 1 januari 2021 eller då projekterings- eller bygghandlingar enligt BBV15:1 är påbörjade innan 1 januari 2021."
https://admin.bkr.se/app/uploads/2021/12/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
Och i den står det t.ex. att det ska vara 60 mm mellan väggenomföringar.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Beror väl på när projekteringen startade? Om ni ex. upphandlade bygget redan före halvårsskiftet -24. Har man en riktigt bra byggare så är det inte ovanligt med bortåt ett års kö. Men så bra ser det inte ut...M Miochin skrev:
Och det är lite oroväckande om byggaren börjar svamla om nyproduktion i sammanhanget.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Hur är det med duschblandaren förresten? Är det cc40 till den också? Det lär bli svårt att hitta en blandare med anslutning för inbyggda cc40 ledningar. Risk att man fpr ha någon märklig krök ut ur väggen som ansluts till utanpåliggande blandarfäste.
Och tätskikt på bef kakel?
Och tätskikt på bef kakel?
I duschen har de gjort rätt, det är 150cc.H hempularen skrev:
De har tagit bort kaklet.
Vi ska prata med de imorgon om cc 40, vad tycker du om att vv- och kv-rören buntats ihop? Legionella i rör osv 😅 Är det ens värt att ta upp det?
Som jag fått det förklarat för mig: vv och kv är ok om dom är nära. Man spolar inte enbart varmvatten så det värmer upp kallvattnet så mycket att det blir problem. Tappvatten och värmerör däremot ska hållas separata, då värmerören kan kontinuerligt "värma upp" tappvattnet.
Obs, detta förklarade min röris till mig. Vet inte om det är helt korrekt
Det är väl egentligen två saker som bryter mot kapitel 5 i Säker Vatten; Både att rören ligger för tätt och att dom ligger tillsamman med golvvärmen (det senare tycker jag är ett större problem). Det är väl kanske inte så jättefarligt egentligen, men grundproblemet är att byggarna inte vet/struntar i så många enkla regler så jag hade i alla fall inte haft något förtroende för att de fixar ett tätt tätskikt eller rak plattsättning.
Och, som sagt var, varför drogs inte nya ledningar från toaletten under istället för att bila ett stort hål i golvet och ha en lucka i taket?
Och, som sagt var, varför drogs inte nya ledningar från toaletten under istället för att bila ett stort hål i golvet och ha en lucka i taket?
En röris borde hålla sig till branschreglerna.S Screew skrev:Som jag fått det förklarat för mig: vv och kv är ok om dom är nära. Man spolar inte enbart varmvatten så det värmer upp kallvattnet så mycket att det blir problem. Tappvatten och värmerör däremot ska hållas separata, då värmerören kan kontinuerligt "värma upp" tappvattnet.
Man gör som det står i Säker Vatten. Se inlägg #3.S Screew skrev:
Jag tycker grundregeln är både enkel och tydlig:P pjkw skrev:
"Kallvattenledning och ledningar i varmvattensystemet ska
vara monterade så att de inte kommer i kontakt med varandra
för att förhindra värmeöverföring mellan rören. Detta gäller
även rör med skyddsrör."