S Sara_M skrev:
Det känns lite irrelevant att fråga det, när jag ställer frågan vad det kan tänkas kosta. 😊
Frågan borde vara vad kostar? VAD Ursprungilg utformning? Enligt bild så är nya bron bredare än ursprunglig hur ser det ur på insidan? Vad vill du uppnå? Lika som att fråga hur långt ÄR ett snöre? Kontakta en erkänt duktig hantverkare och diskutera genom dina önskemål är han kompetent ger han inget pris eftersom mycket beror på dina önskemål och hur det ser ut efter man börjar riva och inget som går att fastställa på förhand! Men gissar 200- 300 beroende på förutsättningar! Men detta var nog inte det svaret du önskat! Beror ju lite var i Sverige fastigheten ligger! Min egen fastighet ligger ca 100 km från närmsta hantverkare så det påverkar ju priset enormt på ett lite större projekt!!
Som sakt bara många frågor... ingen input!!

S Sara_M skrev:
Hej! Vi har köpt ett hus med en gräslig tillbyggd balkong. Den är både ful och i katastrofalt skick (verandan är i ok skick dock) så planen är att riva bort balkongen och återställa verandan till hur det ursprungligen såg ut. För att navigera rätt i prioriteringsdjungeln vore det intressant att höra om någon gjort något liknande och vad det kostade? Samt om det finns några fallgropar vi ska akta oss för? Vi har tyvärr varken tid eller kunskap att göra detta själva utan kommer behöva leja bort det.
Lätt AIngöra en bild hur man kunde bevara den gamla stilen men med dagens konstruktion. Tex mindre balkong och lite mer skicka glädje

• Gammalt hus med två våningar, mindre balkong och veranda i klassisk stil, omgiven av trädgård och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Sorry, but these calculations are, with all due respect, out of the blue.. Someone even wrote that two people could do it in a month! This might be true, provided the neighbor has another two people working for them and they can play bridge. Then they'll spend three weeks playing cards. TS writes in his first post that the porch is in good condition. The roof is also in good condition. And you can see from the photos that its structure hasn't changed since the balcony extension was added, except for the removal of the eaves. So the scope of work includes removing the railing, closing the wall to roof height, building a small roof over the porch, rebuilding the eaves, and replacing the window with a smaller one. Two people - one week. Excluding painting.

• Gilla
Sara_M
  • Laddar…
L
Jag tror ni gör er själva en stor björntjänst om ni rullar tillbaka konstruktionen till hur den ser ut på det gamla fotot.

En veranda stor nog att sitta på är guld värt - och vilken förmån att därtill ha balkong ovanpå.

Jag bodde många år i ett liknande hus, verandan fanns men S O M vi saknade att ingen hade byggt en balkong ovanpå den - så underbart det hade varit att sitta där soliga dagar med utsikt över nejden eller stjärnklara nätter med hela den stora himlen ovanför sig.

Som många andra skriver rekommenderar jag starkt er att nöje er med att kontrollera och säkra konstruktionen och därefter göra vissa estetiska justeringar kring fönsterpartierna och det övre räcket så att de harmonierar bättre med helheten. Pengarna som sparas på detta jämfört med att bygga om hela frontpartiet kan ni sen tex lägga på en riktigt vacker tygparasoll och ett nätt litet utemöblemang i äldre stil att placera däruppe :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag hade byggt om balkongen och dörrar/fönster till rätt stil istället. Kan bli riktigt fint och skulle kosta betydligt mindre. Bara rätt fönster skulle göra underverk.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Lätt AIngöra en bild hur man kunde bevara den gamla stilen men med dagens konstruktion. Tex mindre balkong och lite mer skicka glädje
Bättre om man byter stil på dörrarna också.

• Gilla
Sara_M
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Tack! Ser riktigt fint ut!

L Lärospånet skrev:
Jag tror ni gör er själva en stor björntjänst om ni rullar tillbaka konstruktionen till hur den ser ut på det gamla fotot.

En veranda stor nog att sitta på är guld värt - och vilken förmån att därtill ha balkong ovanpå.

Jag bodde många år i ett liknande hus, verandan fanns men S O M vi saknade att ingen hade byggt en balkong ovanpå den - så underbart det hade varit att sitta där soliga dagar med utsikt över nejden eller stjärnklara nätter med hela den stora himlen ovanför sig.

Som många andra skriver rekommenderar jag starkt er att nöje er med att kontrollera och säkra konstruktionen och därefter göra vissa estetiska justeringar kring fönsterpartierna och det övre räcket så att de harmonierar bättre med helheten. Pengarna som sparas på detta jämfört med att bygga om hela frontpartiet kan ni sen tex lägga på en riktigt vacker tygparasoll och ett nätt litet utemöblemang i äldre stil att placera däruppe :)
Jag har så svårt att tro att en balkong är nödvändig när man dels har en veranda och sen en stor trädgård. Men man saknar den väl inte förrän den är borta kanske… 😊

S Sara_M skrev:
Jag har så svårt att tro att en balkong är nödvändig när man dels har en veranda och sen en stor trädgård. Men man saknar den väl inte förrän den är borta kanske… 😊
Min lilla balkong är mest för tvätt och att vädra sängkläder. Mycket bekvämt och bra. Sedan är den en plattform för att bestiga taket. Även då hängrännorna rensas o d. Men er balkong har möjligen fel fall och är risig - den måste renoveras. Jag håller med flertalet i tråden att möjligen saknar ni den ifall den ryker. Det stora ljusinsläppet som finns där nu tror jag säkert ni kommer att sakna. Hoppas ni finner en bra lösning.

• Gilla
Sara_M
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.