11 797 läst ·
68 svar
12k läst
68 svar
Hur mycket kan det kosta att återställa veranda?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 654 inlägg
Mina gissningar är också killgissningar in all fairness.S sblixten skrev:
Men jag gissar (Pun intended) att din ligger väldigt lågt.
För 70 ' så får du typ 10 dagars jobb för en hantverkare och då måste du ha relativt låga materialkostnader.
Säg 80h á 700 kr = 56 000 kr (före ROT), så ca 30 000 kr efter.
Då har du 40 000 kr till att köpa virke, nya fönster (i rätt stil där ett fönster troligen går på iaf 8 - 10 kkr), tak och takbeklädnad, alla fästelement osv. Och skall du få detta snyggt så behöver man göra om större delar av taket än bara de direkt påverkade, det kommer man aldrig få in i den budgeten skulle jag säga.
Jag tror snarare du behöver flera hantverkare, antagligen minst en timmerman eller iaf person som är duktig på timmerhus, troligen en byggnadsställning (som skall byggas och hyras) samt om du vill ha det snyggt, bra material. Och du behöver troligen gå över taket och blanda in nya pannor med gamla osv för att då det snyggt, men ev större byggnadsställning som följd mm mm.
Så att TS får en rimlig uppfattning.
Det tror jag är svårt då ert hus verkar väldigt unikt, och det du vill göra troligen blir väldigt unikt för ert hus och därmed kan kostnaderna variera rätt mycket. Förutom variablerna med vilken kvalitet ni vill ha och var i landet det ligger osv.
Men räknar du på 2 hantverkare och en månad så hamnar arbetet på ca 225 000 kr före ROT bara där. Räcker en månad ? Svårt att säga. Du måste ta in offerter för att få veta mer förstås.
Men nyckeln är att du själv vet vad du vill göra och vilken kvalitet du vill ha: Vill du ha det rätt uppbyggt med en timmerman/kunnig hantverkare, eller bara "få till det så det står" tex...
Är det ok med en del av taket i avvikande färg, eller skall det vara ordentligt inbladat ? osv
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Av bilden att döma så har bredden på verandan också ökats med balkongbygget. Om man då "återställer" taket på verandan, så kommer nocken på det taket att bli högre om man behåller verandans nya bredd. Eller så får man ha mindre lutning på det taket.
Jag tror det är viktigt att du ritar upp ordentligt skalenligt hur du vill att åertställningen skall se ut.
En total återställning skulle ju innebära att även verandan måset rivas och bredden återställas.
Oavsett hur du gör detta så lär det krävas bygglov.
Jag tror det är viktigt att du ritar upp ordentligt skalenligt hur du vill att åertställningen skall se ut.
En total återställning skulle ju innebära att även verandan måset rivas och bredden återställas.
Oavsett hur du gör detta så lär det krävas bygglov.
Min grova uppskattning är 125-250' om man lejer för dylikt jobb. Då har jag antagit flera olika hantverkare som gör sina delar och försökt tagit hänsyn till det material de ska köpa in och deras påslag, avgifter osv.
Hittar man en allkostnär som inte tar hantverkarpåslag för material och är allmänt snäll mot sina kunder och är i en del av landet där allt inte är dyrt som Stockholm så kan det nog gå under 125'.
Hittar man en allkostnär som inte tar hantverkarpåslag för material och är allmänt snäll mot sina kunder och är i en del av landet där allt inte är dyrt som Stockholm så kan det nog gå under 125'.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 654 inlägg
Det var en intressant aspekt. Det är inte gratis heller, men kostnaden beror på var och hur mycket man gör om osv.H hempularen skrev:
Skulle detta vara något som går under "fasadändring" och därmed kan bli bygglovsfritt efter december ?
Kanske inte om man ändrar i konstruktionen, och då bör man nog ha, återigen, en duktig timmerman, eller konstruktör som räknar på det. ?
Om det stämmer var min gissning väldigt off, jag höftade grovt enligt:Hemingway skrev:
Min grova uppskattning är 125-250' om man lejer för dylikt jobb. Då har jag antagit flera olika hantverkare som gör sina delar och försökt tagit hänsyn till det material de ska köpa in och deras påslag, avgifter osv.
riva 10
fönster 15
veranda 15
tak 30
Summerat blir det ju 70' och det jag saknar där är ju bygglov som minst blir 20', sedan blir det resor, ev. el, kanske bygga ställning m.m. Jag tror varje kategori du satt upp blir lite högre än sådär. Småjobb blir inte alltid de billigaste.S sblixten skrev:
Nu har du fått lite mer uppskattningar från fler medlemmar. Samt fler saker att tänka på, som bygglov.
Jag skulle som du var inne på täcka balkonggolvet med en kraftig presenning, kanske förstärka innan om det verkar vara en risk att verandan faller ihop med snö på. Och sedan använda verandan och balkongen fram till nästa sommar.
För som det nämndes tidigare så bo i huset 1 år innan större förändringar påbörjas. Vissa saker som verkar hemska i börjar kan visa sig underlätta vardagslivet.
Jag skulle som du var inne på täcka balkonggolvet med en kraftig presenning, kanske förstärka innan om det verkar vara en risk att verandan faller ihop med snö på. Och sedan använda verandan och balkongen fram till nästa sommar.
För som det nämndes tidigare så bo i huset 1 år innan större förändringar påbörjas. Vissa saker som verkar hemska i börjar kan visa sig underlätta vardagslivet.
Om det är en pågående skada, så börja med en tillfällig akutinsats. Tenderar att ta längre tid än man tror att komma igång med sådana där projekt om man inte har tur att hitta någon som kan köra igång direkt.S Sara_M skrev:
Sen tycker jag inte att det ser så pjåkigt ut. Har sett betydligt värre... Tänk på hur det blir med ljusinsläpp på övervåningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
Får jag sticka in med att jag tycker att den nuvarande balkongen är snyggare än den ursprungliga verandan?
*gömmer mig snabbt under en sten*
*gömmer mig snabbt under en sten*