Och glöm för allt i världen inte arkitektskostnaderna 🥴 Nu när somliga påstår att halva huset ska rivas...

• Haha
Sara_M
  • Laddar…
Jag tycker också balkongen ser bra ut. Däremot tycker jag dörren och fönsterna ser för moderna ut jämfört med huset och övriga fönster. Fejkspröjs är väl en enkel lösning men annars hade nog en dubbeldörr med spröjs och två smalare fönster bredvid varit snyggt. Renoverar man balkongen kan man ju lägga till snickarglädje också om man gillar det.

• Gilla
Sara_M
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Läst många trådar på forumet.

Största kostnaderna för att få något gjort, anlita folk som utför något, är oftast relativt inte material och ev hyra av maskiner ...

Nä, det är kostnader för arbetskraft.
Dåligt utnyttjande av tiden, traktamenten, bilresor, transporter
o s v.

Stämmer det inte?
Hur skulle du räkna på detta då ?

Om en lokal hantverkare både gör snickeri och målning samt takläggning, och smäller upp enklast möjliga byggnadsställning själv istället för att hyra in en dyr helställning osv?
Det kan ju hjälpa TS att räkna på det.

Sen skriver du "du har ju taktegel som passar redan": Det vet vi väl inget om (om jag inte missat ngt inlägg från TS): På bilden finns inte tillräckligt iaf om man bygger om takkupan och dessutom skall ha till farstutaket....

Jag har haft en stuga i dalarna, där jag förvisso gjorde det mesta själv, men lokal elektriker och grävmaskinist var förvisso mycket billigare än i stockholm, men krävde i gengäld att jag synkade allt själv: Dom gjorde liksom inte en helentrepenad.

Alla gissar förstås kostnaden eftersom detta är ett unikt projekt; Men för TS skull är det ju bra att ha mer underlag än känslan att "detta blir inte så dyrt" - kan ju bli en kalldusch för TS om man då går på det och startar ngt som drar iväg ordentligt.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
200 000 eller mer är det några vildhjärnor som spår.

Hur tänker de då? Att 5 snickare ska bo o jobba där i 2 en månad, och dra traktamente mm.
En målare e hem dag,med startavgift o s v.

Du har ju taktegel som passar redan.
Leta rätt på en lokal snickare som inte har 10 mil att åka enkelvägen, så ska du se att
jobbet blir fixat till en bråkdel.

Så här går det till ute på bygden. Lyssna med folket som bor där.

Här känner jag några som klarar detta på några dagar, utan att behöva dra ut på tiden.

Inte alls så som i en stad, Djurgården eller annat.
H Hybro skrev:
Läst många trådar på forumet.

Största kostnaderna för att få något gjort, anlita folk som utför något, är oftast relativt inte material och ev hyra av maskiner ...

Nä, det är kostnader för arbetskraft.
Dåligt utnyttjande av tiden, traktamenten, bilresor, transporter
o s v.

Stämmer det inte?
Lite komiskt att dessa två inlägg kommer efter varandra. Först är du tvärsäker på vad det kostar att göra ett dylikt jobb med lejd hjälp. Andras uppskattningar kategorierar du som vildhjärnor. Det går minsann att göra för en bråkdel. Sedan frågar du om arbetskraften är den stora kostnaden i att leja hjälp... Den borde du ju redan veta svaret på eftersom du så tvärsäkert kunde döma ut andras uppskattningar i ditt första inlägg.

Ps. Sörmland är landskapet Stockholm ligger i. Snickare som bor i Sörmland kan alltså göra jobb i Stockholm, så det är inte exakt samma sak som norra Värmlands konkurrenssituation på arbetskraften, så det du vet om "bygden" måste inte vara exakt likadant överallt. Det kan vara det, men det måste inte vara det.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Sörmland är landskapet Stockholm ligger i.
OT: Gränsen mellan Uppland och Sörmland går vid Slussen så Stockholm är "delat".

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
OT: Gränsen mellan Uppland och Sörmland går vid Slussen så Stockholm är "delat".
Självklart, tänkte det var givet då jag aldrig skrev enda landskapet. 😊

Som upplänning själv tycker jag de bästa delarna är i Uppland. 😅

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Självklart, tänkte det var givet då jag aldrig skrev enda landskapet. 😊
Nä eller hur, hur tolkas detta raka uttalande då? 😎
Ps. Sörmland är landskapet Stockholm ligger i.

K Kane skrev:
Nä eller hur, hur tolkas detta raka uttalande då? 😎
Lite utrymme för tolkning finns det ju det håller jag med, men jag tänkte att de flesta såg Stockholm som liggande i Uppland och att det behövde poänteras för Hybro att Sörmland inte är obygden utan inom pendlingsavstånd till huvudstaden och att den även finns i landskapet.

Jag tror inte det kommer vara "värt besväret". Det nämns en hel del kostnader för material och arbetskostnader ovan som jag tycker låter alldeles för låga. Om detta ska bli bra, och upplevas som gediget, harmoniera med timmerhuset osv. duger det inte med material från brädgården. Du behöver beställa hyvlade profiler som säkert behöver specialstål, det ska målas med linoljefärg och timmerväggen ska lagas av en timmerman. Mig veterligen är det inte heller helt lätt att laga ett stort hål i en exponerad timmervägg - utan att byta hela varven av stockar. Jag har lagat hål i timmervägg men då skulle den återigen kläs med panel, betydligt lättare. Behöver du nya fönster kan inte dessa heller köpas på hyllan i affären – om du vill få till en autentisk känsla (och det är ju vad hela projektet går ut på).

Jag tycker faktiskt att det som sticker mest i ögonen är de ospröjsade fönstren och fönsterdörren i frontespisen. Lägg istället pengarna på att köpa riktigt fina träfönster och fönsterdörr med glasdelande spröjs och montera in där uppe. Och snygga upp balkong och snickerier lite generellt så tror jag att helheten kommer se riktigt bra ut.

• Gilla
  • Älska
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Några saker jag tänker på utan att veta något om husets historia.

1. Är verandan på det svartvita fotet "ursprunglig"? Med största sannolikhet nej. Den ser ut att stå på betonggrund, dörren och fönsterna är inte i samma stil som huset (troligtvis mycket nyare). Proportioner och snickeridetaljer ser ut att vara i ett enklare utförande jämfört med mer påkostade snickarglädjeverandor.

2. Det skulle till och med kunna vara så att takkupan är tillagd i samband med att man byggde verandan eller när man la om tak.

Så att återgå till det svartvita fotots utseende är för mig tveksamt då det förmodligen bara hoppar tillbaka ett kort steg i husets historia. Till ett icke-ursprungsutseende som dessutom ser ganska taskigt utfört ut...rent estetiskt.

Som några nämner skulle mycket av det hemska utseendet fixas av att sätta en lämplig dörr och fönster på ovanvåningen, och ge lite kärlek och snickarglädje till verandan. Då får ni dessutom betydligt bättre funktion. Och nej ni säljer inte er eller husets själ.... verandor var nått man byggde på. förmodligen både den första och andra. Och en liten som den på den svartvita bilden, är väldigt opraktiskt till allt utom att stå under och kolla på när det regnar..🙃

Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte se att någon tråden har tagit upp en viktig fråga vad gäller balkonger: Det är inte helt ovanligt att balkongen är felkonstruerad så att regnvatten rinner in i husväggen innanför panelen, svårt att upptäcka mao. På sikt kan det bli riktigt illa med röta och grejer. Jag tycker ni ska börja med att kolla det!

Annars är det supernice med balkong/förstukvist, ju!
Är ni inne på återställningsspåret kan ni ger er på att återuppliva grusgången och de vackra rabatterna till att börja med.

• Gilla
Omfång och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag kan inte se att någon tråden har tagit upp en viktig fråga vad gäller balkonger: Det är inte helt ovanligt att balkongen är felkonstruerad så att regnvatten rinner in i husväggen innanför panelen, svårt att upptäcka mao. På sikt kan det bli riktigt illa med röta och grejer. Jag tycker ni ska börja med att kolla det!

Annars är det supernice med balkong/förstukvist, ju!
Är ni inne på återställningsspåret kan ni ger er på att återuppliva grusgången och de vackra rabatterna till att börja med.
Tack, klok input!!

Jag har blivit balkonghatare av att se hur husen ofta far illa bakom balkonger.

S Sara_M skrev:
Hej! Vi har köpt ett hus med en gräslig tillbyggd balkong. Den är både ful och i katastrofalt skick (verandan är i ok skick dock) så planen är att riva bort balkongen och återställa verandan till hur det ursprungligen såg ut. För att navigera rätt i prioriteringsdjungeln vore det intressant att höra om någon gjort något liknande och vad det kostade? Samt om det finns några fallgropar vi ska akta oss för? Vi har tyvärr varken tid eller kunskap att göra detta själva utan kommer behöva leja bort det.
Jag tycker ni ska behålla verandan och fönstren ovanför men ta bort den övre balkongen. Se exempel på bilder, skulle kunna bli toppenfint, och både billigare och enklare att genomföra (väldigt likt ert hus)

• Villa med verandatak och omgivande trädgård. Fönster ovanför verandan; avbildat i tidskrift med titeln "KRISTINERO".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävilla med veranda och fönster ovanpå, utan övre balkong, inspiration för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Vilket trevligt initiativ.
Håller helt med att: före kortet ser betydligt bättre ut än efter. Senare förändringen harmoniserar helt enkelt inte, med övriga huset. Spåren efter okänsliga våldtäktsrenoveringar med motorsåg rakt igenom timmerväggar, så deprimerande och se.
Besök byggnadsvårdsbutiker. De hjälper gärna till med råd och hantverkare, med kompetens för ditt hus.
Är du beredd att lägga lite tid kan man hitta återbrukat tegel med patina.
Samma sak med att hitta ett tidstypiska fönster.
Lycka till med återställningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.