Från energiklass till energiklass?

• Antal röster
    64
  • Omröstningen stängd .
J jawen skrev:
Vad får jag för klassificering med mina 5,85 kWh/m2 då?
Jag borde ju få A++++++++++++++, men får ju inte bättre klassificering än dig.

Rättvist när mitt hus drar 7,18 gånger mindre...Nä inte direkt va!
Det var imponerande lågt. Det är väl lägre än s.k. passivhus?

P
M MagHam skrev:
Bortsett från att det belastar miljön mindre (vilket är bra) med bättre energihushållning - varför ska man ens klassa om huset?
Om det belastar miljön mindre. Tilläggsisolering belastar miljön både vid tillverkning av isolermaterialet och när det monteras. Byta av uppvärmningsanordningar belastar miljön (de gamla grejerna ska tas om hand).
Högre energiförbrukning belastar inte miljön om man inte genererar energi genom att elda.

P
M MrDizzy skrev:
De flesta banker har "grönt"/energi rabat på bolån med 0.1 %
så då är frågan hur lång tid det tar att "spara" in kostnaden för själva omklassingen om huset mha rabatten på bolånet. (förutsatt att man då kan få energiklass A, annars är det som ingen ide)
Med en vettig nivå på bolånet lär det vara svårt att räkna hem en sådan rabatt i rätt många fall.

Vi har gjort energibesparingsåtgärder de senaste 3-4 åren (tilläggsisolering och solpaneler är de viktigaste) för att minska på elkostnaderna. Det finns inte heller något som tyder på att elpriserna kommer att bli lägre eller stabilare framöver.

Med ett bolån på mindre än 10 % av taxeringsvärdet känns det inte meningsfullt med en energiklasshöjning för att få 0.1 % i bolånerabatt. Räntan på lånet är 1.29 % i ungefär ett år till. VI får se var vi hamnar när lånet ska förnyas. Då kan det eventuellt vara värt att göra en kalkyl på rabatten.

P pmd skrev:
Om det belastar miljön mindre. Tilläggsisolering belastar miljön både vid tillverkning av isolermaterialet och när det monteras. Byta av uppvärmningsanordningar belastar miljön (de gamla grejerna ska tas om hand).
Högre energiförbrukning belastar inte miljön om man inte genererar energi genom att elda.
Elproduktion belastar ju också miljön. Men har du effektiv värmepump så är det ju bara en mindre del av energin som behöver komma från el.

P pmd skrev:
Med en vettig nivå på bolånet lär det vara svårt att räkna hem en sådan rabatt i rätt många fall.

Vi har gjort energibesparingsåtgärder de senaste 3-4 åren (tilläggsisolering och solpaneler är de viktigaste) för att minska på elkostnaderna. Det finns inte heller något som tyder på att elpriserna kommer att bli lägre eller stabilare framöver.

Med ett bolån på mindre än 10 % av taxeringsvärdet känns det inte meningsfullt med en energiklasshöjning för att få 0.1 % i bolånerabatt. Räntan på lånet är 1.29 % i ungefär ett år till. VI får se var vi hamnar när lånet ska förnyas. Då kan det eventuellt vara värt att göra en kalkyl på rabatten.
Det är ju en rätt lätt kalkyl. Energideklaration kostar 1400:- (billigaste jag sett iaf), och gäller i 10 år. För att spara 140:-/år på 0.1% rabatten räcker det med ett bolån på 200 000:-. Men man vill ju ha några kronor för besväret också och lite avkastning på de 1400:- som deklarationen kostade. Rabatten är ju värd lika mycket oavsett om du har låst ränta på 1,29 eller 5%, och iaf skandiabanken som jag har brukar lägga på rabatten även om du har bunden ränta.

Så har man bolån över säg 300 000:- och redan nu förutsättningar för att få klass A eller B så är det ett enkelt sätt att spara pengar.

• Gilla
Johan_90 och 1 till
  • Laddar…
P
K Kallens skrev:
Elproduktion belastar ju också miljön.
Inte speciellt mycket.
I inlägg #77 syftade jag på den lokala miljön. Den belastas i stort sett enbart om man eldar för värme istället för att använda elektricitet.

Byggande av kraftverk belastar miljön en hel del i kraftverkets närområde, främst byggande av vattenkraftverk, men elproduktionen belastar inte miljön så mycket. Det är väl mest värmekraftverk som kan vara miljöbelastande, men de har väl rökgasrening som minskar miljöbelastningen?

Redigerat:
P
K Kallens skrev:
Det är ju en rätt lätt kalkyl.
Visst, men jag har inte brytt mig om det än eftersom vårt lån är bundet i ett knappt år till. det är inte värt besväret, för oss, att dra igång en energiomklassning innan lånet ska läggas om.
K Kallens skrev:
Så har man bolån över säg 300 000:- och redan nu förutsättningar för att få klass A eller B så är det ett enkelt sätt att spara pengar.
Det gäller också att vara säker på att huset klassas upp utan att man behöver kosta på något mer.

Redigerat:
P pmd skrev:
Visst, men jag har inte brytt mig om det än eftersom vårt lån är bundet i ett knappt år till. det är inte värt besväret, för oss, att dra igång en energiomklassning innan lånet ska läggas om.

Det gäller också att vara säker på att huset klassas upp utan att man behöver kosta på något mer.
Ja absolut. Lite koll måste man ha då går det ju att höfta själv, finns också hemsidor som ger en fingervisning. enara.se som nämnts tidigare i tråden gör en kontroll för 295:- vilken klass man hamnar i utan att göra hela deklarationen. Men nu tror jag vi uttömt ämnet för en ändå rätt liten (men enkel om man uppfyller kraven) besparing.

P
Jag tittade nyss på (den enda?) energideklarationen som är gjord för vårt hus. Den har gått ut, står det på Boverkets webbplats. 🙂

Det fanns tydligen inte energiklass då energideklarationen gjordes. Det enda jag hittar som liknar det är "Energinivåer finns från 1 till 7. Den här byggnadens nivå är 3." samt "Energiprestanda 125 kilowattimmar per kvadratmeter och år." 😜

Huset värmdes med direktel på den tiden, och vi har nästan halverat elförbrukningen jämfört med vad som står i energideklarationen.
Chansen att få lite bättre klassning är väl hyfsat god …

• Gilla
byggarebobvgr
  • Laddar…
P
F.ö. tycks det inte krävas en raketkirurg för att energideklarera ett hus. Varför måste man anlita en konsult att göra ett trivialt job?

C
P pmd skrev:
Varför måste man anlita en konsult att göra ett trivialt job?
Det säger väl sig självt att det handlar om intygets objektivitet och inte uppgiftens svårighetsgrad?
Det är inte så svårt att besiktiga en bil heller...

K Kallens skrev:
Det är ju en rätt lätt kalkyl. Energideklaration kostar 1400:- (billigaste jag sett iaf), och gäller i 10 år. För att spara 140:-/år på 0.1% rabatten räcker det med ett bolån på 200 000:-. Men man vill ju ha några kronor för besväret också och lite avkastning på de 1400:- som deklarationen kostade. Rabatten är ju värd lika mycket oavsett om du har låst ränta på 1,29 eller 5%, och iaf skandiabanken som jag har brukar lägga på rabatten även om du har bunden ränta.

Äntligen någon som kan räkna med logik.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det säger väl sig självt att det handlar om intygets objektivitet och inte uppgiftens svårighetsgrad?
Det är inte så svårt att besiktiga en bil heller...
Energideklarationskonsulter är omutliga?
Kommer den att klättra upp på vinden för att mäta tjockleken av isoleringen på isoleringen? Vinden nås enbart via en lucka från utsidan och en lös stege.
Varför ska boverket (eller om det är skatteverket) tro mindre på mig än på någon annan? Får jag känna mig lite kränkt nu?

Man fastighetsdeklarerar f.ö. utan konsult direkt på skatteverkets webbplats. Är inte det en lite mer omfattande deklaration?

P pmd skrev:
F.ö. tycks det inte krävas en raketkirurg för att energideklarera ett hus. Varför måste man anlita en konsult att göra ett trivialt job?
Ok, då kan du ju bara ta fram alla underlag och de uppgifter som behövs, göra de triviala beräkningarna och normaliseringarna enligt föreskrifterna BEN, BED och BBR och ge det färdiga resultatet till en energiexpert. (Normalårskorrigeringen behöver du dock inte göra eftersom den görs av systemet när man registrerar deklarationen, men det vet du säkert redan). Då kan du säkert få det nästan gratis. 😂

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.