7 012 läst ·
88 svar
7k läst
88 svar
Hur mycket har ni lyckats höja er energiklass på huset?
Sida 1 av 6
Har ni några exempel att dela med er på energibesparande åtgärder som ni gjort och som givit er bättre energiklass efteråt?
Själv gick jag från G till B 😊
Själv gick jag från G till B 😊
Det kostar väl att anlita en "energiexpert" också?PFO skrev:
Mäter experten något eller är det bara (dokumenterade) energisparåtgärder som går in i en energideklaration?
Jag betalade 1800 kr för en bedömning och det krävdes inget platsbesök.P pmd skrev:
Den summan sparar jag in på 5 månader tack vare ränterabatten samt att husets värde ökade med ca 300k
https://www.svd.se/a/dwxwpA/svart-att-fa-gront-bolan-hos-bankernaP pmd skrev:
– Syftet med de gröna bolånen är att uppmuntra kunder till att köpa energieffektiva bostäder eller att investera i att förflytta sin bostad mot att bli mer energieffektiv. Genom de gröna bolånen får vi ner CO2-utsläppen i kreditportföljen vilket hjälper banken att nå sina hållbarhetsmål, säger Johanna Martin, pressansvarig SEB.
– Vidare minskar risken i vår portfölj genom att de kunder som har energieffektiva bostäder har en bättre återbetalningsförmåga då de klarar variationer i elpriser bättre.
C -> A
När jag köpte låg energideklarationen precis på gränsen till B, några tiondels kWh/m2 på fel sida.
Nu har jag bytt från luft+lift plus elberedare för varmvatten till BVP och kommer helt säkert hela vägen till A baserat på uppmätt elförbrukning.
Måste dock som jag förstår det vänta tills 12 månader gått för att få göra en ny deklaration då de ska baseras på 12 månader historiskt data.
Huset är från tidigt 70-tal men energiprestandan hjälps något enormt av att jag får räkna med uppvärmd källare i Atemp. Den ytan har oorganiska ytskikt men är uppvärmd till ungefär 20 grader.
När jag köpte låg energideklarationen precis på gränsen till B, några tiondels kWh/m2 på fel sida.
Nu har jag bytt från luft+lift plus elberedare för varmvatten till BVP och kommer helt säkert hela vägen till A baserat på uppmätt elförbrukning.
Måste dock som jag förstår det vänta tills 12 månader gått för att få göra en ny deklaration då de ska baseras på 12 månader historiskt data.
Huset är från tidigt 70-tal men energiprestandan hjälps något enormt av att jag får räkna med uppvärmd källare i Atemp. Den ytan har oorganiska ytskikt men är uppvärmd till ungefär 20 grader.
Redarn- hur lång är din playback tid på kostnaden för att göra en extra enerigdeklaration?redarn skrev:
C -> A
Min är 5 månader då jag betalade 1800 kr och har ett bolån på 4,5 miljoner.
För att inte prata om värdeökning och miljönyttan sen med.
Inte särskilt lång men vill inte gå in på exakta siffror.B byggarebobvgr skrev:
För varje miljon i bolån sparar 0,1% rabatt 700kr om året (1000kr minus ränteavdrag). (Egentligen lite mer då räntan beräknas 12 gånger om året men överslaget är nära nog).
Men för hela installationen av bergvärme är det så klart en mycket mindre bit, skulle dock för vissa kunna flytta värderingen av installationen från "inte riktigt värt det" till "tydligt värt det".
Med dina 4,5M i bolån så räcker besparingen på 3150kr/år till att betala ränta på drygt 100 tkr extra eller ett 20-års annuitetslån på 50 tkr med 3% ränta.
Tyvärr helt orelevant vilken energiklass det är. Uppvärmning av huset är en fjärdedel av vår förbrukning.
Tror inte man kommer ner mer i ränta. Dessa 0,1% är det väl bara pruta ner ytterligare varje år vid omförhandlingen av ränterabatten om man har rörligt.
Låste för över 4 år sedan på 10år och det har gett stundtals 4% bättre ränta än andra och 1% bättre idag. Utan energiklass.
Tror inte man kommer ner mer i ränta. Dessa 0,1% är det väl bara pruta ner ytterligare varje år vid omförhandlingen av ränterabatten om man har rörligt.
Låste för över 4 år sedan på 10år och det har gett stundtals 4% bättre ränta än andra och 1% bättre idag. Utan energiklass.
Pruta hur mycket du vill men med A-energiklassningen får du ytterligare 0.1% rabatt även på ditt nu bundna bolån, mitt i bindningstiden.P Pligg85 skrev:Tyvärr helt orelevant vilken energiklass det är. Uppvärmning av huset är en fjärdedel av vår förbrukning.