Från energiklass till energiklass?

• Antal röster
    64
  • Omröstningen stängd .
Direktelen fimpades för 20 år sedan i enplanshuset.

Satte in en större täljstensugn mitt i kåken.
Eldar ca 15 kbm kastad björkved varje år.
Mycket billigare o mysigare än värme med el.

Dessutom värmer veden flera gånger.

Redigerat:
  • Gilla
byggarebobvgr
  • Laddar…
Jag har inte gjort någon energiklassning, men när jag lade till en LLVP till min FLVP så minskade elförbrukningen för värme och varmvatten med 5 MWh per år. Kan tyvärr inte kolla exakt hur mycket energi som går till värme för tillfället (planerat 2h strömavbrott i kylan där jag bor just nu så jag kommer inte åt mina data), men om jag kommer ihåg rätt så ligger min uppvärmning på ca 2 MWh per år numera. Dvs uppvärmning/VV sjönk från 7 MWh/år till 2 MWh/år med LLVP som komplement till FLVP. Jag gissar dock att det blir 3 MWh ett år tillbaka för denna vintern då det varit så kall januari och även februari verkar bli kall.

Sedan gör jag av med 18-20 MWh per år ändå, men här är minst 6 MWh laddning av elbilar. 2 MWh per år är uppvärmning av badtunnan. Resten är matlagning, tvätt, datorer osv. Jag har även frostfritt på min inglasning (det ingår inte i uppvärmning då det inte är ett krav, utan det är för att jag skall hålla liv i ett citronträd - så det räknas inte).

F Fideliox skrev:
Kanske lite högre värdering vid försäljning men annars inte.
Lite högre? Det beror på läget med, men i en storstad pratar vi om många tusenlappar ibland hundra tusental.

R ReMaxBerea skrev:
Jag ser att ni pratar om att ha bra värden för att kunna sänka räntan på lånet.

Finns det några ekonomiska fördelar med att ha bra energivärden om huset inte är belånat?

Förutom att man betalar mindre för att värma huset, givetvis.
Om vi ser det i lite större sammanhang tycker jag att vore bättre om alla hjälper till att spara el så vi slipper betala t.ex dyra kärnkraftverk via höjda elpriser.
Det finns idag fortfarande 100.000 tals villor med elradiatorer och 2-glas fönster och dålig isolering. Helt onödigt tycker jag. Ett bättre statligt energibidrag vore på plats. Kan vi satsa 500 miljarder på kärnkraft kunde vi satsa 100 miljarder på energibesparingar istället.
Det glädjer mig att många här energiförbättrar sina hus. Dom gör sig själva och alla andra en tjänst.

• Gilla
Ma8e och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus är aldrig energibesiktat. Köpte för 17 år sedan. Tegelvilla -57 med källare. Huset hade nyinstallerad Fjärrvärme (i en kommun med en av landets lägsta pris)

Vad jag gjort är:
Bytt ut alla 2-glasfönster från -57 till energieffektiva 3 glas.
Installerat en llvp m två innedelar
Bytt alla vitvaror
Satt in ny garageport (tidigar var från -57)

Har fortfarande ingen aning om vilken enerigklass huset har.

Klart det är max!

P
redarn redarn skrev:
[länk]
Vad tjänar banken på det?

Tillägg: OK, billigare bostadsobligationer, tydligen, enligt #21.
Då uppstår frågan om vad det i sin tur beror på.

Redigerat:
P
PFO PFO skrev:
Bankerna utför ingen välgörenhet, det kostar mindre med gröna bostadsobligationer och en del av detta kommer till kunds fördel via gröna bolån.
Varför kostar de mindre?

P
H Hybro skrev:
Dessutom värmer veden flera gånger.
Det är ett populärt talesätt, men det måste tillföras energi till den som hugger och klyver veden.

B byggarebobvgr skrev:
Har du inte gjort en eldeklaration och fått en ny energiklass med då?
Precis gått 12 mån med BV, så ska ta fixa det inom kort.

H Hybro skrev:
för 20 år sedan i enplanshuset.

Satte in en större täljstensugn mitt i kåken.
Eldar ca 15 kbm kastad björkved varje år.
Mycket billigare o mysigare än värme med el.
B byggarebobvgr skrev:
Lite högre? Det beror på läget med, men i en storstad pratar vi om många tusenlappar ibland hundra tusental.
Alltid svårt att sätta siffror på en specifik åtgärd. Men tror också att ett hus som har EK A eller B är mer lättsålt än ett där det lyser ett rött E eller G i deklarationen. Vissa mäklare har också sökfunktioner för huset med bra energiklass, så viss efterfrågan finns nog. Tror t.o.m. Hemnet hade det förut? Men ser det inte när jag kollar nu.

P pmd skrev:

Att olika företag, banken och andra investerare, har så kallade hållbarhetsmål där en viss del av innehavet ska vara "grönt".

Det kan man så klart tycka olika om, om du eller någon annan har en åsikt i just den frågan så kommer jag inte svara då jag finner själva diskussionen i ämnet olidlig.

P pmd skrev:

Det finns tydligt beskrivet om man frågar Ai, lite off topic från tråden. Vill inte klistra in Ai svar i forum.

N
Ingen aning om energiklass. När jag köpte för 40 år sedan fanns ingen energiklassning.
Kåken är utan lån så jag har inte engagerat mig i det.

Finns vedpanna/elpatron med vattenburet system.
Inte använt på rätt många år nu i och med att LLVP installerades.

Med en total elförbrukning på runt 6000 kWh känns det just nu inte motiverat att dra igång vedeldningen igen men pannan kommer givetvis behållas som en slags trygghet.

K Kallens skrev:
Precis gått 12 mån med BV, så ska ta fixa det inom kort.
Återkom gärna och berätta hur det gick 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.