Tänkte jag skulle ta tag i ett problem som jag haft ca 1 år. Bytte en flvp Nibe f310 till f370 och efter bytet så får jag inte lika varmt vatten (i alla blandare i huset). Det gäller alltså inte mängden varmvatten.
Displayen visar 54 grader (vilket även den gamla flvp visade). Ovasett om elpatron är aktiverad eller lyx-läge, extra varmvatten osv - så blir inte vattnet ut i kranarna varmare än 39-44 grader (har mätt nu). Med den gamla pannan upplevde alla i familjen att man inte kunde få "hett" vatten.
Mina enkla googlingar menar att det kan vara något som heter 'blandningsventil' eller liknande som kan justeras? Kan någon verifiera och ev. vägleda hur detta görs?
Eller finns annan lösning?
(edit, har nu mätt i alla blandare och får inte högre temp än 44 grader)
Displayen visar 54 grader (vilket även den gamla flvp visade). Ovasett om elpatron är aktiverad eller lyx-läge, extra varmvatten osv - så blir inte vattnet ut i kranarna varmare än 39-44 grader (har mätt nu). Med den gamla pannan upplevde alla i familjen att man inte kunde få "hett" vatten.
Mina enkla googlingar menar att det kan vara något som heter 'blandningsventil' eller liknande som kan justeras? Kan någon verifiera och ev. vägleda hur detta görs?
Eller finns annan lösning?
(edit, har nu mätt i alla blandare och får inte högre temp än 44 grader)
Redigerat:
Man lär behöva montera bort hela framsidan för att komma åt. Jag kikade genom serviceluckan och det är lite tight att komma åt. Har du erfarenhet av att ta loss fronten?K Kane skrev:
Så då är frågan om man som lekman ska ge sig på denna manöver. Behöver också veta hur ventilen ska justeras.
Där ser man. Du har också en F370?Isakare skrev:
Tror du man behöver oroa sig för legionella, även om jag förmodar vattnet i pannan är uppvärmt till 54 grader, men stryps på vägen ut till kranarna?
Du råkade inte hänga över axeln på rörisen och notera vilka handgrepp han gjorde? Om det t.ex. var något verktyg inblandat och pannan var avstängd.Suvi5700 skrev:
Han hade inget verktyg. Och pannan var i drift.sysmali skrev:
Det var tydligen ingen självklarhet att det var problemet. Först började han med att ta bort skållningsskyddet på kranen i badrummet, och byta kranen i köket.
Nu bor vi i hyresrätt så det kostar inte oss något. Han ändrade även i inställningarna så att vårt spann på ekonomiläge är lite varmare. Ligger på 50 grader nu.
Det finns en ratt undertill som har marrkering "" öka / minska eller står plus/minus på. Det är för utgående VV. Har det varit bra, så öppna lite på en kran VV och vrid den fullt åt båda hållen 10 ggr. Det går även att knacka med en hammare på metallen, kan vara kalkavlagringar i den. I övrigt för högre temp på tappställe, så vrids den mot plus / öka, ett 1/4 varv.
Jag har nu tagit bort fronten och lokaliserat blandningsventilen. Skruvar man på svarta vredet för hand eller skruvar man på skruven i mitten?J jonaserik skrev:Det finns en ratt undertill som har marrkering "" öka / minska eller står plus/minus på. Det är för utgående VV. Har det varit bra, så öppna lite på en kran VV och vrid den fullt åt båda hållen 10 ggr. Det går även att knacka med en hammare på metallen, kan vara kalkavlagringar i den. I övrigt för högre temp på tappställe, så vrids den mot plus / öka, ett 1/4 varv.
(Försökte skruva på vredet med handkraft, men satt som berget. Gick inte att vrida åt något håll alls.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du skruvar på det svarta vredet. Prova med en liten tång om du kommer åt. Eller skruva av skruven, ta av hatten och spruta 5-56sysmali skrev:
Jepp det är den. Att den fastnar är nog för kalk. Ta en hammare och knacka på metallen på alla ställen du kommer åt. Ingen fjös nu, utan det ska skaka om ordentligt i termostaten, det håller, prova att vrida vredet samtidigt , det kan bli att knacka många gånger. Annars finns det nya på Bauhaus, kolla bara längden på den del som är till vänstra rörkopplingen och dim på dom övriga, finns 15 och 22, bara mäta rören. Lätt att byta stänga av inkommande vatten och sen plugg and play.sysmali skrev: