Från energiklass till energiklass?

• Antal röster
    64
  • Omröstningen stängd .
B byggarebobvgr skrev:
Har ni några exempel att dela med er på energibesparande åtgärder som ni gjort och som givit er bättre energiklass efteråt?
Själv gick jag från G till B 😊
Vi ersatte elpannan med bergvärme, stängde av elelementen på den isolerade vinden samt el-golvvärmen i hela källaren (oisolerat golv). Installerade 2 vattenradiatorer på vinden och tre i källaren (och fick igång den fjärde). Ny golvvärme i två rum entréplan och ett badrum per våning, aĺlt med delad shunt.

Gick från årliga 50 000 kWh till 14 0000. Nöjd.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Har FLVP sedan innan. Satte in en luftvärmepump som värme 75% av huset effektivt. Gått från F till alldeles precis klarat gränsen för B tack vare denna.

• Gilla
byggarebobvgr
  • Laddar…
Har A idag.
Den föregående deklarationen hade inte energiklasser, men siffervärdena hade motsvarat E.

Åtgärder:
FTX
Elradiatorer övervåning ersatta med vattenradiatorer
Bergvärme istället för FLVP
Solceller
Batteri

Inköpt el har gått från ca 16 000 kWh/år till ca 4 000 kWh/år

• Gilla
byggarebobvgr och 1 till
  • Laddar…
Har gått från G till A vilket jag såklart är mycket nöjd med.

Hus från -69. Installerat bergvärme och vattenburet istället för direktel och tätat till huset ordentligt invändigt (och fixat F-ventilation såklart). Ingen nämnvärd tilläggsisolering förutom fasadskiva utvändigt i begränsade delar. Inga solceller som hjälper kalkylen utan bara bergvärmen att tacka.

• Gilla
hanhonhenrik och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kostar väl att anlita en "energiexpert" också?
Mäter experten något eller är det bara (dokumenterade) energisparåtgärder som går in i en energideklaration?
Jag tror jag betalade 3000 kr för energideklaration, 1år efter genomförda åtgärder så jag hade faktisk mätdata under 12 månader på energiförbrukning med separata elmätare på storförbrukare, denna data var basen till energideklaration. Så det var inte någon bedömning.

P pmd skrev:
Varför ger banker ränterabatt pga bättre energideklaration?
Bankerna utför ingen välgörenhet, det kostar mindre med gröna bostadsobligationer och en del av detta kommer till kunds fördel via gröna bolån.

F
Gick från E till B efter byte från 20 år gammal FLVP (18 000kwh) till ny Luftvatten (7000kwh). Ovanpå det så såg jag över tätningslister, tätade lite bättre mm.

F
P pmd skrev:
Det kostar väl att anlita en "energiexpert" också?
Mäter experten något eller är det bara (dokumenterade) energisparåtgärder som går in i en energideklaration?
Jag betalade 1395kr via Enara så den betalade sig på några månader med ränterabatten. 😀

• Gilla
samovar och 2 till
  • Laddar…
Har inte gjort själva deklarationen ännu, men det bör bli klass A om jag inte räknat helt fel (saknar också värde för normalårskorrigeringen). Har nu klass E men bytte elpannan till Bergvärme förra året och elräkningen har minskat från 21xxx kWh till 7xxx kWh. 159m2 A-temp byggt -63. Inga andra energibesparingsåtgärder.

• Gilla
byggarebobvgr
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Gick från E till B efter byte från 20 år gammal FLVP (18 000kwh) till ny Luftvatten (7000kwh). Ovanpå det så såg jag över tätningslister, tätade lite bättre mm.
Snyggt Fideliox👏
Ränterabatt från banken med då?

T tjugotal skrev:
Vi ersatte elpannan med bergvärme, stängde av elelementen på den isolerade vinden samt el-golvvärmen i hela källaren (oisolerat golv). Installerade 2 vattenradiatorer på vinden och tre i källaren (och fick igång den fjärde). Ny golvvärme i två rum entréplan och ett badrum per våning, aĺlt med delad shunt.

Gick från årliga 50 000 kWh till 14 0000. Nöjd.
Har du inte gjort en eldeklaration och fått en ny energiklass med då?

H
Hemligheten till bra energiklassnning är bergvärme med tjocka radiatorer eller golvvärme så man får låg framledningtemp.

Själv har jag A klass och får då grönt bolån med liiite rabatt på bolpmet tack vare det.

F
B byggarebobvgr skrev:
Snyggt Fideliox👏
Ränterabatt från banken med då?
Ja. Ä väl 0.10% eller nåt.

Jag ser att ni pratar om att ha bra värden för att kunna sänka räntan på lånet.

Finns det några ekonomiska fördelar med att ha bra energivärden om huset inte är belånat?

Förutom att man betalar mindre för att värma huset, givetvis.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
R ReMaxBerea skrev:
Jag ser att ni pratar om att ha bra värden för att kunna sänka räntan på lånet.

Finns det några ekonomiska fördelar med att ha bra energivärden om huset inte är belånat?

Förutom att man betalar mindre för att värma huset, givetvis.
Kanske lite högre värdering vid försäljning men annars inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.