7 012 läst ·
88 svar
7k läst
88 svar
Hur mycket har ni lyckats höja er energiklass på huset?
Vi ersatte elpannan med bergvärme, stängde av elelementen på den isolerade vinden samt el-golvvärmen i hela källaren (oisolerat golv). Installerade 2 vattenradiatorer på vinden och tre i källaren (och fick igång den fjärde). Ny golvvärme i två rum entréplan och ett badrum per våning, aĺlt med delad shunt.B byggarebobvgr skrev:
Gick från årliga 50 000 kWh till 14 0000. Nöjd.
Har A idag.
Den föregående deklarationen hade inte energiklasser, men siffervärdena hade motsvarat E.
Åtgärder:
FTX
Elradiatorer övervåning ersatta med vattenradiatorer
Bergvärme istället för FLVP
Solceller
Batteri
Inköpt el har gått från ca 16 000 kWh/år till ca 4 000 kWh/år
Den föregående deklarationen hade inte energiklasser, men siffervärdena hade motsvarat E.
Åtgärder:
FTX
Elradiatorer övervåning ersatta med vattenradiatorer
Bergvärme istället för FLVP
Solceller
Batteri
Inköpt el har gått från ca 16 000 kWh/år till ca 4 000 kWh/år
Har gått från G till A vilket jag såklart är mycket nöjd med.
Hus från -69. Installerat bergvärme och vattenburet istället för direktel och tätat till huset ordentligt invändigt (och fixat F-ventilation såklart). Ingen nämnvärd tilläggsisolering förutom fasadskiva utvändigt i begränsade delar. Inga solceller som hjälper kalkylen utan bara bergvärmen att tacka.
Hus från -69. Installerat bergvärme och vattenburet istället för direktel och tätat till huset ordentligt invändigt (och fixat F-ventilation såklart). Ingen nämnvärd tilläggsisolering förutom fasadskiva utvändigt i begränsade delar. Inga solceller som hjälper kalkylen utan bara bergvärmen att tacka.
Jag tror jag betalade 3000 kr för energideklaration, 1år efter genomförda åtgärder så jag hade faktisk mätdata under 12 månader på energiförbrukning med separata elmätare på storförbrukare, denna data var basen till energideklaration. Så det var inte någon bedömning.P pmd skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Har inte gjort själva deklarationen ännu, men det bör bli klass A om jag inte räknat helt fel (saknar också värde för normalårskorrigeringen). Har nu klass E men bytte elpannan till Bergvärme förra året och elräkningen har minskat från 21xxx kWh till 7xxx kWh. 159m2 A-temp byggt -63. Inga andra energibesparingsåtgärder.
Har du inte gjort en eldeklaration och fått en ny energiklass med då?T tjugotal skrev:Vi ersatte elpannan med bergvärme, stängde av elelementen på den isolerade vinden samt el-golvvärmen i hela källaren (oisolerat golv). Installerade 2 vattenradiatorer på vinden och tre i källaren (och fick igång den fjärde). Ny golvvärme i två rum entréplan och ett badrum per våning, aĺlt med delad shunt.
Gick från årliga 50 000 kWh till 14 0000. Nöjd.
Jag ser att ni pratar om att ha bra värden för att kunna sänka räntan på lånet.
Finns det några ekonomiska fördelar med att ha bra energivärden om huset inte är belånat?
Förutom att man betalar mindre för att värma huset, givetvis.
Finns det några ekonomiska fördelar med att ha bra energivärden om huset inte är belånat?
Förutom att man betalar mindre för att värma huset, givetvis.
Kanske lite högre värdering vid försäljning men annars inte.R ReMaxBerea skrev: