Från energiklass till energiklass?

• Antal röster
    64
  • Omröstningen stängd .
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Njae, det är den köpta/tillförda energin som räknas. Det tycker jag ändå är vettigt. Det gör ju faktiskt inget om det krävs massor av energi för att värma huset om energin ändå är gratis.

• Gilla
Ma8e
  • Laddar…
Så du menar att om man skulle få köpa el nästan gratis (allt annat lika) skulle det leda till en högre energiklassning?

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från att det belastar miljön mindre (vilket är bra) med bättre energihushållning - varför ska man ens klassa om huset?

M MagHam skrev:
Bortsett från att det belastar miljön mindre (vilket är bra) med bättre energihushållning - varför ska man ens klassa om huset?
De flesta banker har "grönt"/energi rabat på bolån med 0.1 %
så då är frågan hur lång tid det tar att "spara" in kostnaden för själva omklassingen om huset mha rabatten på bolånet. (förutsatt att man då kan få energiklass A, annars är det som ingen ide)

M MrDizzy skrev:
De flesta banker har "grönt"/energi rabat på bolån med 0.1 %
så då är frågan hur lång tid det tar att "spara" in kostnaden för själva omklassingen om huset mha rabatten på bolånet. (förutsatt att man då kan få energiklass A, annars är det som ingen ide)
Ja, med ett stort lån på 3-4 M så kan det ju sparas in på ett år.
Men har man som jag inga lån, samt ett gammalt hus som aldrig kan nå upp till högsta klasserna, är det ju meningslöst. Bättre att lägga besiktningspengarna på tätningslister.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Men har man som jag inga lån, samt ett gammalt hus som aldrig kan nå upp till högsta klasserna, är det ju meningslöst. Bättre att lägga besiktningspengarna på tätningslister.
Helt korrekt.

E elmont skrev:
Så du menar att om man skulle få köpa el nästan gratis (allt annat lika) skulle det leda till en högre energiklassning?
Jag menar inte gratis som i vad just du betalar för elen. Men hade el funnits i sådant överflöd att den vore i princip gratis, ja. Med gratis menar jag gratis ur ett resursutnyttjandeperspektiv, inte ekonomiskt (även om de såklart hänger ihop).

Edit. Om el hade funnits i ett sådant överflöd att det var i princip gratis, så hade vi nog inte ens haft något system med energiklassning.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Du höjer ju såklart marknadsvärdet på ditt hus med en högre energiklass!!

B byggarebobvgr skrev:
Och det spela endast roll om man tänkt sälja huset. Ser inte att som i @MagHam 's fall det skulle vara något annat än bortkastade pengar

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
B byggarebobvgr skrev:
Jo, det är möjligt, men det blir ju automatiskt så när man (i o m den obligatoriska deklarationen) säljer huset.
Fram till dess är det ingen poäng för min del.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
B byggarebobvgr skrev:
Återkom gärna och berätta hur det gick 😀
Nu har jag gjort deklarationen, fick klass A, 42 kWh/m² och år, känner mig nöjd. Men energideklarationen och bolånerabatten är ju såklart en väldigt liten del av vinsten med bergvärmeinstallationen denna vinter med långvarig kyla och höga elpriser.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Och det spela endast roll om man tänkt sälja huset. Ser inte att som i @MagHam 's fall det skulle vara något annat än bortkastade pengar
Eller om du behöver låna på huset till ytterligare investeringar så som renoveringar.

B byggarebobvgr skrev:
Eller om du behöver låna på huset till ytterligare investeringar så som renoveringar.
Se inlägg 65, 66 och 67 😉

K Kallens skrev:
Nu har jag gjort deklarationen, fick klass A, 42 kWh/m² och år, känner mig nöjd. Men energideklarationen och bolånerabatten är ju såklart en väldigt liten del av vinsten med bergvärmeinstallationen denna vinter med långvarig kyla och höga elpriser.
Vad får jag för klassificering med mina 5,85 kWh/m2 då?
Jag borde ju få A++++++++++++++, men får ju inte bättre klassificering än dig.

Rättvist när mitt hus drar 7,18 gånger mindre...Nä inte direkt va!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.