5 268 läst ·
74 svar
5k läst
74 svar
Hur mycket grejer på trefas 2,5 mm
Ja. Det blir intressant att höra. Jag tror att jag har fattat grejen, tråden som guggen länkade till var givande. En trefasgrupp får dela på sig, en tvåfas likaså. Så länge faserna är just olika faser i proppskåpet. Det är där inne the magic happens...E El-Löken66 skrev:
Det ordnar sig nog.E El-Löken66 skrev:
Jag ber om ursäkt, det var riktat till guggen. Hen hänvisade till en tråd där delning av trefas till olika ändamål diskuterades, men tycktes eventuellt inte ha läst allt.E El-Löken66 skrev:
Jag visste inte att KTH var gymnasium på den tiden!E El-Löken66 skrev:
Men hur skulle det kunna bli fel i framtiden i ett annat rum t.ex., om det är rätt kopplad i proppskåpet från början? Kopplar man rätt i proppskåpet är de för alltid olika faser? Om man inte plötsligt börjar ta diverse sladdar från olika dosor och sammanför dem igen, men då är man ju på tunn is...G guggen skrev:
Precis så beskrev vi det. Och precis en sådan lösning har jag själv, men jag är fortfarande väldigt tveksam om den är ok då det inte är en tydlig installation, men det får nog andra än löken svara på.E El-Löken66 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Kan TS repetera.... vad är problemet som du behöver ha forumexpertisens hjälp att fixa?
För mig som lekman så blev jag vilsen redan några inlägg in i tråden.
Jag har specificerat en del köks-el, nu senast ny 2,5 mm2 trefasmatning till ny spis (elektriker gjorde detta).
Ingen raketforskning precis att fixa matningar till ett kök, vad är problemet? Är det att försöka snåla med matningarna på tillgängliga grupper? Varför? Är det att det är för få grupper? Varför?
Är det inte en gammal 1800-talsstuga med Kulo härs och tvärs så är det vanligtvis en baggis för en elektriker att ordna de matningar som krävs. Och även om det är en 1800-talsstuga så klarar en kompetent elektriker detta....
För mig som lekman så blev jag vilsen redan några inlägg in i tråden.
Jag har specificerat en del köks-el, nu senast ny 2,5 mm2 trefasmatning till ny spis (elektriker gjorde detta).
Ingen raketforskning precis att fixa matningar till ett kök, vad är problemet? Är det att försöka snåla med matningarna på tillgängliga grupper? Varför? Är det att det är för få grupper? Varför?
Är det inte en gammal 1800-talsstuga med Kulo härs och tvärs så är det vanligtvis en baggis för en elektriker att ordna de matningar som krävs. Och även om det är en 1800-talsstuga så klarar en kompetent elektriker detta....
Som jag har förstått det handlar det om att inget i en installation skall vara "dolt", dvs om ni säljer huset och en helt annan elektriker kommer dit så är det inte uppenbart hur det är kopplat. Det är iaf så jag uppfattade bo och de andra proffsen i trådarna jag länkade. Men det är lite mellanmjölksland...P Patmark skrev:
Det främsta problemet är att det finns begränsat antal rör att spela med, och att inte i onödan behöva dra utanpåliggande eller såga upp väggar.H Harald Blåtumme skrev:Kan TS repetera.... vad är problemet som du behöver ha forumexpertisens hjälp att fixa?
För mig som lekman så blev jag vilsen redan några inlägg in i tråden.
Jag har specificerat en del köks-el, nu senast ny 2,5 mm2 trefasmatning till ny spis (elektriker gjorde detta).
Ingen raketforskning precis att fixa matningar till ett kök, vad är problemet? Är det att försöka snåla med matningarna på tillgängliga grupper? Varför? Är det att det är för få grupper? Varför?
Är det inte en gammal 1800-talsstuga med Kulo härs och tvärs så är det vanligtvis en baggis för en elektriker att ordna de matningar som krävs. Och även om det är en 1800-talsstuga så klarar en kompetent elektriker detta....
Ett bonusproblem är att det redan finns onödigt många matningar direkt från proppskåpet till ganska få vägguttag etc per matning (om det ordet är korrekt här), vilket gör att skåpet snart är för litet, och det känns onödigt att byta skåp av den anledningen.
Ska läsa den senaste tråden du länkade till imorgon.G guggen skrev:Som jag har förstått det handlar det om att inget i en installation skall vara "dolt", dvs om ni säljer huset och en helt annan elektriker kommer dit så är det inte uppenbart hur det är kopplat. Det är iaf så jag uppfattade bo och de andra proffsen i trådarna jag länkade. Men det är lite mellanmjölksland...
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Har du anlitat en riktig certifierad elektriker som tagit en titt på anläggningen?
Om inte så skulle jag rekommendera detta. Inget man fifflar med som lekman, lastbalansering etc.
Om inte så skulle jag rekommendera detta. Inget man fifflar med som lekman, lastbalansering etc.
E El-Löken66 skrev:
Du borde lägga av med dessa påhopp i diverse trådar. I detta fall för att jag påpekade en regel som du uppenbarligen inte kände till och sen länkade till trådar på bh.E El-Löken66 skrev:
I detta fall så upplever jag det direkt hotfullt och otrevligt.
Stoppa undan flaska eller stäng av luren.
Nej då jag påpekade regeln, bekännde mitt eget brott och hänvisade till trådar.E El-Löken66 skrev:Fel!
Du beskrev att den lösningen skulle medföra att Neutralledaren skulle bli överbelastad och brinna ut, så som du blivit lärd på Kungliga Tekniska Högskolan.
Efter att ha läst ett inlägg på detta forum tycks du kommit på lite andra tankar, nu är problemet att trefasgruppen med tiden kommer bli en enfasgrupp och vice versa och därmed ta livet av en framtida elektriker.
Att någon vill kalla lösningen tveksam eller otydlig har jag inget emot, det var inte det frågan gällde. TS har blivit rådd att titta på andra lösningar i början av tråden.
Det enda som nu är av intresse är ifall någon kan visa att detta förfarande skulle vara farligt eller mot gällande regler och praxis.
Då vill jag gärna se den texten med hänvisning tack.
Mitt egna brott kommer för övrigt definitivt inte överbelasta nollan.
Javisst, det är en elektriker som ska göra allt och som har kolla på alltihop tidigare, men jag vill ha en plan klar för mig hur jag önskar ha det gjort i förväg. Kommer inte tvinga honom att göra något han inte vill...H Harald Blåtumme skrev: