P
E El-Löken66 skrev:
Avvakta svar imorgon
Ja. Det blir intressant att höra. Jag tror att jag har fattat grejen, tråden som guggen länkade till var givande. En trefasgrupp får dela på sig, en tvåfas likaså. Så länge faserna är just olika faser i proppskåpet. Det är där inne the magic happens...

E El-Löken66 skrev:
Synd att tråden blev så bortkastad, annars var vi på rätt spår.
Det ordnar sig nog.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag? Det är flera olika trådar.
Mest för att visa på att @guggen är ute och uttalar sig om saker och ting hen inte har någon aaaaning om. Därför gäller det att vara på sin vakt, tyvärr.
Hästen löken, hästen...
 
P
E El-Löken66 skrev:
Jag? Det är flera olika trådar.
Mest för att visa på att @guggen är ute och uttalar sig om saker och ting hen inte har någon aaaaning om. Därför gäller det att vara på sin vakt, tyvärr.
Jag ber om ursäkt, det var riktat till guggen. Hen hänvisade till en tråd där delning av trefas till olika ändamål diskuterades, men tycktes eventuellt inte ha läst allt.
 
P
Logad Logad skrev:
Så länge de tre faserna verkligen är tre skilda faser så kan det inte gå mer ström i nollan än vad fasen med mest ström har. Om alla faserna drar lika mycket så går det ingen ström i nollan.
Tack!
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, du behöver inte oroa dig, användare @guggen var gymnasieingenjör pä 1880-1890-talet och det mesta tycks nu ha fallit i glömska. Avvakta svar imorgon, det finns @Bo.Siltberg som är kunnig inom ämnet som du kan lyssna på.

Synd att tråden blev så bortkastad, annars var vi på rätt spår.
Jag visste inte att KTH var gymnasium på den tiden!
 
P
G guggen skrev:
Om de ligger på olika faser, som en 3fas grupp gör, så är det inget problem, problemet är väl att man inte kan förutsätta detta i ett senare skede etc. Därav reglerna.
Här finns en bra tråd till, det finns några riktigt skarpa elektriker och ingenjörer på forumet som har ruskig koll.

[länk]
Men hur skulle det kunna bli fel i framtiden i ett annat rum t.ex., om det är rätt kopplad i proppskåpet från början? Kopplar man rätt i proppskåpet är de för alltid olika faser? Om man inte plötsligt börjar ta diverse sladdar från olika dosor och sammanför dem igen, men då är man ju på tunn is...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så kan vi beskriva det.
Sen så kan det ju göra det ifall det förekommer mycket övertoner men det är inget som vi behöver bekymra oss för i trådskaparens kök.
Precis så beskrev vi det. Och precis en sådan lösning har jag själv, men jag är fortfarande väldigt tveksam om den är ok då det inte är en tydlig installation, men det får nog andra än löken svara på.
 
Kan TS repetera.... vad är problemet som du behöver ha forumexpertisens hjälp att fixa?

För mig som lekman så blev jag vilsen redan några inlägg in i tråden.

Jag har specificerat en del köks-el, nu senast ny 2,5 mm2 trefasmatning till ny spis (elektriker gjorde detta).

Ingen raketforskning precis att fixa matningar till ett kök, vad är problemet? Är det att försöka snåla med matningarna på tillgängliga grupper? Varför? Är det att det är för få grupper? Varför?

Är det inte en gammal 1800-talsstuga med Kulo härs och tvärs så är det vanligtvis en baggis för en elektriker att ordna de matningar som krävs. Och även om det är en 1800-talsstuga så klarar en kompetent elektriker detta....
 
P Patmark skrev:
Men hur skulle det kunna bli fel i framtiden i ett annat rum t.ex., om det är rätt kopplad i proppskåpet från början? Kopplar man rätt i proppskåpet är de för alltid olika faser? Om man inte plötsligt börjar ta diverse sladdar från olika dosor och sammanför dem igen, men då är man ju på tunn is...
Som jag har förstått det handlar det om att inget i en installation skall vara "dolt", dvs om ni säljer huset och en helt annan elektriker kommer dit så är det inte uppenbart hur det är kopplat. Det är iaf så jag uppfattade bo och de andra proffsen i trådarna jag länkade. Men det är lite mellanmjölksland...
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Kan TS repetera.... vad är problemet som du behöver ha forumexpertisens hjälp att fixa?

För mig som lekman så blev jag vilsen redan några inlägg in i tråden.

Jag har specificerat en del köks-el, nu senast ny 2,5 mm2 trefasmatning till ny spis (elektriker gjorde detta).

Ingen raketforskning precis att fixa matningar till ett kök, vad är problemet? Är det att försöka snåla med matningarna på tillgängliga grupper? Varför? Är det att det är för få grupper? Varför?

Är det inte en gammal 1800-talsstuga med Kulo härs och tvärs så är det vanligtvis en baggis för en elektriker att ordna de matningar som krävs. Och även om det är en 1800-talsstuga så klarar en kompetent elektriker detta....
Det främsta problemet är att det finns begränsat antal rör att spela med, och att inte i onödan behöva dra utanpåliggande eller såga upp väggar.

Ett bonusproblem är att det redan finns onödigt många matningar direkt från proppskåpet till ganska få vägguttag etc per matning (om det ordet är korrekt här), vilket gör att skåpet snart är för litet, och det känns onödigt att byta skåp av den anledningen.
 
P
G guggen skrev:
Som jag har förstått det handlar det om att inget i en installation skall vara "dolt", dvs om ni säljer huset och en helt annan elektriker kommer dit så är det inte uppenbart hur det är kopplat. Det är iaf så jag uppfattade bo och de andra proffsen i trådarna jag länkade. Men det är lite mellanmjölksland...
Ska läsa den senaste tråden du länkade till imorgon.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har du anlitat en riktig certifierad elektriker som tagit en titt på anläggningen?

Om inte så skulle jag rekommendera detta. Inget man fifflar med som lekman, lastbalansering etc.
 
E El-Löken66 skrev:
Men vänta lite nu. Du är utbildad ingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan.
Hur kan Bo och de andra proffsen inte tillhöra nästan samma liga som @guggen?

Var inte blygsam. Du kan lägga upp dina uträkningar där nollan blir överbelastad, som du påstod innan, ifall du orkar.
E El-Löken66 skrev:
Men vänta lite nu. Du är utbildad ingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan.
Hur kan Bo och de andra proffsen inte tillhöra nästan samma liga som @guggen?

Var inte blygsam. Du kan lägga upp dina uträkningar där nollan blir överbelastad, som du påstod innan, ifall du orkar.
Du borde lägga av med dessa påhopp i diverse trådar. I detta fall för att jag påpekade en regel som du uppenbarligen inte kände till och sen länkade till trådar på bh.
I detta fall så upplever jag det direkt hotfullt och otrevligt.
Stoppa undan flaska eller stäng av luren.
 
E El-Löken66 skrev:
Fel!
Du beskrev att den lösningen skulle medföra att Neutralledaren skulle bli överbelastad och brinna ut, så som du blivit lärd på Kungliga Tekniska Högskolan.

Efter att ha läst ett inlägg på detta forum tycks du kommit på lite andra tankar, nu är problemet att trefasgruppen med tiden kommer bli en enfasgrupp och vice versa och därmed ta livet av en framtida elektriker.

Att någon vill kalla lösningen tveksam eller otydlig har jag inget emot, det var inte det frågan gällde. TS har blivit rådd att titta på andra lösningar i början av tråden.

Det enda som nu är av intresse är ifall någon kan visa att detta förfarande skulle vara farligt eller mot gällande regler och praxis.

Då vill jag gärna se den texten med hänvisning tack.
Nej då jag påpekade regeln, bekännde mitt eget brott och hänvisade till trådar.
Mitt egna brott kommer för övrigt definitivt inte överbelasta nollan.
 
E
G guggen skrev:
Nej då jag påpekade regeln, bekännde mitt eget brott och hänvisade till trådar.
Mitt egna brott kommer för övrigt definitivt inte överbelasta nollan.
Vilken regel, var står detta?
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Har du anlitat en riktig certifierad elektriker som tagit en titt på anläggningen?

Om inte så skulle jag rekommendera detta. Inget man fifflar med som lekman, lastbalansering etc.
Javisst, det är en elektriker som ska göra allt och som har kolla på alltihop tidigare, men jag vill ha en plan klar för mig hur jag önskar ha det gjort i förväg. Kommer inte tvinga honom att göra något han inte vill...
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.