Så en snubbe på YouTube som klassade olika verktygsmärken i "DIY", "Prosumer" och "Pro". Var väl inga direkta överraskningen (eller detaljerade jämförelser). Dock överraskade det mig att han placerade Skil i prosumer-gruppen?! Är det en allmän uppfattning?

Anledningen till mitt intresse är att jag behöver investera i några nya batteri-verktyg (i första hand en kantfräs och multislip). Egentligen behöver jag inte proffsverktygen - men samtidigt hatar jag verktyg (och slöa knivar!) som inte fungerar.

Som det är nu har jag Ryobi (något äldre), grön Bosch och DeWalt (borrskruvdragare). Gillar egentlige inte att behöva byta till ytterligare ett batterisystem. Men å andra sidan, väljer jag Ryobi eller DeWalt måste jag ändå komplettera med ytterligare batteri.

Kan Skil vara något att titta på?

Redigerat:
Jag har cirkelsåg, sticksåg, mutterknack, bordssåg och en grästrimmer från Skil. Nöjd med alla och de har inte kostat överdrivet mycket.

Vad jag har förstått så var Skil toppenprodukter, blev skitprodukter och nu är de på väg att bli helt bra-men-inte-bäst-produkter.

Skil köptes för några år sedan av samma (kinesiska) företag som äger Flex. Sedan dess verkar kvalitén ha ökat.

• Gilla
Magnus_vb
  • Laddar…
Jag har aldrig haft Skil och borde kanske inte svara, men är intresserad av erfarenheter. Intressant att dom gått från bra till skräp till medelmåtta enligt @Minimalist - kan det sammanfalla med deras tyska period? Jag hittade lite info här som jag gjorde en bild av angående bolagets historia.

• Tidslinje över Skils historia: Skilsaw uppfanns i USA på 1920-talet, Bosch tar över Skil 1990, Chervon tar över 2016.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus_vb
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Jag har cirkelsåg, sticksåg, mutterknack, bordssåg och en grästrimmer från Skil. Nöjd med alla och de har inte kostat överdrivet mycket.

Vad jag har förstått så var Skil toppenprodukter, blev skitprodukter och nu är de på väg att bli helt bra-men-inte-bäst-produkter.

Skil köptes för några år sedan av samma (kinesiska) företag som äger Flex. Sedan dess verkar kvalitén ha ökat.
Låter bra! Kan vara något för mig att välja.

Jag vet inte hur SKILs batteridrivna kantfräs och multislip är.
När min SKIL såg tillverkades på 90 talet gjorde man iaf tillräckligt bra sladdmaskiner, men varumärkets långsiktiga konkurrenskraft och byggkvalite på dagens maskiner är kanske ingenting nuvarande ägare prioriterar, många häver ju batteri maskinerna i återvinningen när cellerna i batterierna börjar åldras (batterierna kanske inte ens laddas 50 ggr innan de är slut om man inte har många verktyg i samma serie)

Köp sladdmaskiner istället om du har el där maskinerna ska användas.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Jag har haft två skruvdragare/borrmaskiner, en slagskeuvdrahagre, cirkelsåg, tigersåg, vinkelslip samt grästrimmer.

Jag har kört söder chuckarna på båda skruvdragarna, men det har jag gjort på andra märken innan med.

Jag har tappat aslagskruvdraren i havet på västkusten. Torkade och har fungerat fint i 5 år och funkar fortfarande.

Jag tror inte att man ska välja dom billigaste modellerna utan hellre dom dyraste. Då känns det som att man får starka och hyfsat rejäla maskiner för pengarna.

Min rädsla har varit hur länge som batterisyatemet ska finnas kvar.

grästrimmern känns ordentligt plastig men har ändå hållit ihop utan problem i 5-6 år.

Till cirkelsågen är utbudet av långa skenor begränsande, annars är den lätt och rimligt stark.

Tigersågen är utan anmärkning.

Vinkelslipen funkar bra, men använder den med till småjobb. Kör framförallt vinkelslip med sladd annars.

men jag har aldrig använt riktigt proffs batteriprodukter, så jag har inget att jämföra mot. När jag köper sladdprodukter brukar jag köpa proffs varianter.

• Gilla
Magnus_vb
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Jag har haft två skruvdragare/borrmaskiner, en slagskeuvdrahagre, cirkelsåg, tigersåg, vinkelslip samt grästrimmer.

Jag har kört söder chuckarna på båda skruvdragarna, men det har jag gjort på andra märken innan med.

Jag har tappat aslagskruvdraren i havet på västkusten. Torkade och har fungerat fint i 5 år och funkar fortfarande.

Jag tror inte att man ska välja dom billigaste modellerna utan hellre dom dyraste. Då känns det som att man får starka och hyfsat rejäla maskiner för pengarna.

Min rädsla har varit hur länge som batterisyatemet ska finnas kvar.

grästrimmern känns ordentligt plastig men har ändå hållit ihop utan problem i 5-6 år.

Till cirkelsågen är utbudet av långa skenor begränsande, annars är den lätt och rimligt stark.

Tigersågen är utan anmärkning.

Vinkelslipen funkar bra, men använder den med till småjobb. Kör framförallt vinkelslip med sladd annars.

men jag har aldrig använt riktigt proffs batteriprodukter, så jag har inget att jämföra mot. När jag köper sladdprodukter brukar jag köpa proffs varianter.
Slipmaskinen och fräsen har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.