Hej,

Dags att byta vår jordvärmeanläggning. (en gammal IVT E16)

Har gått igenom vad som finns rätt noga och det kokar ner till Thermia Atlas 18kw eller Nibe S1256-18kw (har ett stort gammalt hus 400+ kvm med rätt många gamla radiatorer), södra skåne, lerjord, 2x500m jordkollektorslang.

Dessa två Nibe och Thermia pumpar är väldigt lika som det verkar och kostar typ samma.

En viktig grej för oss är att vi kommer att bo i fritidshuset lite mer framöver och vill kunna styra värmen på distans.

Dessutom kör vi med "kvartstaxa" för elen (har elbil) så pumpen bör kunna styra mot elpriset. (Nibe har nåt som heter "Smart price adaptation", och Thermia lär ha nåt motsvarande), men hur funkar dessa i praktiken?

(Sen kommer snart effektavgift också men vet inte om det går att styra mot detta också?? - lär väl bli "omöjligt komplext"??)

Hur är appen för Thermia? Bra?
samma för Nibe?

Så vad ska vi välja? (mycket villrådig)

Hemskt tacksam för input, råd och tips! :)

J jras skrev:
Hej,

Har gått igenom vad som finns rätt noga och det kokar ner till Thermia Atlas 18kw eller Nibe S1256-18kw (har ett stort gammalt hus 400+ kvm med rätt många gamla radiatorer), södra skåne, lerjord, 2x500m jordkollektorslang.

Dessa två Nibe och Thermia pumpar är väldigt lika som det verkar och kostar typ samma.

En viktig grej för oss är att vi kommer att bo i fritidshuset lite mer framöver och vill kunna styra värmen på distans.

Dessutom kör vi med "kvartstaxa" för elen (har elbil) så pumpen bör kunna styra mot elpriset. (Nibe har nåt som heter "Smart price adaptation", och Thermia lär ha nåt motsvarande), men hur funkar dessa i praktiken?

(Sen kommer snart effektavgift också men vet inte om det går att styra mot detta också?? - lär väl bli "omöjligt komplext"??)

samma för Nibe?

När det gäller NIBE S1256 har jag egen erfarenhet i olika hus och vet att
  • den styr utmärkt mot elpriset SPA. Den kör när el är billig och pausar när elen är dyr.
  • Det går att styra mot effektavgift enligt NIBES hemsida.
    https://professional.nibe.eu/sv-se/produkter/koncept--funktioner/effektstyrning
    Men det är inget jag har erfarenhet av. Min tro är att NIBE kommer att lägga in det i sin firmware framöver. Den uppdateras ganska ofta med nya funktioner och förbättringar.
  • Dessutom styr den med hjälp av väderprognos. Vilket är bra vid snabba väderomslag. Det höjer komforten.
  • Att ställa in temperaturen på distans med app i mobil eller dator går bra. Det är inte den mest fantastiska appen, men den gör det den skall och den fungerar.
Det finns ganska många sk "smarta" funktioner inbyggda, som man kan välja att aktivera om man vill. Bäst är nog att läsa på hemsidan om man vill ha bra info. Säljare har inte alltid koll och installatörer och reparatörer har av naturliga skäl knappt någon erfarenhet av de nyaste produkterna. Och det är ju dem man köper.

När det gäller Thermia har jag sämre koll. så jag överlåter åt andra att svara. Med tanke på att Thermia och NIBE sedan länge är två Svenska konkurrenter på den svenska marknaden utgår jag från att de vet exakt allt om varandras produkter. Så de försöker garanterat att ta in konkurrentens försprång.

Atlas är säkert bra. Om den är bättre eller sämre än S1256 vet jag inte.

• Gilla
jras
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
När det gäller NIBE S1256 har jag egen erfarenhet i olika hus och vet att
  • den styr utmärkt mot elpriset SPA. Den kör när el är billig och pausar när elen är dyr.
  • Det går att styra mot effektavgift enligt NIBES hemsida.
    [länk]
    Men det är inget jag har erfarenhet av. Min tro är att NIBE kommer att lägga in det i sin firmware framöver. Den uppdateras ganska ofta med nya funktioner och förbättringar.
  • Dessutom styr den med hjälp av väderprognos. Vilket är bra vid snabba väderomslag. Det höjer komforten.
  • Att ställa in temperaturen på distans med app i mobil eller dator går bra. Det är inte den mest fantastiska appen, men den gör det den skall och den fungerar.
Det finns ganska många sk "smarta" funktioner inbyggda, som man kan välja att aktivera om man vill. Bäst är nog att läsa på hemsidan om man vill ha bra info. Säljare har inte alltid koll och installatörer och reparatörer har av naturliga skäl knappt någon erfarenhet av de nyaste produkterna. Och det är ju dem man köper.

När det gäller Thermia har jag sämre koll. så jag överlåter åt andra att svara. Med tanke på att Thermia och NIBE sedan länge är två Svenska konkurrenter på den svenska marknaden utgår jag från att de vet exakt allt om varandras produkter. Så de försöker garanterat att ta in konkurrentens försprång.

Atlas är säkert bra. Om den är bättre eller sämre än S1256 vet jag inte.
Mycket bra info - stort tack!

J jras skrev:
Hej,

samma för Nibe?

Din atlas kan du köra thermia online som är kostnads fri.

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=95da...VyLWRpc3RhbnNzdHlybmluZy90aGVybWlhLW9ubGluZS8

• Gilla
jras
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Din atlas kan du köra thermia online som är kostnads fri.

[länk]
Tackar för info! Nån erfarenhet av Thermias timprisstyrning?

Bra att Thermia inte tar ut nån abonnemangsavgift! (Nibe tar visst typ 250kr per år för online funktionen, man kan tycka det borde ingå, iallafall de första åren)

J jras skrev:
Tackar för info! Nån erfarenhet av Thermias timprisstyrning?

Bra att Thermia inte tar ut nån abonnemangsavgift! (Nibe tar visst typ 250kr per år för online funktionen, man kan tycka det borde ingå, iallafall de första åren)
Nej men vet att atlas har hetgasväxlare så du får varmvatten "gratis" på köpet när den producerar värme men hur det påverkar timstyrningen har jag dålig koll på men det borde vara positiv. Installatören har nog mer information.

• Gilla
jras
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej men vet att atlas har hetgasväxlare så du får varmvatten "gratis" på köpet när den producerar värme men hur det påverkar timstyrningen har jag dålig koll på men det borde vara positiv. Installatören har nog mer information.
Ja hetgasväxlare verkar mycket bra vinterhalvåret (som jag tolkat det: man får varmvatten "på köpet" när pumpen ändå producerar värme till radiatorerna). Så plus i kanten för Thermia där.

Problemet med att prata med leverantörerna / installatörerna är de (såklart) hyllar "sitt eget märke", (tex säger de om timprisstyrning: "ja det fungerar jättebra"). Så omöjligt att få opartisk info från dem känner jag.

Därför frågar jag här :)

J jras skrev:
Ja hetgasväxlare verkar mycket bra vinterhalvåret (som jag tolkat det: man får varmvatten "på köpet" när pumpen ändå producerar värme till radiatorerna). Så plus i kanten för Thermia där.

Problemet med att prata med leverantörerna / installatörerna är de (såklart) hyllar "sitt eget märke", (tex säger de om timprisstyrning: "ja det fungerar jättebra"). Så omöjligt att få opartisk info från dem känner jag.

Tyvärr kan varken säga positivt eller negativt men borde väl ha att göra med uppkopplingen hur den fungerar. På atlas har du även smart price men vet inte hur väl det fungerar.

• Gilla
jras
  • Laddar…
J jras skrev:
(Nibe tar visst typ 250kr per år för online funktionen, man kan tycka det borde ingå, iallafall de första åren)
Det stämmer inte riktigt. Nibes on-line funktion ingår med tillräcklig basfunktionalitet för att i alla fall jag har klarat mig.

Man kan se status på VP, elpris, mm. Inomhustemperaturen visas oxo samt man kan ställa in önskad temp. Jag har inte behov av mer än så. En smart VP skall sköta sig själv. Det viktiga är att den ser till att man får den temperatur man önskar. Och den brukar jag sällan ändra annat än om man är bortrest.

Det man kan betala extra för är två separata saker: utökad historik och utökad kontroll. Men jag har inget behov av det.

• Gilla
jras
  • Laddar…
O O skrev:
Det stämmer inte riktigt. Nibes on-line funktion ingår med tillräcklig basfunktionalitet för att i alla fall jag har klarat mig.

Man kan se status på VP, elpris, mm. Inomhustemperaturen visas oxo samt man kan ställa in önskad temp. Jag har inte behov av mer än så. En smart VP skall sköta sig själv. Det viktiga är att den ser till att man får den temperatur man önskar. Och den brukar jag sällan ändra annat än om man är bortrest.

Det man kan betala extra för är två separata saker: utökad historik och utökad kontroll. Men jag har inget behov av det.
Aha, en Nibe säljare beskrev det som att man behövde "betalversionen" om man ska ändra temperatur utifrån, vilket vi vill kunna göra. Men det funkar för dig alltså? med gratisversionen?

J jras skrev:

En försäljare vill helst sälja den produkt som ger störst förtjänst. En bra försäljare bryr sig inte om vilket märke det är som genererar förtjänsten. Firman finns för att tjäna pengar.

Leverantörer/installatörer behöver inte kunna speciellt mycket om produkten. En bergvärmepump behöver anslutas med 6st rör- och 1st el-anslutning. Dessutom kan det tillkomma diverse extra som, ethernet, tempgivare ute och inne, strömsensorer. Men det är väldigt få anslutningar som en van installatör kopplar in mycket snabbt.

Hur produkten fungerar behöver man inte kunna för att bära in den och koppla in den och starta den samt göra det första inställningarna. Installatören gör sitt jobb klart på under en dag.

De som kan funktionerna bäst är tillverkaren och säljaren.

Att sälja en VP är en specialitet, att installera är en annan specialitet och att använda den är en tredje specialitet. Få personer kan mer än en av dem...

• Gilla
jras
  • Laddar…
J jras skrev:
Aha, en Nibe säljare beskrev det som att man behövde "betalversionen" om man ska ändra temperatur utifrån, vilket vi vill kunna göra. Men det funkar för dig alltså? med gratisversionen?
Ja, det fungerar gratis. Man kan ändra önskad temp, se aktuell temp och dessutom ett diagram över hur temperaturen har ändrats. Vilket gör att man lär sig hur lång tid det tar att "få upp" värmen.

• Gilla
jras
  • Laddar…
O O skrev:
Ja, det fungerar gratis. Man kan ändra önskad temp, se aktuell temp och dessutom ett diagram över hur temperaturen har ändrats. Vilket gör att man lär sig hur lång tid det tar att "få upp" värmen.
Ah, mycket bra! Då hade personen jag pratade med fel helt enkelt.

O O skrev:
En försäljare vill helst sälja den produkt som ger störst förtjänst. En bra försäljare bryr sig inte om vilket märke det är som genererar förtjänsten. Firman finns för att tjäna pengar.
Det jag menade med leverantörerna / installatörerna är rörfirmor jag pratat/mejlat med (är novis på det här så uttryckte mig kanske fel). Typiskt har dessa firmor en "säljare" som även kan räkna lite på dimensionering osv. Dessa rörfirmor har även installatörer.
Av de jag pratat med har ingen representerat både Nibe och Thermia, så därför letar jag eftger någon som är opartisk och kan "guida mig rätt"..

Jag tycker NIBE har rätt tvetydiga data i sina beskrivningar på invertermodellerna och för vissa modeller lägger till effekten från elpatronen (som kan vara upp till 9kW). Jag är enbart intresserad av värmepumpens uteffekt vid mina driftsförhållanden.
Jag har idag en on/off pump Nibe F1145-17 i 395m2 hus från 1918. Tittar jag i databladet på den så ger den i mitt system som är ca 0°/40° ca16,5kW (utan elpatron). Har klarat denna vinter rätt OK fint i Halland men hade önskat lite mer effekt när det var nedåt -18,5°C.
Tittar jag på Nibe S1256-18 så skulle man kunna tro att den ger närmare 18kW men i databladet står det vid 0/35 system 6,80kW och i ett 0/45 system 6,45kW. Det skulle jag själv aldrig kunna använda.
Tittar man på Atlas 18 så är det rätt otydligt beskrivet, även här kan man gissa att den skall ge 18kW men det står inte entydigt i databladet. Dock har den en ineffekt på 6,7kW och cirkulationspumpar som drar 0,3kW, totalt ca 7kW. Därefter står det SCOP 6,15 vid 35-system och SCOP 4,55 vid 55-system (man kan anta att det är vid intemperatur på köldbäraren 0°C). Nere i fotnot 3 så står det
3) Årsvärmefaktor enligt EN14825, kallt klimat (Helsingfors), P-design Atlas 18: 15,7 kW (B0W55), 15,1 kW (B0W35).
Det borde varit tvärtom att Atlas 18 ger 15,1kW vid 0/55-system och 15,7kW vid 0/35-system.
Ickedestomindre så verkar Atlas 18 kanske inte riktigt vara en 18kW värmepump men åtminstone en 16kW värmepump när den inte ger värme från elpatronen.
Rätta mig gärna om jag har missuppfattat uppgifterna i databladen!
Min F1145-17 är nu 11 år och skulle jag byta till någon av de två nämnda i tråden så skulle jag få det kallare, byta ned mig.

Redigerat:
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.