5 268 läst ·
74 svar
5k läst
74 svar
Hur mycket grejer på trefas 2,5 mm
Finns det möjlighet att dra nya gruppledningar med eventuell omstrukturering eller byte av huvudcentralen kommer denne möjligen känna sig mest bekväm med detta, å andra sidan är det ingen ovanlig lösning idag, som du föreslår.P Patmark skrev:
Någon skrev plastbit men det stämmer inte, har du bara det behöver du byta till trepolig dvärgbrytare.
"Enpolig omkopplare styr bara en krets. En trepolig omkopplare styr tre separata kretsar. En tre polig brytare är som tre separata enpoliga omkopplare som manövreras mekaniskt med samma spak, vred eller knapp"E El-Löken66 skrev:Finns det möjlighet att dra nya gruppledningar med eventuell omstrukturering eller byte av huvudcentralen kommer denne möjligen känna sig mest bekväm med detta, å andra sidan är det ingen ovanlig lösning idag, som du föreslår.
Någon skrev plastbit men det stämmer inte, har du bara det behöver du byta till trepolig dvärgbrytare.
Därav benämningen plastbit, dvs den mekaniska hopkopplingen...
Hej guggen.G guggen skrev:
Då kör vi dvärgbrytare istället för några omkopplare. Faller en, faller alla.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Känns som trams detta. Anlita en riktig elektriker och få det fixat det du vill ha gjort.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jo det är sant men en elektriker man kan kommunicera med löser det TS vill ha mycket snabbt. Att dividera om diverse lösningar ser jag ingen vits med även om det kan ha ett visst akademiskt värde.
Ett stort akademiskt värde uppenbarligen, eftersom det ger upphov till mycken diskussionH Harald Blåtumme skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En trefasgrupp är en (1) grupp, inte tre olika grupper i samma ledning, det är en (1) grupp. Man har aldrig tre grupper i en 5G2.5 mm²-ledning. Trefasgruppen skall ha tre st sammanhörande säkringar i centralen av samma storlek, helst en trepolig sådan, och beskrivas som en (1) grupp på gruppförteckningen. Då det är tre st olika faser så blir inte neutralledaren överbelastad. Se Trefasgrupper i bostäder
Jag avråder allmänt från trefasgrupper i bostäder, utom till trefasiga förbrukare som spis och liknande. Ett skäl demonstreras i denna tråd....speciellt när man fått lite starka drycker under västen. Som artikeln ovan beskriver finns det säkerhetsmässiga frågor att ta hänsyn till som inte är uppenbara för alla innehavare. Enfasiga förbrukare som belysning, ugn och uttag bör därför ha sin egen gruppledning.
Vid renovering kanske det inte är rimligt att dra fram nya grupper så om man råkar ha en 5G2.5 mm² till ugnen så visst kan man nalla lite på den, om det går att utföra på ett bra sätt. Micro skulle jag inte säga så mycket om, det är ok.
Men att ta ut uttag för allmänbruk från denna grupp ser jag som olämpligt. Dels blir det 16 A till uttagen, vilket inte är fel, men onormalt. Dels behöver man något kort och meningsfullt att skriva på gruppförteckningen. En trefasgrupp ska ha ett (1) syfte, inte spreta iväg till hela huset.
Jag avråder allmänt från trefasgrupper i bostäder, utom till trefasiga förbrukare som spis och liknande. Ett skäl demonstreras i denna tråd....speciellt när man fått lite starka drycker under västen. Som artikeln ovan beskriver finns det säkerhetsmässiga frågor att ta hänsyn till som inte är uppenbara för alla innehavare. Enfasiga förbrukare som belysning, ugn och uttag bör därför ha sin egen gruppledning.
Vid renovering kanske det inte är rimligt att dra fram nya grupper så om man råkar ha en 5G2.5 mm² till ugnen så visst kan man nalla lite på den, om det går att utföra på ett bra sätt. Micro skulle jag inte säga så mycket om, det är ok.
Men att ta ut uttag för allmänbruk från denna grupp ser jag som olämpligt. Dels blir det 16 A till uttagen, vilket inte är fel, men onormalt. Dels behöver man något kort och meningsfullt att skriva på gruppförteckningen. En trefasgrupp ska ha ett (1) syfte, inte spreta iväg till hela huset.
Det här låter som ett bra argument. Och tack för informationen!Bo.Siltberg skrev:
Angående att skriva något kärnfullt på listan kan jag tänka mig något så enkelt som "Ugnsskåp" eller nåt, då alla dessa attiraljer kommer vara samlade på ett ställe geografiskt. Men visst finns det en möjlighet att en framtida boende tror att vägguttaget hänger ihop med övriga vägguttag även om det är placerat vid ugnen.
Den intuitiva känslan var att jag får mer kräm till tunga saker som ändå både micro och en kaffemaskin är om dessa nallar varsin fas från ugnen, särskilt då dessa är 2,5.
Men om det är bättre att både micro och kaffemaskin delar på en ensam fas på 1,5 så visst kan det få vara så. Det låter bara konstigt i mina öron, även om dina argument är solida.
Inget konstigt att uttagen i köken är säkrade 13 eller 16A, snarare ett krav för att kunna köra dagens apparater men förr var detta ovanligt.
Finns det en möjlighet att få in en liten normkapsling är det ett bättre alternativ för fördelning i vissa avseenden om det går att få till säkringar selektivt, det behövs då data till vad apparaterna kräver.
Vi vet redan att nya gruppledningae är att föredra och detta övervägs såklart, kanske går att packa den lite för att få dit det sista.
Jag tror nu TS har tillräckligt med uppslag för att kunna ta diskussionen med sin elektriker.
Återkoppla gärna vad lösningen blev.
Finns det en möjlighet att få in en liten normkapsling är det ett bättre alternativ för fördelning i vissa avseenden om det går att få till säkringar selektivt, det behövs då data till vad apparaterna kräver.
Vi vet redan att nya gruppledningae är att föredra och detta övervägs såklart, kanske går att packa den lite för att få dit det sista.
Jag tror nu TS har tillräckligt med uppslag för att kunna ta diskussionen med sin elektriker.
Återkoppla gärna vad lösningen blev.
många elektriker kör denna lösning utan problem, men det finns som i alla skrån idéer om vad som är rätt o fel. Det måste märkas noga och aldrig delas i ett uttag. Men som jag fått förklarat går det göra såhär alldeles utmärkt. Om alla andra alternativt är bortdömda.G guggen skrev:Om man vill ha flera grupper är det ett problem enligt reglerna. Att dra fram en trefas kabel på en trefas säkring o sen dela upp den på tre uttag är ju just vad man gör, kör på tre grupper, bara att det finns en liten plastbit som håller ihop tre st grupper i centralen. En hemmapulslösning av rang, som jag påpekade sannolikt inte är ngt problem med vid de laster och kabellängder. Särskillt inte då jag själv tillfälligt tillämpar den temporärt i mitt kök sedan 15 år...
Det är en trefas matning som kommer delas upp till tre olika uttag, ser inte vad det konstiga är.B Boan skrev:
Det bör räcka bra med 2,5mm2 samt en trepolig C13A också.
Jag misstänkte det, har ju själv gjort så då det rent tekniskt inte borde vara ett problem med de laster som finns. Men antagit att det är en gråzon i elektriker världen, särskilt med tanke på reglerna och undantagen.B Boan skrev:
Det ska vara en kopplingsdosa samt trepolig säkring. Samt uppmärkning.P Patmark skrev:
Risken är ju att någon mindre vetande drar mätarsäkringen istället och går på en mina. Nu är här inga trefas laster så det blir ingen bakspänning, likadant kommer nollan förbli obelastad för den brutna gruppen.
