P
E El-Löken66 skrev:
Nej, absolut inte dela nolla mellan olika grupper, vem har gett dig den idén?
Är inte det här ett missförstånd av vad en grupp är? Jag ska inte påstå att jag har förstått det, men det är väl en fördelning i proppskåpet? Dom här förslagen jag har är inte att bilda flera grupper på en nolla, och dragningen han har i sitt kök är inte heller att dela nolla mellan flera grupper?
 
G guggen skrev:
Jag tror jag vet hur du menar. Du har en befintlig anslutning 5g2.5 där du har en ugn som sannolikt bara konsumerar 1 av faserna. Kan du då använda de andra till annat roligt, dvs koppla dem på egna grupper. Jag tror inte det är ok att dela nolla på det viset, alltså mellan grupper?
Varför skulle det inte vara ok? Så länge man använder en trefassäkring eller har koll på fasfördelningen så ser jag ingen anledning till att det skulle vara ett problem att göra så.
 
P
P Patmark skrev:
Är inte det här ett missförstånd av vad en grupp är? Jag ska inte påstå att jag har förstått det, men det är väl en fördelning i proppskåpet? Dom här förslagen jag har är inte att bilda flera grupper på en nolla, och dragningen han har i sitt kök är inte heller att dela nolla mellan flera grupper?
(Jag vet verkligen inte...)
 
E
G guggen skrev:
Precis som jag skrev. Men då jag inte besitter samma höga häst som löken så kan man ju vara lite ödmjuk.
Man får eg inte dela grupper i samma rör eller sladd heller om det inte är en trefasgrupp.
Grundproblemet är just att nollan kan bli överbelastad. Nu tror jag dock inte med, antar jag, korta kabellängder och säg 3*10A grupper blir NGT verkligt problem, men det är ej tillåtet eller speciellt bra.
Jaja, jag och min höga häst ska rida iväg, tack för information om hur Teslas system egentligen fungerar!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför skulle det inte vara ok? Så länge man använder en trefassäkring eller har koll på fasfördelningen så ser jag ingen anledning till att det skulle vara ett problem att göra så.
Om man vill ha flera grupper är det ett problem enligt reglerna. Att dra fram en trefas kabel på en trefas säkring o sen dela upp den på tre uttag är ju just vad man gör, kör på tre grupper, bara att det finns en liten plastbit som håller ihop tre st grupper i centralen. En hemmapulslösning av rang, som jag påpekade sannolikt inte är ngt problem med vid de laster och kabellängder. Särskillt inte då jag själv tillfälligt tillämpar den temporärt i mitt kök sedan 15 år...
 
E El-Löken66 skrev:
Vad vet du om grupper, vad vet du om faser vad vet du om nollor??!?

Nu plötsligt professor i trefas lära och så sent som i somras gick du ut högstadiet!!

Tack!
För att du drar ner detta forum till FB-nivå!!
Nu är trollen igång igen...
 
P
Ojdå, nu hettar det till.

Enligt tråden "Vad är en grupp?", Patrik Hed:
"Man skulle kunna säga att en grupp är matningen från centralen. Fasen/faserna som går från säkringarna. En grupp med ledare (fas, nolla och skyddsjord) från centralen till t.ex. ett sovrum.

Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp."

En trefasgrupp är alltså en nolla, en jord och tre faser. De faserna kan sedan åka ut på varsitt litet äventyr så länge dom tar med sig sin egen nolla och jord.
 
P Patmark skrev:
Ojdå, nu hettar det till.

Enligt tråden "Vad är en grupp?", Patrik Hed:
"Man skulle kunna säga att en grupp är matningen från centralen. Fasen/faserna som går från säkringarna. En grupp med ledare (fas, nolla och skyddsjord) från centralen till t.ex. ett sovrum.

Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp."

En trefasgrupp är alltså en nolla, en jord och tre faser. De faserna kan sedan åka ut på varsitt litet äventyr så länge dom tar med sig sin egen nolla och jord.
Det är så de gör i mitt kök, en nödlösning för 15 år sedan... Men det är inte ok enligt reglerna och det finns så klart en anledning till det.
En 3fas grupp är eg bara 3 gruppe, löser en löser alla. Möjligt att detta är en workaround runt reglerna som elektriker gör, låter dock märkligt, men det är i princip samma sak som att flera faser delar nolla för det ändamålet du avser.
Finns tidigare diskussioner här på bh, https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-grupper-gemensam-nolla.161450/
 
Redigerat:
P
Okej så egentligen kan man säga att det vore säkrare att endast använda en av faserna till ugnen, micron och vägguttaget än att använda en fas till varje, för att inte riskera att nollan börjar brinna om man krämar på max på alla tre samtidigt?

Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)
 
E
G guggen skrev:
Det är så de gör i mitt kök, en nödlösning för 15 år sedan... Men det är inte ok enligt reglerna och det finns så klart en anledning till det.
En 3fas grupp är eg bara 3 grupper som man har satt ihop med en plastbit, löser en löser alla. Möjligt att detta är en workaround runt reglerna som elektriker gör, låter dock märkligt, men det är exakt samma sak som att flera faser delar nolla för det ändamålet du avser.
Finns tidigare diskussioner här på bh, [länk]
Nu har jag gjort en bakgrundskontroll på dig.
Nej, det räcker inte med en plastbit, TS skrev att hen hade en trepolig dvärgbrytare.
G guggen skrev:
Elingenjören tror att fasen är nolla baserat på färg och spränger en VVB i luften!

G guggen skrev:
Herr Ingenjör har ingen aning om vad PEN eller nolla är och har helt missat kravet på minst 10mm2 som funnits i flera decennier.

G guggen skrev:
Ingenjören ensam kvar av alla människor och lägger kyl och frys på separat jordfelsbrytare så det absolut inte ska märkas om det blir fel till golvet flyter. Också lite på modet för flera decennier sen.

Kan det vara att Ingenjören frusit ned sig själv och precis tinat upp år 2021? För jag kan ju aldrig tro hen tillbringat alla dessa år under en sten.
 
P
Nej, du får nog läsa lite mer i tråden du länkar till.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu har jag gjort en bakgrundskontroll på dig.
Nej, det räcker inte med en plastbit, TS skrev att hen hade en trepolig dvärgbrytare.
Elingenjören tror att fasen är nolla baserat på färg och spränger en VVB i luften!

Herr Ingenjör har ingen aning om vad PEN eller nolla är och har helt missat kravet på minst 10mm2 som funnits i flera decennier.

Ingenjören ensam kvar av alla människor och lägger kyl och frys på separat jordfelsbrytare så det absolut inte ska märkas om det blir fel till golvet flyter. Också lite på modet för flera decennier sen.

Kan det vara att Ingenjören frusit ned sig själv och precis tinat upp år 2021? För jag kan ju aldrig tro hen tillbringat alla dessa år under en sten.
Nu är trollet igång igen...
 
E
P Patmark skrev:
Nej, du får nog läsa lite mer i tråden du länkar till.
Jag? Det är flera olika trådar.
Mest för att visa på att @guggen är ute och uttalar sig om saker och ting hen inte har någon aaaaning om. Därför gäller det att vara på sin vakt, tyvärr.
 
P Patmark skrev:
Okej så egentligen kan man säga att det vore säkrare att endast använda en av faserna till ugnen, micron och vägguttaget än att använda en fas till varje, för att inte riskera att nollan börjar brinna om man krämar på max på alla tre samtidigt?

Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)
Om de ligger på olika faser, som en 3fas grupp gör, så är det inget problem, problemet är väl att man inte kan förutsätta detta i ett senare skede etc. Därav reglerna.
Här finns en bra tråd till, det finns några riktigt skarpa elektriker och ingenjörer på forumet som har ruskig koll.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-faser-klarar-samma-nolla-och-jord.186117/
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Okej så egentligen kan man säga att det vore säkrare att endast använda en av faserna till ugnen, micron och vägguttaget än att använda en fas till varje, för att inte riskera att nollan börjar brinna om man krämar på max på alla tre samtidigt?

Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)
Så länge de tre faserna verkligen är tre skilda faser så kan det inte gå mer ström i nollan än vad fasen med mest ström har. Om alla faserna drar lika mycket så går det ingen ström i nollan.
 
  • Gilla
Patmark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.