5 268 läst ·
74 svar
5k läst
74 svar
Hur mycket grejer på trefas 2,5 mm
Är inte det här ett missförstånd av vad en grupp är? Jag ska inte påstå att jag har förstått det, men det är väl en fördelning i proppskåpet? Dom här förslagen jag har är inte att bilda flera grupper på en nolla, och dragningen han har i sitt kök är inte heller att dela nolla mellan flera grupper?E El-Löken66 skrev:
Varför skulle det inte vara ok? Så länge man använder en trefassäkring eller har koll på fasfördelningen så ser jag ingen anledning till att det skulle vara ett problem att göra så.G guggen skrev:
(Jag vet verkligen inte...)P Patmark skrev:
Jaja, jag och min höga häst ska rida iväg, tack för information om hur Teslas system egentligen fungerar!G guggen skrev:Precis som jag skrev. Men då jag inte besitter samma höga häst som löken så kan man ju vara lite ödmjuk.
Man får eg inte dela grupper i samma rör eller sladd heller om det inte är en trefasgrupp.
Grundproblemet är just att nollan kan bli överbelastad. Nu tror jag dock inte med, antar jag, korta kabellängder och säg 3*10A grupper blir NGT verkligt problem, men det är ej tillåtet eller speciellt bra.
Om man vill ha flera grupper är det ett problem enligt reglerna. Att dra fram en trefas kabel på en trefas säkring o sen dela upp den på tre uttag är ju just vad man gör, kör på tre grupper, bara att det finns en liten plastbit som håller ihop tre st grupper i centralen. En hemmapulslösning av rang, som jag påpekade sannolikt inte är ngt problem med vid de laster och kabellängder. Särskillt inte då jag själv tillfälligt tillämpar den temporärt i mitt kök sedan 15 år...X xLnT skrev:
Ojdå, nu hettar det till.
Enligt tråden "Vad är en grupp?", Patrik Hed:
"Man skulle kunna säga att en grupp är matningen från centralen. Fasen/faserna som går från säkringarna. En grupp med ledare (fas, nolla och skyddsjord) från centralen till t.ex. ett sovrum.
Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp."
En trefasgrupp är alltså en nolla, en jord och tre faser. De faserna kan sedan åka ut på varsitt litet äventyr så länge dom tar med sig sin egen nolla och jord.
Enligt tråden "Vad är en grupp?", Patrik Hed:
"Man skulle kunna säga att en grupp är matningen från centralen. Fasen/faserna som går från säkringarna. En grupp med ledare (fas, nolla och skyddsjord) från centralen till t.ex. ett sovrum.
Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp."
En trefasgrupp är alltså en nolla, en jord och tre faser. De faserna kan sedan åka ut på varsitt litet äventyr så länge dom tar med sig sin egen nolla och jord.
Det är så de gör i mitt kök, en nödlösning för 15 år sedan... Men det är inte ok enligt reglerna och det finns så klart en anledning till det.P Patmark skrev:Ojdå, nu hettar det till.
Enligt tråden "Vad är en grupp?", Patrik Hed:
"Man skulle kunna säga att en grupp är matningen från centralen. Fasen/faserna som går från säkringarna. En grupp med ledare (fas, nolla och skyddsjord) från centralen till t.ex. ett sovrum.
Är det en trefas grupp så delar faserna på samma nolla och skyddsjord. Alltså samma grupp."
En trefasgrupp är alltså en nolla, en jord och tre faser. De faserna kan sedan åka ut på varsitt litet äventyr så länge dom tar med sig sin egen nolla och jord.
En 3fas grupp är eg bara 3 gruppe, löser en löser alla. Möjligt att detta är en workaround runt reglerna som elektriker gör, låter dock märkligt, men det är i princip samma sak som att flera faser delar nolla för det ändamålet du avser.
Finns tidigare diskussioner här på bh, https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-grupper-gemensam-nolla.161450/
Redigerat:
Okej så egentligen kan man säga att det vore säkrare att endast använda en av faserna till ugnen, micron och vägguttaget än att använda en fas till varje, för att inte riskera att nollan börjar brinna om man krämar på max på alla tre samtidigt?
Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)
Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)
Nu har jag gjort en bakgrundskontroll på dig.G guggen skrev:Det är så de gör i mitt kök, en nödlösning för 15 år sedan... Men det är inte ok enligt reglerna och det finns så klart en anledning till det.
En 3fas grupp är eg bara 3 grupper som man har satt ihop med en plastbit, löser en löser alla. Möjligt att detta är en workaround runt reglerna som elektriker gör, låter dock märkligt, men det är exakt samma sak som att flera faser delar nolla för det ändamålet du avser.
Finns tidigare diskussioner här på bh, [länk]
Nej, det räcker inte med en plastbit, TS skrev att hen hade en trepolig dvärgbrytare.
Elingenjören tror att fasen är nolla baserat på färg och spränger en VVB i luften!G guggen skrev:Som icke yrkesutövande el ingenjör och hemmapulare så har jag råkat ut för just blå tändtråd. Jag skulle för ca 1 år sedan byta en 3 fas gammal läckande vvb till en ny. I detta fall har någon jxvxa sxpa satt blå som tänd tråd i en femledare. Jag brukar oftast mäta men hade lite brått och det var ändå inte en så värst gammal kabeldragning. Kopplade in, sen small det duktigt och kostade mig en vecka utan varmvatten och bra mkt pengar för ett nytt styrsystem till en nya vvbn. Jag skulle vilja säga att vid en nyare anläggning är det än mer besvärande då man lätt förutsätter att det är korrekt utfört då åtminstone jag får för mig att el-standarden och utförandet är högre idag.
Herr Ingenjör har ingen aning om vad PEN eller nolla är och har helt missat kravet på minst 10mm2 som funnits i flera decennier.G guggen skrev:En till fråga här. Jag har samma problem nu, har en gammal 6mm2 3 ledare + jord som går till ett uthus. Den är separat avsäkrad i mätarskåp/huvudcentralen. Två av faserna har överslag pga av avloppsbygge då jag tror att den fick lite för hård knuff. Kan jag byta den mot en ny fyrledare i 6mm2 eller måste jag upp i 10?
Ingenjören ensam kvar av alla människor och lägger kyl och frys på separat jordfelsbrytare så det absolut inte ska märkas om det blir fel till golvet flyter. Också lite på modet för flera decennier sen.G guggen skrev:
Kan det vara att Ingenjören frusit ned sig själv och precis tinat upp år 2021? För jag kan ju aldrig tro hen tillbringat alla dessa år under en sten.
Produkter som diskuteras: "pax-calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Nu är trollet igång igen...E El-Löken66 skrev:Nu har jag gjort en bakgrundskontroll på dig.
Nej, det räcker inte med en plastbit, TS skrev att hen hade en trepolig dvärgbrytare.
Elingenjören tror att fasen är nolla baserat på färg och spränger en VVB i luften!
Herr Ingenjör har ingen aning om vad PEN eller nolla är och har helt missat kravet på minst 10mm2 som funnits i flera decennier.
Ingenjören ensam kvar av alla människor och lägger kyl och frys på separat jordfelsbrytare så det absolut inte ska märkas om det blir fel till golvet flyter. Också lite på modet för flera decennier sen.
Kan det vara att Ingenjören frusit ned sig själv och precis tinat upp år 2021? För jag kan ju aldrig tro hen tillbringat alla dessa år under en sten.
Om de ligger på olika faser, som en 3fas grupp gör, så är det inget problem, problemet är väl att man inte kan förutsätta detta i ett senare skede etc. Därav reglerna.P Patmark skrev:Okej så egentligen kan man säga att det vore säkrare att endast använda en av faserna till ugnen, micron och vägguttaget än att använda en fas till varje, för att inte riskera att nollan börjar brinna om man krämar på max på alla tre samtidigt?
Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)
Här finns en bra tråd till, det finns några riktigt skarpa elektriker och ingenjörer på forumet som har ruskig koll.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-manga-faser-klarar-samma-nolla-och-jord.186117/
Så länge de tre faserna verkligen är tre skilda faser så kan det inte gå mer ström i nollan än vad fasen med mest ström har. Om alla faserna drar lika mycket så går det ingen ström i nollan.P Patmark skrev:Okej så egentligen kan man säga att det vore säkrare att endast använda en av faserna till ugnen, micron och vägguttaget än att använda en fas till varje, för att inte riskera att nollan börjar brinna om man krämar på max på alla tre samtidigt?
Men varför räcker samma ensamma nolla och en jord till en trefasmaskin då? Om spishällen t.ex. drar lika mycket som ugn, micro och kaffebryggare tillsammans? (rent teoretiskt)