S SueCia skrev:
Om du är såhär dålig på el som du visar prov på i tråden skulle jag aldrig våga hyra någon annans garage och mina där
Kloka ord. Och samma sak gäller förstås åt andra hållet för den som ska hyra ut. Varför riskera sitt garage och sin elanläggning för någon som inte vet vad han pysslar med? Pengar vore förstås ett skäl, men TS verkar inte tagit med lokalhyra som någon beaktansvärd post i kalkylen.

Om någon – oavsett hur närstående – kom till mig med ett sånt här förslag skulle jag bara garva åt honom och säga att han nog får läsa in sig lite på riskerna och komma med ett vettigt hyresförslag innan han ens tänkte på att börja köpa hårdvara.

Kryptomining ser jag för övrigt som ett pyramidspel. Det är klart att någon/några kan bli rika på det, men sannolikheten för att det ska gå att tjäna pengar på det över tid är gränsande till noll. Har man koll på var marginalerna verkar finnas just nu, och vad man måste ha och hur man sätter upp det som @SueCia ger intryck av att ha kan man nog ha en chans, men sitter man och gissar redan vid strömmatningen är man nog en av de suckers de andra behöver för att skapa pengar av luft.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Okej,
För det första, mining är tusen gånger bättre nu än vad det var för några år sen, eller ens ett år sen. Det beror på att kursen för top coinsen att minea ligger så högt i dagsläget.

Jag kommer använda mig av asics och inte vanliga riggar med grafikkort, så det någon skrev om risers med mera gäller inte för mig. Men det var ändå riktigt bra råd om någon annan är intresserad. :D

Detta är inte första gången jag håller på med det här då jag redan har riggar med grafikkort sen tidigare men nu vill testa att använda asics också.

Har väldigt bra koll på elen när det gäller mining delen, men el i hus osv håller jag på att läsa på om nu, därav den här tråden. Så istället för att säga att de kommer gå åt helvete så hade det varit bättre om ni kom med någon kritik som jag kan lära mig av istället…

Sen såg jag att någon nämnde global kris, visst det här kanske inte är det bästa för miljön just nu, men har planer på att införskaffa solpaneler med mera för att minska det dåliga intrycket på naturen. Måste bara bygga upp kapitalet för detta och då är det här mitt ända val. Det stora problemet är dom anläggningar som förbrukar tusen gånger mer el än vad jag kommer att göra. Om man tar hänsyn till dom så är mitt projekt en droppe i havet.

Märkte att jag glömde räkna med hyran för garaget, den är inte alls stor så spelar inte så stor roll heller, mitt mål är ju inte att elda upp garaget så det är därför jag är här och försöker lära mig av folk som faktiskt är kunniga…

Sen vet inte jag mycket mer om el priset än vad som står på fakturan, och där står det att elpriset totalt med all skatt och andra avgifter kommer bli 1krona. Men ska ringa elbolaget på måndag för att vara helt säker.

S Strontus skrev:
Har du mätt att servrarna drar 6x1200 W, eller är det vad nätdelarna är på?
Har inte mätt, men står på produktbeskrivningen att dom drar det, sen kan man sänka eller höja den förbrukningen med overclocking. Men från lådan drar 4 av dom 1200 var och resterande två 800 var.

S SueCia skrev:
Bara det dubbla? :O Ett RTX 3070 kostar 2.4kr per dag i elförbrukning och genererar 42kr värt av Ethereum varje dag.

Om du är såhär dålig på el som du visar prov på i tråden skulle jag aldrig våga hyra någon annans garage och mina där, brandrisken är gigantisk om du inte har stenkoll på vad du gör.

Några extremt viktiga saker du måste hålla koll på iaf.

Strömförsörj aldrig PCI-e risern med sata eller 4pin, alltid 8pin connector.
Undvik PCI-E Splitters mer än till att max strömförsörja grafikkortet + dennes riser (vissa grafikkort drar så mycket att du behöver 2st stamledningar till grafikkortet och ändå inte kan strömförsörja risern från dessa stamledningar)

För de som undrar så kostar ett RTX 3070 cirka 12 000 kronor idag, payofftiden är då cirka 10-12 månader, under förutsättning att Ethereum inte sjunker i värde och att grafikkortet inte går sönder i förtid. Ethereum 2.0 släpps inom närtid och då kan man inte mina ethereum alls längre, vad som händer med miners då vet ingen. Många kommer säkert gå över till ravencoin vilket kommer öka svårighetsgraden enormt, priset tror jag inte komma rusa med i samma takt och därför kommer man inte kunna tjäna pengar i ravencoin inom överskådlig tid, det är vad jag tror givetvis, bara tiden får utvisa vem som har rätt här :) )
Ethereum 2.0 kommer nog sätta stopp för en stor del av grafikkorts miningen, men asics kommer fortfarande vara lönsamma. Det är därför jag försöker övergå till just asics.

Och så kan du väl tala om vart man köper el för ca 1:- inkl allt, även nätkostnaden. Det är säkert många som vill handla där.

• Gilla
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och så kan du väl tala om vart man köper el för ca 1:- inkl allt, även nätkostnaden. Det är säkert många som vill handla där.
Finns ju en månadskostnad utöver den här kronan, den har jag inte räknat med då det inte är jag som betalar den… minns inte vad det heter.

Mikael_L
F Frank M1 skrev:
Så istället för att säga att de kommer gå åt helvete så hade det varit bättre om ni kom med någon kritik som jag kan lära mig av istället…
Vad gäller elen så kan jag hjälpa till såpass att:
En (röd) trefashandske bör klara av 10A på varje fas kontinuerligt så att det borde gå bra att driva allt från denna. Även om en fast inkoppling av något slag skulle vara trevligt och bra.
Det viktiga är att det är bra grejer som inte blir varma och börjar brinna så småningom, ty hög last kontinuerligt är lite problematiskt, det är ingen slump på något vis att det brinner ett garage eller en carport lite då och då numera då folk börjat ladda elbilar. Det är en stor konstant last.

Men som sagt, köp inga skräpgrejer, utan se till att du får skarvsladdar och sånt av lite bättre kvalla och gör det till en vana att då och då gå över allt och känna med handen att det inte börjar bli mer än handljummet.

Till detta har du eventuellt ett problem med överlast av nollan ifall nätdelarna producerar mycket av 3'e övertonen. Detta är ju inte så lätt att kontrollera för en lekman. Mycket övertoner gör dessutom dina grannar och nätägaren ledsna.

Du må kolla vilken huvudsäkring som försörjer allt. Jag får väl anta att det är en säkring till både garage och hus, ifall detta nu är typ en villatomt med ett hus plus garage.
Man driver aldrig en villa på mindre än 3x16A. Jag har 3x16, och det funkar, mycket för att det är modernt och nybyggt med relativt lågt elbehov under vintern för uppvärmning.
Har man fjärrvärme så minskar ju elbehovet markant dock.
Men utan fjärrvärme så kan jag inte tänka mig att det klarar sig under 3x20A abonnemang och troligen krävs det t.o.m 3x25A.
Och detta kollar du enklast och med störst säkerhet genom att titta på elräkningen. Du kan också leta upp säkringarna ifråga, men ibland finns det flera säkringar på olika ställen, och kollar man på fel säkring så får man fel information.

Sen måste du fundera på hur du ska bli av med 8kW överbliven värme. Du får tänka på att det är alltså som ett rätt stort bastuaggregat som går i 100%, dvs någon termostat slår aldrig av för att det nu har blivit tillräckligt varmt.
Bygger du basturum runt din rigg (som alltså har några cm isolering i väggarna) så får du säkert upp minst 100°C i temp om rummet är 6-8m2. Bara så du inser att det är lite värme du har att göra av med.
För bättre ekonomi bör man ju försöka återvinna denna på något sätt under vinterhalvåret, låta värma upp något hus med överskottet.
På sommaren är värmen bara ett problem.

Så det var lite saker att tänka på.
Och glöm alltså inte att det tillkommer kostnader för större elabonnemang och för kyla.

På min senaste elräkning betalade jag per kWh:
El, spotpris+ 4 öre: 43,8 öre
Elcertifikatsavgift: 1,82 öre
Rörlig nätavgift: 7,8 öre
Energiskatt: 35,6 öre
Moms: 25%

Summa: 111,3 öre/kWh

Sen tillkommer den fasta avgiften som utslaget på min förbrukning, ca 25 000 kWh per år, blir ytterligare ca 20 öre per kWh.

F Frank M1 skrev:
Finns ju en månadskostnad utöver den här kronan, den har jag inte räknat med då det inte är jag som betalar den… minns inte vad det heter.
Även om din kompis redan betalar den fasta avgiften så kommer det säkert att bli ett par tusen kronor dyrare per år med större huvudsäkring och den kostnaden får såklart du stå för.

• Gilla
Che71
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kloka ord. Och samma sak gäller förstås åt andra hållet för den som ska hyra ut. Varför riskera sitt garage och sin elanläggning för någon som inte vet vad han pysslar med? Pengar vore förstås ett skäl, men TS verkar inte tagit med lokalhyra som någon beaktansvärd post i kalkylen.

Om någon – oavsett hur närstående – kom till mig med ett sånt här förslag skulle jag bara garva åt honom och säga att han nog får läsa in sig lite på riskerna och komma med ett vettigt hyresförslag innan han ens tänkte på att börja köpa hårdvara.

Kryptomining ser jag för övrigt som ett pyramidspel. Det är klart att någon/några kan bli rika på det, men sannolikheten för att det ska gå att tjäna pengar på det över tid är gränsande till noll. Har man koll på var marginalerna verkar finnas just nu, och vad man måste ha och hur man sätter upp det som @SueCia ger intryck av att ha kan man nog ha en chans, men sitter man och gissar redan vid strömmatningen är man nog en av de suckers de andra behöver för att skapa pengar av luft.
Mja, det är trots allt ingen som köpt krypto 2020 och tidigare som förlorat på det ifall man har kvar det. Kommer det fortsätta i 10 år till? Vem vet, men faktum är att dollar och sek tappar i värde så snabbt att man inte ens hänger med längre.
F Frank M1 skrev:
Okej,
För det första, mining är tusen gånger bättre nu än vad det var för några år sen, eller ens ett år sen. Det beror på att kursen för top coinsen att minea ligger så högt i dagsläget.

Jag kommer använda mig av asics och inte vanliga riggar med grafikkort, så det någon skrev om risers med mera gäller inte för mig. Men det var ändå riktigt bra råd om någon annan är intresserad. :D

Detta är inte första gången jag håller på med det här då jag redan har riggar med grafikkort sen tidigare men nu vill testa att använda asics också.

Har väldigt bra koll på elen när det gäller mining delen, men el i hus osv håller jag på att läsa på om nu, därav den här tråden. Så istället för att säga att de kommer gå åt helvete så hade det varit bättre om ni kom med någon kritik som jag kan lära mig av istället…

Sen såg jag att någon nämnde global kris, visst det här kanske inte är det bästa för miljön just nu, men har planer på att införskaffa solpaneler med mera för att minska det dåliga intrycket på naturen. Måste bara bygga upp kapitalet för detta och då är det här mitt ända val. Det stora problemet är dom anläggningar som förbrukar tusen gånger mer el än vad jag kommer att göra. Om man tar hänsyn till dom så är mitt projekt en droppe i havet.

Märkte att jag glömde räkna med hyran för garaget, den är inte alls stor så spelar inte så stor roll heller, mitt mål är ju inte att elda upp garaget så det är därför jag är här och försöker lära mig av folk som faktiskt är kunniga…

Sen vet inte jag mycket mer om el priset än vad som står på fakturan, och där står det att elpriset totalt med all skatt och andra avgifter kommer bli 1krona. Men ska ringa elbolaget på måndag för att vara helt säker.

Jag tog för givet att du skulle köra gpuriggar, men det var dumt inser jag nu, sorry för det.

hade jag varit du hade jag dragit ut 3st 3G2,5 från elcentralen eftersom den verkar sitta så nära.

varje 3x2,5 matar varsitt fyrvägsuttag där du jämnt fördelar lasterna mellan de 3 olika faserna.

Använd så lite grenkontakter som bara möjligt. Alltså, varje asic matas ifrån en egen brunn i de fastinstallerade fyrvägsuttagen.

2,5mm2 är lite overkill troligtvis men merkostnaden är försumbar ifall avstånden är så små.

• Haha
TCG
  • Laddar…
useless useless skrev:
På min senaste elräkning betalade jag per kWh:
El, spotpris+ 4 öre: 43,8 öre
och så här tror Vattenfall om den kommande hösten/vintern:

Prisprognos för kommande höst/vinter

Elområde 1, Norra Sverige Cirka 60-70 öre/kWh
Elområde 2, Norra Mellansverige Cirka 60-70 öre/kWh
Elområde 3, Södra Mellansverige Cirka 70-80 öre/kWh
Elområde 4, Södra Sverige Cirka 70-90 öre/kWh

Källa: Vattenfall

Redigerat:
harka harka skrev:
och så här tror Vattenfall om den kommande hösten/vintern:

Prisprognos för kommande höst/vinter

Elområde 1, Norra Sverige Cirka 60-70 öre/kWh
Elområde 2, Norra Mellansverige Cirka 60-70 öre/kWh
Elområde 3, Södra Mellansverige Cirka 70-80 öre/kWh
Elområde 4, Södra Sverige Cirka 70-90 öre/kWh

Källa: Vattenfall
Vad skönt! Det innebär att elpriserna kommer gå ner i vinter....

gissar att du är ironisk...

prisnivån som Vattenfall prognostiserar ska ställas i relation till de 43.8 öre/kWh som useless hade på sin senaste faktura – alltså upp plus 20-50 öre mot i somras (plus nätavgifter, moms osv)

P
L Leif i Skåne skrev:
Det kan vara en bra affär i vintertider att ersätta uppvärmning i villan med en server i varje rum!
Normalt har man ett element på 1000W under fönstret, här kan en server hänga i stället.;)
Problemet blir att man inte vill ha värmen Maj-Augusti i huset.:sweat:
Man får kanske stänga gruvan och åka på crypto semester då.:crysmile:
Man vill nog inte höra fläktarna som kyler servern heller, så ingen server i sovrummet...
Har själv en större server i en friggebod så att man slipper höra den.
Funkar jättebra med A/C under sommaren i friggeboden och fiber till huset.

S SueCia skrev:
Mja, det är trots allt ingen som köpt krypto 2020 och tidigare som förlorat på det ifall man har kvar det. Kommer det fortsätta i 10 år till? Vem vet, men faktum är att dollar och sek tappar i värde så snabbt att man inte ens hänger med längre.

Jag tog för givet att du skulle köra gpuriggar, men det var dumt inser jag nu, sorry för det.

hade jag varit du hade jag dragit ut 3st 3G2,5 från elcentralen eftersom den verkar sitta så nära.

varje 3x2,5 matar varsitt fyrvägsuttag där du jämnt fördelar lasterna mellan de 3 olika faserna.

Använd så lite grenkontakter som bara möjligt. Alltså, varje asic matas ifrån en egen brunn i de fastinstallerade fyrvägsuttagen.

2,5mm2 är lite overkill troligtvis men merkostnaden är försumbar ifall avstånden är så små.
Absolut inga problem, du kunde ju inte ha vetat :)

Läste om någon i usa som hade L6-30r uttag med något grenuttag som man kunde koppla riggarna direkt till. Skulle det funka i Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.