19 763 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Hur många watt klarar en 3fas 400v av?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 253 inlägg
Sådana här projekt brukar vara gravt felräknade och krascha på några månader. Jag kan tänka mig att de faktiskt kan funka nu i de delar av Europa som ofta har låga spotpriser pga. vindkraft, givet att man kan anpassa sin förbrukning till när priset är lågt.
Men att det skulle löna sig i Sverige till fast pris? Jag är skeptisk.
Det kan vara en bra affär i vintertider att ersätta uppvärmning i villan med en server i varje rum!
Normalt har man ett element på 1000W under fönstret, här kan en server hänga i stället.
Problemet blir att man inte vill ha värmen Maj-Augusti i huset.
Man får kanske stänga gruvan och åka på crypto semester då.
Normalt har man ett element på 1000W under fönstret, här kan en server hänga i stället.
Problemet blir att man inte vill ha värmen Maj-Augusti i huset.
Man får kanske stänga gruvan och åka på crypto semester då.
Haha, japp jag misstänkte det redan efter första meningen i ditt första inlägg...F Frank M1 skrev:
Japp, detta är viktigt. Beroende på hur bra nätdelar det är så kan 3'e övertonen vara kraftig, och det kommer isåfall överbelasta nollan.J Johan456 skrev:
Jag har aldrig roddat i detta i praktiken, så jag vet inte på rak arm såhär direkt vad man ska göra. Själv skulle jag mäta upp övertonen med min elkvalitetslogger, för att sen antingen räkna eller hitta några tabeller eller liknande.
Troligen kommer du även behöva kyla på sommaren, kanske hela året. Räkna med ytterligare 2-3kW till AC som totalt effektbehov.J Johan456 skrev:
Men annars får man väl vara kreativ och bygga lösningar som tar tillvara på värmen i första hand, i andra hand ventilerar ut varm och in kall luft, men sommaren blir knepig, det kanske blir 40-50°C i garaget till sist, då börjar det hända tråkiga saker med din elektronik.
Ja just det, det var alltså 24/7J Johan456 skrev:
Nej troligen inte. Kolla inte vad som står på lådan, utan kolla vad för säkringar du har, eller enkelt att kika på senaste elräkningen från nätägaren.F Frank M1 skrev:
Hus/garage delar som oftast på samma säkring.
Du kommer behöva minst 20A mätarsäkringar, men jag tycker att 25A är det minsta. Annars får du sluta använda el i huset, du kan ta gasolspis istället, elda med ved handtvätta i vatten värmt på vedspisen etc.
Kolla var prisskillnaden är för 16A abonnemang och 25A, och lägg till det till din budget för att räkna ut om miningen blir lönsam. Nätägaren kan också vägra att öka ditt abb. Ifall han redan har en överbelastad transformator så byter han inte till en ny med en kostnad på en halv mille för din skull.
Japp bitcoin och liknande cryptovalutor och cryptokonst är totalt vansinnigt i dessa tider då vi rusar rakt mot klimatundergången.
Bitcoin-mining runt om världen slukar idag lika mycket el som ett mellanstort land.
El som såhär på marginalen alltid produceras av kolkraft.
Men TS kan försvara sig, eller trösta sig, med att gör inte han detta, så gör någon annan detta.
Men vi alla kommer få betala priset dock.
edit:
Här en till artikel om energianvändning och bitcoin, lite mer djuplodande.
https://www.mynewsdesk.com/se/svebi...svarar-snart-hela-sveriges-elproduktion-99119
Bitcoin-mining runt om världen slukar idag lika mycket el som ett mellanstort land.
Men TS kan försvara sig, eller trösta sig, med att gör inte han detta, så gör någon annan detta.
edit:
Här en till artikel om energianvändning och bitcoin, lite mer djuplodande.
https://www.mynewsdesk.com/se/svebi...svarar-snart-hela-sveriges-elproduktion-99119
Redigerat:
Du får trösta dig med att projektet är dödsdömt när den första räkningen från elnätsbolaget kommer. För den verkar inte vara med i TS kalkyl öht?Mikael_L skrev:
Japp bitcoin och liknande cryptovalutor och cryptokonst är totalt vansinnigt i dessa tider då vi rusar rakt mot klimatundergången.
Det är inte 30% skatt. Det är hobbyverksamhet och du betalar inkomstskatt. Skillnad på trading och mining av bitcoin. Så betalar du statlig inkomstskatt blir det betydligt mer att betala. Skatteverket anser att om du minar mindre än 25 BTC/år kan det inte anses vara näringsverksamhet.F Frank M1 skrev:
Om du kan föra över värmen till huvudbyggnad under vintern så har du vinst där som är svår att beskatta.
Nja, nåja.
Nog kan man antagligen fortfarande göra pengar på att mina coins. Det sker ju faktiskt idag, just nu, och fanns det ingen vinst, utan bara förlust, så skulle det upphöra direkt.
Men det verkar som att eran med en PC och ett eller några kraftfulla grafikkort i princip är förbi.
De som minar idag verkar ha vass specialproducerad hårdvara med asic som är programmerad för endast denna uppgift.
Och dessutom ofta ha en grymt stor anläggning, som drar ström som en mellanstor Svensk stad (kolla bilden i sr-länken jag lade in i #37 ("mellanstort land")
Skalfördelarna kanske är viktiga.
Största problemet är att kursen på bitcoin är nyckfull, man kan gå på en rejäl förlust ifall kursen ramlar ner precis efter att man investerat i hårdvaran.
Ja och absolut största problemet är energiförbrukningen på global nivå, förstås.
Nog kan man antagligen fortfarande göra pengar på att mina coins. Det sker ju faktiskt idag, just nu, och fanns det ingen vinst, utan bara förlust, så skulle det upphöra direkt.
Men det verkar som att eran med en PC och ett eller några kraftfulla grafikkort i princip är förbi.
De som minar idag verkar ha vass specialproducerad hårdvara med asic som är programmerad för endast denna uppgift.
Och dessutom ofta ha en grymt stor anläggning, som drar ström som en mellanstor Svensk stad (kolla bilden i sr-länken jag lade in i #37 ("mellanstort land")
Skalfördelarna kanske är viktiga.
Största problemet är att kursen på bitcoin är nyckfull, man kan gå på en rejäl förlust ifall kursen ramlar ner precis efter att man investerat i hårdvaran.
Ja och absolut största problemet är energiförbrukningen på global nivå, förstås.
Nu vet jag inte om det är just Bitcoin som TS ska bli rik på men där är det ju inbyggt i systemet att det blir svårare (kräver mer beräkningskraft) för varje utvunnen peng. Det tar folk sällan med i beräkningen. I begynnelsen var det inget problem men även de större organisationer och företag som har enorma stordriftsfördelar och specialtillverkad hårdvara har svårt att ens gå runt numera. Att år 2021 som privatperson komma på att man ska skaffa lite vanliga servrar för att utvinna Bitcoin så har man missat tåget med åtminstone 10 år. Det är som att köpa en andel i ett pyramidspel som redan havererat och hoppas på en vändning.
Om man tror på en viss kryptovaluta och vill vara med på tåget så gör man bättre i att köpa denna kryptovaluta direkt, eller värdepappersinstrument som följer dess utveckling. Om man ger sig på att utvinna själv så tar man kursrisken OCH risken med utvinningskostnaden (vilket är garanterad förlust).
För varje utvunnen del så kan man få hälften så mycket betalt som förra gången beroende på kursen. Eller för all del dubbelt så mycket. Faktum är att man inte vet, och därför är det omöjligt att räkna på hur mycket man "kommer tjäna". Om man gör utvinningen och avvaktar med försäljning eftersom man tror på framtida kursökning så hade man gjort bättre i att köpa värdepappret från första början. Då sparar man både pengar och kolkraft.
Om man tror på en viss kryptovaluta och vill vara med på tåget så gör man bättre i att köpa denna kryptovaluta direkt, eller värdepappersinstrument som följer dess utveckling. Om man ger sig på att utvinna själv så tar man kursrisken OCH risken med utvinningskostnaden (vilket är garanterad förlust).
För varje utvunnen del så kan man få hälften så mycket betalt som förra gången beroende på kursen. Eller för all del dubbelt så mycket. Faktum är att man inte vet, och därför är det omöjligt att räkna på hur mycket man "kommer tjäna". Om man gör utvinningen och avvaktar med försäljning eftersom man tror på framtida kursökning så hade man gjort bättre i att köpa värdepappret från första början. Då sparar man både pengar och kolkraft.
1070ti
2.10$/24h i detta nu.
3,6kWh/24h.
Detta gäller alltså ett 4 år gammalt kort som har dragit in ROI för länge sedan.
Ja, det är extremt lite pengar per dygn, men skala upp det x10/20/30, byt ut kort, sälj gamla etc.
Vi får se vad som händer när Eth går från Proof of Work till Proof of Stake med förtjänsten.
2.10$/24h i detta nu.
3,6kWh/24h.
Detta gäller alltså ett 4 år gammalt kort som har dragit in ROI för länge sedan.
Ja, det är extremt lite pengar per dygn, men skala upp det x10/20/30, byt ut kort, sälj gamla etc.
Vi får se vad som händer när Eth går från Proof of Work till Proof of Stake med förtjänsten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Bara det dubbla? :O Ett RTX 3070 kostar 2.4kr per dag i elförbrukning och genererar 42kr värt av Ethereum varje dag.F Frank M1 skrev:
Om du är såhär dålig på el som du visar prov på i tråden skulle jag aldrig våga hyra någon annans garage och mina där, brandrisken är gigantisk om du inte har stenkoll på vad du gör.
Några extremt viktiga saker du måste hålla koll på iaf.
Strömförsörj aldrig PCI-e risern med sata eller 4pin, alltid 8pin connector.
Undvik PCI-E Splitters mer än till att max strömförsörja grafikkortet + dennes riser (vissa grafikkort drar så mycket att du behöver 2st stamledningar till grafikkortet och ändå inte kan strömförsörja risern från dessa stamledningar)
För de som undrar så kostar ett RTX 3070 cirka 12 000 kronor idag, payofftiden är då cirka 10-12 månader, under förutsättning att Ethereum inte sjunker i värde och att grafikkortet inte går sönder i förtid. Ethereum 2.0 släpps inom närtid och då kan man inte mina ethereum alls längre, vad som händer med miners då vet ingen. Många kommer säkert gå över till ravencoin vilket kommer öka svårighetsgraden enormt, priset tror jag inte komma rusa med i samma takt och därför kommer man inte kunna tjäna pengar i ravencoin inom överskådlig tid, det är vad jag tror givetvis, bara tiden får utvisa vem som har rätt här
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Elkostnaden är en piss i havet när man minar ethereum i dagsläget, det kan säkert förändras i framtiden men nu är det försumbart.Nötegårdsgubben skrev:
Sådana här projekt brukar vara gravt felräknade och krascha på några månader. Jag kan tänka mig att de faktiskt kan funka nu i de delar av Europa som ofta har låga spotpriser pga. vindkraft, givet att man kan anpassa sin förbrukning till när priset är lågt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Varför skriver du ens när du inte har någon koll?R bossebyggarn skrev:
Mining idag är mer lönsamt än mining var för 5-10 år sedan.
Däremot att hålla sina coins och tjäna multum på coinsen är en helt annan diskussion, men det är inte relaterat till mining, det är valutaspekulation.