19 767 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Hur många watt klarar en 3fas 400v av?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Grejen är ju också att om det nu skulle vara så att man kan få intäkter som är dubbelt så mycket som driftskostnader så har du ju att betala av på investering i hårdvara osv.
Vore mycket intressant om du kunde dela med dig av din kalkyl. Finns det förutsättningar att tjäna några pengar här så blir reptilresponsen från investerare att skala upp operationen tiotusenfalt, lägga serverinstallationen nära någon större kraftproducent… ta del av extremt låg energiskatt som erbjuds av svenska staten till kraftslukande industri.
Eller det har man kanske redan gjort… vad vet jag.
Vore mycket intressant om du kunde dela med dig av din kalkyl. Finns det förutsättningar att tjäna några pengar här så blir reptilresponsen från investerare att skala upp operationen tiotusenfalt, lägga serverinstallationen nära någon större kraftproducent… ta del av extremt låg energiskatt som erbjuds av svenska staten till kraftslukande industri.
Eller det har man kanske redan gjort… vad vet jag.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Nej men jag är väldigt intresserad att ta del av kalkylen. Hur det kan vara möjligt för en privatperson att dra in något av värde på dessa aktiviteter idag givet etableringar av gigantiska serverfarmar i sverige, med extremt låga energiskattter till dylika företag.
Såhär räknar jag,H Harald Blåtumme skrev:
Två av riggarna drar 800 watt var, dom andra 4 drar 1300 watt var, vilket blir en förbrukning på 6800w, omvandlat till kWh = 163.2 och min el kostar ungefär 1 kr/kWh vilket blir 4,967 i månaden för elen.
Riggarna drar in runt 12 tusen i månaden sammanlagt, minus 5 för el blir det 7 över.
Utröstningen inkl sladdar fläktar och annat kommer gå på cirka 30 tusen.
Kommer ha tjänat tillbaka hela investeringsbeloppet på 5 månader eftersom att jag inte skattar på avgiften för alla prylar sen efter det ha en inkomst på 7 tusen minus 30% skatt = 4900
Inte miljoner direkt men man måste ju börja nånstans.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Om du kunde dubbla din anläggnings kapacitet, hur skulle det se ut på intäktssidan?
Jag försöker bara förstå den ekonomiska mekanismen.
Jag försöker bara förstå den ekonomiska mekanismen.
Man kan förklara det såhär, tänk en vanlig anläggning för att printa sedlar, om du lägger till mer el så kan du lägga till fler maskiner, därav så kan du printa mer sedlar, maskinerna drar el men du får en produkt, som är pengar.H Harald Blåtumme skrev:
När det kommer till Crypto så är dom sedlarna istället digitala. Det finns flera olika miners och det handlar om vilken valuta du väljer att printa, vissa är mer lönsamma än andra då värdet ligger högre med mera.
Om jag skulle dubbla elen nu och köpa en till uppsättning av maskiner som är likadan som den jag har nu, så skulle elen kosta 10 tusen istället men jag skulle även tjäna det dubbla (24tusen) så alltså en vinst på 14tusen istället för 7. Grejen är att utökningen av utrustningen skulle kosta 30 tusen till.
Varje maskin klarar av att generera en viss mängd pengar.
Så desto mer pengar du har desto mer tjänar du.
löser du elen under höst/vinter dagtid för 1kr/kWh? Bara skatt och överföringaavgift är ca 0,75kr/kWh. I morgon (söndag) är spotpriset mellan 50 och 90 öre så det blir klart över en krona redan i Augusti. Veckodagar är generellt dyrare, tidigare i veckan har spotpriset varit uppe över 130 öre. Det är Elområde 3 jag tittar på då.F Frank M1 skrev:Såhär räknar jag,
Två av riggarna drar 800 watt var, dom andra 4 drar 1300 watt var, vilket blir en förbrukning på 6800w, omvandlat till kWh = 163.2 och min el kostar ungefär 1 kr/kWh vilket blir 4,967 i månaden för elen.
Riggarna drar in runt 12 tusen i månaden sammanlagt, minus 5 för el blir det 7 över.
Utröstningen inkl sladdar fläktar och annat kommer gå på cirka 30 tusen.
Kommer ha tjänat tillbaka hela investeringsbeloppet på 5 månader eftersom att jag inte skattar på avgiften för alla prylar sen efter det ha en inkomst på 7 tusen minus 30% skatt = 4900
Inte miljoner direkt men man måste ju börja nånstans.
Detta gäller väl endast om man har rörligt elpris? Avtalet jag har ligger på 34öre för bara elen, sen tillkommer skatt o diverse avgifter vilket tillsammans blir 1,02kr, det ska vara ett fast pris som jag förstått det.F fsn skrev:löser du elen under höst/vinter dagtid för 1kr/kWh? Bara skatt och överföringaavgift är ca 0,75kr/kWh. I morgon (söndag) är spotpriset mellan 50 och 90 öre så det blir klart över en krona redan i Augusti. Veckodagar är generellt dyrare, tidigare i veckan har spotpriset varit uppe över 130 öre. Det är Elområde 3 jag tittar på då.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det låter nästan för bra för att vara sant detta.
Men ja, det vore ju skoj att göra som du och ha några servrar som rullar på och drar in pengar till hushållet.
Har du några tips om hur man kan gå tillväga? Litet länkar skulle jag behöva.
Men ja, det vore ju skoj att göra som du och ha några servrar som rullar på och drar in pengar till hushållet.
Har du några tips om hur man kan gå tillväga? Litet länkar skulle jag behöva.
Det låter billigt. Kollade snabbt upp vad bundet pris är här. Runt 82 öre.F Frank M1 skrev:
Elpriset är en sak,dvs priset på elen från din elleverantör.
Sedan har du ett pris från nätägaren, kan jämföras med transporten av el.
Vi har fast pris ca50 öre /kWh från elleverantör
Men även en kostnad fr vattenfall en fast avgift för abonnemanget ca6000/år plus transporten så vi hamnar runt 2kr/ kWh.
Kolla alla avgifter så du inte hoppas för mycket..
Sedan har du ett pris från nätägaren, kan jämföras med transporten av el.
Vi har fast pris ca50 öre /kWh från elleverantör
Men även en kostnad fr vattenfall en fast avgift för abonnemanget ca6000/år plus transporten så vi hamnar runt 2kr/ kWh.
Kolla alla avgifter så du inte hoppas för mycket..