P Peter787 skrev:
Man vill nog inte höra fläktarna som kyler servern heller, så ingen server i sovrummet...
Har själv en större server i en friggebod så att man slipper höra den.
Funkar jättebra med A/C under sommaren i friggeboden och fiber till huset.
Skulle vara intressant att höra hur du har löst elen? Den kanske inte drar så mycket beroende på vad det är för server?

harka harka skrev:
gissar att du är ironisk...

prisnivån som Vattenfall prognostiserar ska ställas i relation till de 43.8 öre/kWh som useless hade på sin senaste faktura – alltså upp plus 20-50 öre mot i somras (plus nätavgifter, moms osv)
Gäller det även om man har fast elpris?, kanske en dum fråga men men…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad gäller elen så kan jag hjälpa till såpass att:
En (röd) trefashandske bör klara av 10A på varje fas kontinuerligt så att det borde gå bra att driva allt från denna. Även om en fast inkoppling av något slag skulle vara trevligt och bra.
Det viktiga är att det är bra grejer som inte blir varma och börjar brinna så småningom, ty hög last kontinuerligt är lite problematiskt, det är ingen slump på något vis att det brinner ett garage eller en carport lite då och då numera då folk börjat ladda elbilar. Det är en stor konstant last.

Men som sagt, köp inga skräpgrejer, utan se till att du får skarvsladdar och sånt av lite bättre kvalla och gör det till en vana att då och då gå över allt och känna med handen att det inte börjar bli mer än handljummet.

Till detta har du eventuellt ett problem med överlast av nollan ifall nätdelarna producerar mycket av 3'e övertonen. Detta är ju inte så lätt att kontrollera för en lekman. Mycket övertoner gör dessutom dina grannar och nätägaren ledsna.

Du må kolla vilken huvudsäkring som försörjer allt. Jag får väl anta att det är en säkring till både garage och hus, ifall detta nu är typ en villatomt med ett hus plus garage.
Man driver aldrig en villa på mindre än 3x16A. Jag har 3x16, och det funkar, mycket för att det är modernt och nybyggt med relativt lågt elbehov under vintern för uppvärmning.
Har man fjärrvärme så minskar ju elbehovet markant dock.
Men utan fjärrvärme så kan jag inte tänka mig att det klarar sig under 3x20A abonnemang och troligen krävs det t.o.m 3x25A.
Och detta kollar du enklast och med störst säkerhet genom att titta på elräkningen. Du kan också leta upp säkringarna ifråga, men ibland finns det flera säkringar på olika ställen, och kollar man på fel säkring så får man fel information.

Sen måste du fundera på hur du ska bli av med 8kW överbliven värme. Du får tänka på att det är alltså som ett rätt stort bastuaggregat som går i 100%, dvs någon termostat slår aldrig av för att det nu har blivit tillräckligt varmt.
Bygger du basturum runt din rigg (som alltså har några cm isolering i väggarna) så får du säkert upp minst 100°C i temp om rummet är 6-8m2. Bara så du inser att det är lite värme du har att göra av med.
För bättre ekonomi bör man ju försöka återvinna denna på något sätt under vinterhalvåret, låta värma upp något hus med överskottet.
På sommaren är värmen bara ett problem.

Så det var lite saker att tänka på.
Och glöm alltså inte att det tillkommer kostnader för större elabonnemang och för kyla.
Jätte snällt att du tog dig tiden att skriva det här inlägget, får klura lite på ventilationen…

Fick en spontan tanke… skulle det vara möjligt att dra egna elkablar till garaget och ha ett separat el abonnemang där? Antar att det blir svindyrt men tänkte ändå kolla… asså helt egna huvudsäkringar o allt bara till garaget?

T.ex. Eon har ett fast pris på 37500:- för nyanslutning (upp t.o.m. 25A och om mätarskåpet hamnar <200m från anslutningspunkten)

snaggletooth snaggletooth skrev:
T.ex. Eon har ett fast pris på 37500:- för nyanslutning (upp t.o.m. 25A och om mätarskåpet hamnar <200m från anslutningspunkten)
Men antar att det inte går att dela på den kabeln som redan finns? Eller använda samma ledning för att dra ny kabel utan att behöva gräva?

F Frank M1 skrev:
Jätte snällt att du tog dig tiden att skriva det här inlägget, får klura lite på ventilationen…

Fick en spontan tanke… skulle det vara möjligt att dra egna elkablar till garaget och ha ett separat el abonnemang där? Antar att det blir svindyrt men tänkte ändå kolla… asså helt egna huvudsäkringar o allt bara till garaget?
37000:- kostar det i Göteborg.
Vi får dessutom en straffavgift om man gör av med mycket ström.

harka harka skrev:
gissar att du är ironisk...

prisnivån som Vattenfall prognostiserar ska ställas i relation till de 43.8 öre/kWh som useless hade på sin senaste faktura – alltså upp plus 20-50 öre mot i somras (plus nätavgifter, moms osv)
Jag var faktiskt allvarlig tragiskt nog. Här i elområde 3 har vi ju haft elpriser på mellan 50-130 öre/kWh i sommar.

F Frank M1 skrev:
Finns ju en månadskostnad utöver den här kronan, den har jag inte räknat med då det inte är jag som betalar den… minns inte vad det heter.
Så du menar att någon annan ska betala nätavgiften? Den är väl ungefär lika stor som elkostnaden. Och det är klart att låter du någon annan betala halva kostnaden så blir det ju betydligt lönsammare.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
37000:- kostar det i Göteborg.
Vi får dessutom en straffavgift om man gör av med mycket ström.
Men hur kan industrier göra sig av med så mycket el och till o med få ett billigare elpris? Borde det inte gå o fixa något liknande för en hobbyverksamhet i ett garage? Eller jag kanske inte har en nog hög elförbrukning för det.

Det är mycket stor skillnad på vad man betalar som privatperson och som stor elkonsument. Dessutom kan företag dra av hela kostnaden för elen det kan inte en privatperson. Företag drar av all moms dom betalar. Ofta köper stora företag högspänning som bara kostar nått öre per kWh.mm mm

F Frank M1 skrev:
Men antar att det inte går att dela på den kabeln som redan finns? Eller använda samma ledning för att dra ny kabel utan att behöva gräva?
Nej, det funkar inte så.

E elmont skrev:
Det är mycket stor skillnad på vad man betalar som privatperson och som stor elkonsument. Dessutom kan företag dra av hela kostnaden för elen det kan inte en privatperson. Företag drar av all moms dom betalar. Ofta köper stora företag högspänning som bara kostar nått öre per kWh.mm mm
Men om jag skulle starta ett bolag då? Skulle jag inte behöva skatta på elen då eller vad menar du med drar av all moms? Finns inte den högspänningen för privat personer?

Mikael_L
F Frank M1 skrev:
Men om jag skulle starta ett bolag då? Skulle jag inte behöva skatta på elen då eller vad menar du med drar av all moms? Finns inte den högspänningen för privat personer?
Det är lönt först när du gör av med några GWh per år, eller mer. Du ska investera i HSP-trafo i halvmiljonklassen eller mer, samt ett eget högspänningsnät. Och ha folk och personal för att installera högspänning och serva och underhålla.

Nä det är väl lite som att en betongfabrik får sin makadam mycket billigare än dig, för du köper ett par ton var tionde år, och betongfabriken köper 5000 ton om året i en grövre fraktion och har eget krossverk.

Mikael_L
Elfrågan kan du inte vettigt lösa på bättre och billigare sätt än att du köper in dig på någons befintliga abonnemang, och betalar för dennes merkostnad. Det är det absolut billigaste sättet du får dina 8kW.

Bygg en stor hangar till serverhall och öka din förbrukning med minst 100 ggr så blir det, och krävs, andra lösningar.

Ett eget nytt abonnemang blir bra mycket dyrare (men kanske han som äger garaget kräver det, nu eller plötsligt sen, när det går upp vad mycket ström det blir). Ty då får du en nyanslutningskostnad på 37' och sen årliga fasta kostnader. Dessa fasta kostnader kanske du kan slippa (iaf så långe de inte blir högre) eller så delar ni helt enkelt på dem som en win-win, dvs hälften så dyrt för dig, och lite vinst för garageägaren.
Vore det mitt garage så skulle jag nog välja detta, inte att du får husera där till självkostnad.

Så räkna på kWh-priset, på överföringsavgifterna, moms och allt det där.
Och sen hur du får det med de fasta avgifterna är ju en diskussion med ägaren av garaget, men att ni tar hälften var är väl en hyggligt schysst deal tycker jag.

F Frank M1 skrev:
Gäller det även om man har fast elpris?
ett fast pris gäller förstås under hela avtalstiden – men avtalstider löper ut och då måste man teckna sig för ett nytt fastpris eller gå på rörligt pris

fastprisavtal kan nog löpa från 3 månader till några år, allra vanligast är nog 1-åriga avtalslängder – hur länge löper fastprisavtalet för fastigheten? har det kanske redan löpt ut?

ett nytt fastpris för ett år i elområde 3 kostar idag ca 70 öre/kWh, (effekt-/nätavgifter tillkommer)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.