F Frank M1 skrev:
Men om jag skulle starta ett bolag då? Skulle jag inte behöva skatta på elen då eller vad menar du med drar av all moms? Finns inte den högspänningen för privat personer?
För att få reducerad elskatt måste förbrukningen överstiga en viss nivå och jag tror det finns krav på typ av verksamhet. I vilket fall som helst måste du ha en mycket större verksamhet för att få reducerad elskatt.

Ett företag får bara dra av momsen om det bedriver en momspliktig verksamhet, dvs man säljer något som är momspliktigt. Dessutom måste man över tid ha större momsinkomster än momsutgifter, annars blir man hårt granskad av Skatteverket.

Mikael_L har redan svarat angående högspänningen. Man måste ha mycket större förbrukning för att det ska vara lönsamt, och jag vet inte ens om garaget skulle rymma den nödvändiga dyra utrustningen. Absolut inte lönsamt för dig, och troligen inte ens möjligt.

F Frank M1 skrev:
Jag behöver ha el till servrar som jobbar dygnet runt, maskinerna drar cirka 1200 watt var, och det är 6 styckna. Min tanke är att försöka ha dom i garaget.

I garaget finns det två 3fas CCE uttag som jag tror är 400v, har ingen aning om vad det är för ampere på proppen i el skåpet men tror den ligger på 16, men om den skulle vara 10 kan man byta upp till en högre ampere säkring utan att behöva byta hela eldragningen? En annan sak som jag tror kan vara ett problem är att huvudsäkringen endast ligger på 20 ampere, vilket som jag har förstått är för lite med tanke på det jag vill göra, stämmer det?

Om jag lyckas få till det så är tanken att använda ett grenuttag med 3 anslutningar på 230v, vilket borde funka då maskinerna behöver 120-240v för att fungera. Tanken är då att ansluta 3 servrar på varje 3 fas uttag.

Jag är väldigt okunnig när det kommer till el så tänkte skriva min plan här så får ni gärna rätta mig om något är fel. :D
då använder man sig av effektlagen, p/u*i volt är u, ampere i och watt p, så volt*amp så får du ut effekten, så 400v*16a blir 6400w, om det nu inte är en annan beräkning för trefas, då jag mest sysslar med fordonsel

F Fritz_85 skrev:
då använder man sig av effektlagen, p/u*i volt är u, ampere i och watt p, så volt*amp så får du ut effekten, så 400v*16a blir 6400w, om det nu inte är en annan beräkning för trefas, då jag mest sysslar med fordonsel
Den formeln gäller inte vid 3-fas vilket tråden handlar om.

Korrekt: 400 x 16 x √3 = ca 11kW, vilket redan har framkommit tidigare i tråden.

• Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
@Fritz_85 Du får gärna korrigera ditt förra inlägg då citeringen har blivit helt fel.

snaggletooth snaggletooth skrev:

Korrekt: 400 x 16 x √3 = ca 11kW, vilket redan har framkommit tidigare i tråden.

kom att tänka på det under tiden jag skrev därav att jag avslutade med osäkerhet om den även kunde appliceras när det är tre faser, är rätt långsam på att skriva med då det inte var några svar när jag började skriva

@Fritz_85 Du får gärna korrigera ditt förra inlägg då citeringen har blivit helt fel.
nu verkar det blivit rätt på citering

• Gilla
Krigro
  • Laddar…
F Frank M1 skrev:
Gäller det även om man har fast elpris?, kanske en dum fråga men men…
Tyvärr finns det inga genvägar. Har du ett fastprisavtal på 30 öre i dag så är det bara att gratulera. När det avtalet har gått ut kommer det att bli betydligt dyrare att teckna ett nytt.
Vad gäller momsen så måste du som sagt var producera något som genererar moms för att kunna dra av moms. I ett nystartat företag kan man dra av mer än man betalar in, men det dröjer inte länge innan skatteverket börjar granska dig.

F Frank M1 skrev:
jag ingen koll på just nu då jag hyr garaget av en kompis, men det har funnits en vattenvärmare och panna i garaget som nu är utbytt mot något annat,
Det är väl inga problem?:surprised:
Han hyr av en kompis, då är det kompisens problem med strömmen.:crysmile:
Problemet är att förbli kompis även efter första elräkningen anlänt!;)

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Och tycker man det är jobbigt att komma ihåg formeln med roten ur 3 så kan man i stället tänka 3 st enfaslaster (vilket det faktiskt är i det här fallet): 3 x 230V x 16A = 11040 W

• Gilla
Jonny Hylander och 3 till
  • Laddar…

Nu är jag långt från expert på växelström. Men formeln gäller väl, bara det att vi inte använder 400 volt när vi kör med nollan, utan 230 volt. Så lika korrekt är väl 230 x 16 x 3 = 11 kw. Att √3 råkar vara förhållandet mellan 400 volt och 230 volt var nytt för mig, tack!

Edit: en trefasmotor på 19 kw (400x16x3) kan man väl köra, eller?

Edit2: tack, fick det redan bekräftad i skrivande stund!

P
F Frank M1 skrev:
Skulle vara intressant att höra hur du har löst elen? Den kanske inte drar så mycket beroende på vad det är för server?
Friggeboden har fått en 3*16A matning från bostadshuset som bara ligger 20 meter bort.
Fibern ligger i samma markrör som elen.
Det är en Dell r730xd, den ligger runt 400-450W normalt, A/Cn drar ungefär lika mycket.
Nu kör jag inte mining, GPUer drar rätt mycket om man ska få snabb mining har jag förstått.
Jag kör ett antal tjänster för mitt företag i några virtuella system.

Kompisen får väl placera utedelen till en luft-luft värmepump i garaget!
Då slår man två flugor i en smäll.
Dels tar man tillvara värmen från mining-riggen under vinterhalvåret.
Dessutom kan man kyla garaget på sommaren så att inte mining-elektroniken pajar (det blir förstås varmare i huset, men det står man väl ut med när pengarna rullar in ...).

Henrik Enkel Henrik Enkel skrev:
Edit: en trefasmotor på 19 kw (400x16x3) kan man väl köra, eller?
Nej, sett från en fas så summeras två strömmar med en fasskillnad på 60 grader, och summan blir √3 gånger högre än de båda strömmarna, i ditt 19 kW-exempel 16A * √3 = 27.7A (per fas alltså)
Roten ur 3 letar sig in i många trefas-ekvationer!

B b_hasse skrev:
Kompisen får väl placera utedelen till en luft-luft värmepump i garaget!
Då slår man två flugor i en smäll.
Dels tar man tillvara värmen från mining-riggen under vinterhalvåret.
Dessutom kan man kyla garaget på sommaren så att inte mining-elektroniken pajar (det blir förstås varmare i huset, men det står man väl ut med när pengarna rullar in ...).
Borde väl gissningsvis gå att ha bergvärme med frikyla som pumpar ner värmen från riggen i marken på sommaren, och sen plockar upp den för att värma hus och vatten på vintern? Oklart om en vanlig värmepump skulle palla med kylningsarbetet dock.
Eller så kan man ha pool på tomten och dumpa värmen där :D

B b_hasse skrev:
Nej, sett från en fas så summeras två strömmar med en fasskillnad på 60 grader, och summan blir √3 gånger högre än de båda strömmarna, i ditt 19 kW-exempel 16A * √3 = 27.7A (per fas alltså)
Roten ur 3 letar sig in i många trefas-ekvationer!
nu vill jag inte kapa tråden, men förstår nog inte riktigt. Vad kan man ta ut för effekt på 16A trefas då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.