21 253 läst ·
191 svar
21k läst
191 svar
Hur många räknar med ökade skatter i framtiden?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Anna Dahlberg, ledarskribent på expressen skrev detta idag.
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nar-valfarden-knaar-och-skatterna-hojs/
"När välfärden knäar och skatterna höjs"
"...Men den verkliga utmaningen ligger framför oss. Lyssnar man på kommunerna är det inte 2016 eller 2017 som de är oroliga för. Det är åren efter det. Då kommer kostnadsansvaret för höstens flyktingvåg att ha flyttats över från Migrationsverket till kommunerna. Samtidigt ökar antalet äldre snabbt. "Det kommer att bli värre och värre år för år efter 2018, som det ser ut med dagens beräkningar", konstaterar SKL:s tillträdande chefekonom Annika Wallenskog när vi talas vid...."
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/nar-valfarden-knaar-och-skatterna-hojs/
"När välfärden knäar och skatterna höjs"
"...Men den verkliga utmaningen ligger framför oss. Lyssnar man på kommunerna är det inte 2016 eller 2017 som de är oroliga för. Det är åren efter det. Då kommer kostnadsansvaret för höstens flyktingvåg att ha flyttats över från Migrationsverket till kommunerna. Samtidigt ökar antalet äldre snabbt. "Det kommer att bli värre och värre år för år efter 2018, som det ser ut med dagens beräkningar", konstaterar SKL:s tillträdande chefekonom Annika Wallenskog när vi talas vid...."
Och allt kommer att sluta med att folk inte kan åka på utlandssemester i fjärran länder, köpa bilar som kostar +500 000:-, bygga hus med kakel i badrum och granitskivor som arbetsbänkar, gå på krogen, köpa 60 tum smart TV, kanske inte ens kunna köpa en hela sprit till festen mm mm. Stackars svenskar.
Ok, du tycker det är bra att drivkraften för utveckling tas bort. Varför inte bara höja skatten till 100% och dela ut matkuponger?elmont skrev:Och allt kommer att sluta med att folk inte kan åka på utlandssemester i fjärran länder, köpa bilar som kostar +500 000:-, bygga hus med kakel i badrum och granitskivor som arbetsbänkar, gå på krogen, köpa 60 tum smart TV, kanske inte ens kunna köpa en hela sprit till festen mm mm. Stackars svenskar.
Nej, men jag tycker att många gnäller för allt, även dom som egentligen har och kommer att ha det rätt bara. Jag tycker bara illa om gnällspikar. Klaga då ni verkligen har nått att klaga på och inte bara när överkonsumtionen hotas. Bygger livskvaliteten på hur mycket man kan köpa/förbruka så lever man ett mycket "fattigt" liv oavsett ev pengar i fickan.
Lafferkurvan etc. När folk inser att dom inte får valuta för sin arbetade tid eller inbetalda skattepeng kommer betalningsviljan att sjunka vilket resulterar i en nedåtgående spiral. Lägg där till white flight (jag motsätter mig ordet, men i dagens mening handlar det inte om vita människor) osv så blir det inge bra i slutändan.
Att dra till med den gamla vanliga kakafonin av "svenne får inte längre råd att åka på semester eller köpa tv. Kom tillbaka när ni har cancer, tarmen hänger utanför, ni inte har någon mat och bomberna faller!" gynnar ingen.
Att dra till med den gamla vanliga kakafonin av "svenne får inte längre råd att åka på semester eller köpa tv. Kom tillbaka när ni har cancer, tarmen hänger utanför, ni inte har någon mat och bomberna faller!" gynnar ingen.
Redigerat:
Vet du vilken kategori som gnäller? Personligen är jag orolig för hur det ska gå om jag blir sjuk i framtiden, som pensionär går det nätt å jämt idag, tack vare att vi är två. Jag ser ingen ljusning för sonen som inte kan få tag bostad, snart 40 fyllda, och tvingas bo hemma till självkostnadspris sparande till en insats vilket verkar omöjligt då bopriserna ökar snabbare än han hinner spara, upptrissade av myndigheterna. Han jobbar och betalar skatt så att Malmö kommun kan köpa bostäder åt andra. Och du lever i din värld och tror alla har det som du, med plenti multum över. Gör det då frivilligt att sponsra det nya samhället och sluta suga ut pengar från de som har det sämst. Jag gnäller om jag vill det är min rättighet, än så länge.elmont skrev:Nej, men jag tycker att många gnäller för allt, även dom som egentligen har och kommer att ha det rätt bara. Jag tycker bara illa om gnällspikar. Klaga då ni verkligen har nått att klaga på och inte bara när överkonsumtionen hotas. Bygger livskvaliteten på hur mycket man kan köpa/förbruka så lever man ett mycket "fattigt" liv oavsett ev pengar i fickan.
Just det du nämner gör att hjulen snurrar och att skattemedel flyter in. Hur det skulle se ut om konsumtionen stannade förstår du säkert själv.elmont skrev:Och allt kommer att sluta med att folk inte kan åka på utlandssemester i fjärran länder, köpa bilar som kostar +500 000:-, bygga hus med kakel i badrum och granitskivor som arbetsbänkar, gå på krogen, köpa 60 tum smart TV, kanske inte ens kunna köpa en hela sprit till festen mm mm. Stackars svenskar.
Och klart skatten kommer att öka finns inget alternativ, om man inte vill hamna på Grekernas nivå. Dessvärre kan det innebära att fler företag flyr Sverige vilket sätter fart på ekorrhjulet så att skatten behöver justeras uppåt. Det är således ett vansinnigt alternativ, just därför tror jag det blir så.
Redigerat av moderator:
Njae... Vad som anses som överkonsumtion är väl högst relativt!. Vad du sedan anser om det är helt irrelevant!elmont skrev:Nej, men jag tycker att många gnäller för allt, även dom som egentligen har och kommer att ha det rätt bara. Jag tycker bara illa om gnällspikar. Klaga då ni verkligen har nått att klaga på och inte bara när överkonsumtionen hotas. Bygger livskvaliteten på hur mycket man kan köpa/förbruka så lever man ett mycket "fattigt" liv oavsett ev pengar i fickan.
Som tidigare nämnt så är konsumtion en nödvändighet i dagens samhälle. Var glad istället för att andra konsumerar "mer än dom behöver" så att du slipper
Malmö stad är faktiskt på grekernas nivå enligt Affärsvärlden. Hela artikeln finns inte tillgänglig online, men här finns en kort sammanfattning:ion skrev:Just det du nämner gör att hjulen snurrar och att skattemedel flyter in. Hur det skulle se ut om konsumtionen stannade förstår du säkert själv.
Och klart skatten kommer att öka finns inget alternativ, om man inte vill hamna på Grekernas nivå. Dessvärre kan det innebära att fler företag flyr Sverige vilket sätter fart på ekorrhjulet så att skatten behöver justeras uppåt. Det är således ett vansinnigt alternativ, just därför tror jag det blir så.
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3959899.ece
Enligt artikeln hålls Malmö under armarna av det kommunala utjämningssystemet. Malmö har haft hög invandring under lång tid och det borde ju enligt vissa i tråden borga för tillväxt och goda finanser, men sanning är enligt artikeln en helt annan.
Vad jag vänder mig lite emot är att "folk" mer eller mindre "kräver" att man ska ha tillgång till all överkonsumtion oavsett man arbetar eller ej. Det är lika dyrt med svenskar som inte vill göra skitjobb utan hellre stannar hemma och lyfter bidrag som med invandrare som vill göra skitjobben men inte får arbeta men ska ha bidrag .
Nu är det så att jag genom livet gjort " skitjobb", det är därför jag har så låg pension. Jag kritiserar inte de som inte vill leva som jag gjort. Om man däremot betalar bra löner för dessa jobb skulle nog många ställt upp för att göra dem.elmont skrev:Vad jag vänder mig lite emot är att "folk" mer eller mindre "kräver" att man ska ha tillgång till all överkonsumtion oavsett man arbetar eller ej. Det är lika dyrt med svenskar som inte vill göra skitjobb utan hellre stannar hemma och lyfter bidrag som med invandrare som vill göra skitjobben men inte får arbeta men ska ha bidrag .
Att invandrare som vill jobba inte får det är bekant, de som envisas blir utvisade. Senast idag läste jag om en mamma med två vuxna barn som bott och pluggat 10 år i Sverige, tagit sin examen nu blir utvisade, vad liknar det? Idiotstyre! De som är eller kan bli en tillgång till vårat samhälle efter investering av skattebetalarna blir utvisade?
Risken är uppenbar att de sista orden i artikeln besannas.Riemann skrev:Malmö stad är faktiskt på grekernas nivå enligt Affärsvärlden. Hela artikeln finns inte tillgänglig online, men här finns en kort sammanfattning:
[länk]
Enligt artikeln hålls Malmö under armarna av det kommunala utjämningssystemet. Malmö har haft hög invandring under lång tid och det borde ju enligt vissa i tråden borga för tillväxt och goda finanser, men sanning är enligt artikeln en helt annan.
Jaha, ja det är ju fel i sig. Men nu har det gått så långt att de nu skulle kunna börja betala tillbaka. Men det skulle aldrig kunna hända.loffes skrev:
Det finns fler fall, det var nån restaurangägare och någon som fick jobb på fel sätt, få jobb på fel sätt känner jag en som fick, hon fick absolut inte börja jobba för AF.