21 253 läst ·
191 svar
21k läst
191 svar
Hur många räknar med ökade skatter i framtiden?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag ser att mitt inlägg tog skruv, några av reaktionerna tyder ju på det eftersom "skyldiga" gärna försöker kasta skulden på andra eller skriva om något som inte har med saken att göra.
Min förståelse är det inget fel på, tvärtom, så det behöver ni inte oroa er över ni som försökte er på den typen av argument. Vad sägs om att istället fundera på varför mitt inlägg gjorde er upprörda (ledtråd: Jag satte huvudet på spiken?), för härskartekniker osv är så himla trist.
Jag vet att man på pappret kan hjälpa fler i flyktingläger utomlands, men jag vet också att verkligheten och det som står på pappret inte alltid faller ut likadant. För hopplösheten är stor i lägren, många har varit där i åratal, vet ni som tycker att alla flyktingar ska bo i flyktingläger vad hopplöshet har för effekt? För möjligheten till en framtid ger just hopp, även om man sedan inte blir den som får färdas vidare till väst. Och vet ni om problemen med vattentillgång i lägren? Vet ni hur sjukdomar lätt sprids eftersom det är svårt att sköta de hygieniska delarna? Många av de direkta farorna i dessa läger går nämligen inte att lösa med pengar. Och då har jag inte ens börjat babbla om miljöeffekterna i de länderna där lägren ligger (vi har ju exempelvis reningsverk som kan rena avloppsvatten, vilket inte alltid finns i dessa länder).
Orsaken till att folk hör att svenskar är bortskämda är just för att vi är det som grupp. Se bara diskussionen om genomsnittsåldern för att flytta hemifrån, hur hög ålder är det på samma företeelse i andra länder? Vi har det dessutom så ofantligt bra och jag undrar när vi har det tillräckligt bra för att alla ska tycka att "Nu har vi råd att vara medmänskliga". Kommer det någonsin ske? Och tänk på att vi själva kan behöva fly en dag, hur ska vi då kunna söka asyl när vi själva inte respekterat den rätten?
Sedan det gamla uttjatade "Men våra föräldrar jobbade hårt för välfärden". Ja, och? Jag tar ansvar för mitt eget liv och har inga som helst problem med att dela med mig. Det är väl jättebra att vi faktiskt har möjligheten till att göra det? Var stolta över det istället.
Min förståelse är det inget fel på, tvärtom, så det behöver ni inte oroa er över ni som försökte er på den typen av argument. Vad sägs om att istället fundera på varför mitt inlägg gjorde er upprörda (ledtråd: Jag satte huvudet på spiken?), för härskartekniker osv är så himla trist.
Jag vet att man på pappret kan hjälpa fler i flyktingläger utomlands, men jag vet också att verkligheten och det som står på pappret inte alltid faller ut likadant. För hopplösheten är stor i lägren, många har varit där i åratal, vet ni som tycker att alla flyktingar ska bo i flyktingläger vad hopplöshet har för effekt? För möjligheten till en framtid ger just hopp, även om man sedan inte blir den som får färdas vidare till väst. Och vet ni om problemen med vattentillgång i lägren? Vet ni hur sjukdomar lätt sprids eftersom det är svårt att sköta de hygieniska delarna? Många av de direkta farorna i dessa läger går nämligen inte att lösa med pengar. Och då har jag inte ens börjat babbla om miljöeffekterna i de länderna där lägren ligger (vi har ju exempelvis reningsverk som kan rena avloppsvatten, vilket inte alltid finns i dessa länder).
Orsaken till att folk hör att svenskar är bortskämda är just för att vi är det som grupp. Se bara diskussionen om genomsnittsåldern för att flytta hemifrån, hur hög ålder är det på samma företeelse i andra länder? Vi har det dessutom så ofantligt bra och jag undrar när vi har det tillräckligt bra för att alla ska tycka att "Nu har vi råd att vara medmänskliga". Kommer det någonsin ske? Och tänk på att vi själva kan behöva fly en dag, hur ska vi då kunna söka asyl när vi själva inte respekterat den rätten?
Sedan det gamla uttjatade "Men våra föräldrar jobbade hårt för välfärden". Ja, och? Jag tar ansvar för mitt eget liv och har inga som helst problem med att dela med mig. Det är väl jättebra att vi faktiskt har möjligheten till att göra det? Var stolta över det istället.
Jag vill nog säga att det är invandringen och de helt absurda kostnader det dragit med sig som kommer göra att just skatterna måste höjas, det sitter ju vissa som badar i pengar på helt tokiga ersättningsnivåer och kostnader som får bli hur galna som helst för ingen vågar prata om problemet, det är ju helt sjukt att det ska kosta 63000kr i månaden för en enda person, det är ju billigare att bo på hotell en hel månad, det ska dras ner på alla håll och kanter för att få råd med detta helt tokiga slöseri, jag tycker nog det är dessa 63000kr i månaden är det man ska jobba med och inte att öka pengarna in på kontot och fortsätta med sånt slöseri.Byggmarodören skrev:Ursprungsfrågan handlade inte om invandring egentligen, men jag måste bara flicka in att det är stor skillnad på arbetskraftsinvandring och asyl/anhöriginvandring. Arbetskraftinvandring täcker ett behov landet har och är generellt väldigt positivt. För asyl/anhöriginvandring är det oftast inte så (men det beror på varifrån folk kommer, tidigare utbildningsnivå mm).
Dessutom, hade syftet med öppna gränser varit att rädda så mycket liv som möjligt, så hade pengar till detta inte tagits från biståndsbudgeten. Eftersom vi de facto räddar betydligt färre på det sättet, så är det endast plakatpolitik av sämsta sort.
Ivarjefall, från den skattenivå vi ligger på är det tveksamt om höjda skatter ger mer pengar. Optimal skattenivå verkar inte nån ha en aning om, men tittar man tex på finanspolitiska rådets rapport från förra veckan så tror åtminstone inte dom att höjda inkomstskatter ger mer pengar till statskassan (de nämner dock bl.a. återinförd fastighetsskatt som en tänkbar möjlighet). I princip alla är överrens om att jobbskatteavdragen varit självfinansierande också, vilket visar att höjda inkomstskatter troligen inte ger oss mer välfärd.
Klart vi ska hjälpa men det måste ju finnas gränser för hur tokigt det kan bli utan att någon bryr sig.
Det handlar inte om att skuldbelägga andra, jag ser det snarare som att skuldbelägga de som är ansvariga för hela soppan, det är inte någon invandrares fel att det ses som rimligt att det ska kosta över 60000kr i månaden, det är ju snarare den kulturen som man byggt upp att det får kosta vad det vill det är ändå inte mina pengar, så det är ju inte invandringen i sig som är felet utan snarare hanteringen av det från de som är ansvariga.MissAnpassad skrev:Jag ser att mitt inlägg tog skruv, några av reaktionerna tyder ju på det eftersom "skyldiga" gärna försöker kasta skulden på andra eller skriva om något som inte har med saken att göra.
Redigerat:
Vet du att det går inte göra rätt som politiker? Backa några år och folk gnällde över att pengar gick till statliga tomma lokaler, så politikerna gjorde sig av med dom, nu när vi hade behövt dom så man inte behövde hyra privata asylboenden så gnäller folk om det istället.Pumba skrev:Det handlar inte om att skuldbelägga andra, jag ser det snarare som att skuldbelägga de som är ansvariga för hela soppan, det är inte någon invandrares fel att det ses som rimligt att det ska kosta över 60000kr i månaden, det är ju snarare den kulturen som man byggt upp att det får kosta vad det vill det är ändå inte mina pengar, så det är ju inte invandringen i sig som är felet utan snarare hanteringen av det från de som är ansvariga.
Vill du vara med och lösa bostadskrisen, hyr då ut ett eller fler rum i din bostad, politiker är vanligt folk precis som du och jag och kan varken tvinga folk att ta inneboende eller att delta aktivt i integrationen. Varför ska alltid någon annan lösa problemen?
Vi har valt våra politiker och ändå är ansvaret för det någon annans? Vill du förändra, bli då politiker själv, har du utbildning inom området du är intresserad av så desto bättre, för utbildade politiker växer inte på trän. Visst är det galet att det ska kosta så mycket, men varför det gör det är allas ansvar. Vi har ju valt att det ska vara så.
Problemet i det här fallet är mer tjänstemän än politiker (därmed inte sagt att det inte är bra att engagera sig politiskt!).
Finns ju en hel del intressanta beslut som tagits i samband med asylkrisen i höstas, tex att kuddar och täcken slängs istället för tvättas på migrationsverkets egna lokaler i Göteborg, eller tältlägret i Revinge.
Vi bidrar alla till att lösa problemen - av skatten en vanlig arbetare betalar in så går väl en 40000:- per år till migrationskostnader i nuläget. Jag kan tycka det är en rimlig nivå för att hjälpa folk, men det innebär inte att jag kommer låta bli klaga när de slösas med.
Finns ju en hel del intressanta beslut som tagits i samband med asylkrisen i höstas, tex att kuddar och täcken slängs istället för tvättas på migrationsverkets egna lokaler i Göteborg, eller tältlägret i Revinge.
Vi bidrar alla till att lösa problemen - av skatten en vanlig arbetare betalar in så går väl en 40000:- per år till migrationskostnader i nuläget. Jag kan tycka det är en rimlig nivå för att hjälpa folk, men det innebär inte att jag kommer låta bli klaga när de slösas med.
När man pratar om skatter så rekommenderar jag " slöseriombudsmannen "
Stålar finns eller lånas och tokiga idéer är det ingen brist på.
http://www.sloseriombudsmannen.se
Visst kan man göra rätt som politiker men idag är det för splittrat och inte konsekvent, realistiskt eller hållbart.
Skriker någon högt eller kan visa på massa likes eller ett mediadrev så backar tjänstemannen eller politikern ( eller blir kickad )
Stålar finns eller lånas och tokiga idéer är det ingen brist på.
http://www.sloseriombudsmannen.se
Visst kan man göra rätt som politiker men idag är det för splittrat och inte konsekvent, realistiskt eller hållbart.
Skriker någon högt eller kan visa på massa likes eller ett mediadrev så backar tjänstemannen eller politikern ( eller blir kickad )
Även om fastighetsskatten inte återinförs så tror jag att fastighetsavgiften kommer att höjas årligen, till slut är vi nog uppe på den gamla goda nivån.
http://www.svd.se/sa-slar-fastighetsskatt-mot-fyra-olika-familjer#sida-1
Paret Pär och Jannika i Bromma i Stockholm, bor kvar i sitt radhus trots att barnen flugit ut. Huset är värt 6 miljoner kronor och det är billigare att bo kvar än att flytta till mindre. Hittills har de betalat 7 262 kronor i årlig fastighetsavgift. Men ESV:s förslag att återinföra fastighetsskatten som den såg ut 2006, skulle innebära att deras boendekostnad ökade med hela 37 693 kronor till en total kostnad på 44 955 kronor.
http://www.svd.se/sa-slar-fastighetsskatt-mot-fyra-olika-familjer#sida-1
Paret Pär och Jannika i Bromma i Stockholm, bor kvar i sitt radhus trots att barnen flugit ut. Huset är värt 6 miljoner kronor och det är billigare att bo kvar än att flytta till mindre. Hittills har de betalat 7 262 kronor i årlig fastighetsavgift. Men ESV:s förslag att återinföra fastighetsskatten som den såg ut 2006, skulle innebära att deras boendekostnad ökade med hela 37 693 kronor till en total kostnad på 44 955 kronor.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Diskussionen har aldrig handlat om "när vi har råd att vara medmänskliga" det är återigen DU som vill vrida diskussionen i den skeva vinkeln. VARFÖR måste "att vara medmänsklig" kosta 63 000 per person och månad? Varför får det inte kosta så mycket att vara medmänsklig med våra pensionärer?MissAnpassad skrev:Jag ser att mitt inlägg tog skruv, några av reaktionerna tyder ju på det eftersom "skyldiga" gärna försöker kasta skulden på andra eller skriva om något som inte har med saken att göra.
Du vill gärna få det till att om man är kritisk mot invandringspolitiken så är man kritisk mot invandrare, i den riktiga världen så är det inte så extremt, o det är jag glad för, jag skiter i vilken färg någon har på sin hud eller vilket språk den pratar, jag kan däremot kritisera det ofantliga slöseriet med skattepengar pga. en vansinnig politik.
Varför ska jag låna ut delar av mitt hus bara för jag tycker att det är vansinnigt att betala helt galna ersättningar för boende.MissAnpassad skrev:Vet du att det går inte göra rätt som politiker? Backa några år och folk gnällde över att pengar gick till statliga tomma lokaler, så politikerna gjorde sig av med dom, nu när vi hade behövt dom så man inte behövde hyra privata asylboenden så gnäller folk om det istället.
Vill du vara med och lösa bostadskrisen, hyr då ut ett eller fler rum i din bostad, politiker är vanligt folk precis som du och jag och kan varken tvinga folk att ta inneboende eller att delta aktivt i integrationen. Varför ska alltid någon annan lösa problemen?
Vi har valt våra politiker och ändå är ansvaret för det någon annans? Vill du förändra, bli då politiker själv, har du utbildning inom området du är intresserad av så desto bättre, för utbildade politiker växer inte på trän. Visst är det galet att det ska kosta så mycket, men varför det gör det är allas ansvar. Vi har ju valt att det ska vara så.
Det är ju ganska enkelt varför det begärs såna summor, helt enkelt för att ansvariga inte bryr sig om kostnaderna och inte har nått ansvar för vad det drar åt för håll, hade jag köpt nått på jobbet för 3-4 gånger summan det borde ha kostat så kanske det skulle funka en gång, efter 2 gånger så hade jag i bästa fall blivit omplacerad.
Säg att migrationsverket bestämde ingen tjänsteman eller chef får godkänna ett boende som kostar mer än 20 000kr i månaden, ja då hade ju antagligen de som hyr ut dessa boende platser fått anpassa priserna efter det, nu finns det ju inga gränser på vad nått får kosta och det ses som helt naturligt att det får kosta över 60 000kr i månaden för en person, det är ju mer än dubbelt upp mot vad medelinkomsten är i landet och vad jag kan se så klarar sig folk på den summan med.
Det handlar som sagt inte för och emot invandring utan hur man slösar med de pengar vi har, är helt övertygad om att de finns mycket att hämta i att hushålla med de pengar som finns.
Det finns ju en hel organisation som nu är större är vårt försvar som jobbar med denna biten av vårt samhälle, så jag anser nog att "någon annan" än jag ska ordna detta,
Både skatter OCH löner kommer med all säkerhet att höjas i framtiden, MEN att inrätta sin ekonomi efter några % skatteändringar hit eller dit kanske inte är så klokt. Man måste väl planera sin ekonomi så att man oavsett orsak har några (många) % i marginal för "oförutsedda" händelser.
FG skrev:Även om fastighetsskatten inte återinförs så tror jag att fastighetsavgiften kommer att höjas årligen, till slut är vi nog uppe på den gamla goda nivån.
[länk]
Varför blir det fler bostäder lediga för att skatten är hög?
Det har jag väl inte skrivit? Tråden handlar ju om vilka avgifter och skatter som kan tänkas öka.Noseone skrev:
Hade man tagit bort flyttskatten så hade det blivit en betydligt bättre fördelning av bostäder, men då ska pengarna in på annat håll.
Har du inte rösträtt? Om du har det var du själv med och beslutade om nedskärningarna i allmännyttan osv. Och du missade poängen, jag har inte hävdat någonstans att någon av er är främlingsfientlig (läs gärna skriven text korrekt) utan vad jag opponerade mig emot var inställningen "Vi har inte råd" från mer eller mindre samma personer som lyxrenoverar sina bostäder. Vi har definitivt råd, det handlar faktiskt istället om huruvida vi vill ha råd.SueCia skrev:Diskussionen har aldrig handlat om "när vi har råd att vara medmänskliga" det är återigen DU som vill vrida diskussionen i den skeva vinkeln. VARFÖR måste "att vara medmänsklig" kosta 63 000 per person och månad? Varför får det inte kosta så mycket att vara medmänsklig med våra pensionärer?
Du vill gärna få det till att om man är kritisk mot invandringspolitiken så är man kritisk mot invandrare, i den riktiga världen så är det inte så extremt, o det är jag glad för, jag skiter i vilken färg någon har på sin hud eller vilket språk den pratar, jag kan däremot kritisera det ofantliga slöseriet med skattepengar pga. en vansinnig politik.
Jag citerar mig själv: Vill du vara med och lösa bostadskrisen, hyr då ut ett eller fler rum i din bostad. Och är inte samhället hela samhällets ansvar? Varför ska det då vara någon annan som löser bostadskrisen medans andra bara gnäller över den?Pumba skrev:
Jag har haft inneboende, det går alldeles utmärkt att ha det, ingen har hittills yxmördat mig medan jag sov eller bajsat på golven.
Såp funkar det inte. Betalar man inte begärt pris, så har dessa människor ingenstans att bo, varpå fler tältläger kommer poppa upp i våra städer. Tänk hur folk gnällt över EU-migranternas boende. Hur kommer de inte gnälla då?Pumba skrev:Det är ju ganska enkelt varför det begärs såna summor, helt enkelt för att ansvariga inte bryr sig om kostnaderna och inte har nått ansvar för vad det drar åt för håll, hade jag köpt nått på jobbet för 3-4 gånger summan det borde ha kostat så kanske det skulle funka en gång, efter 2 gånger så hade jag i bästa fall blivit omplacerad.
Säg att migrationsverket bestämde ingen tjänsteman eller chef får godkänna ett boende som kostar mer än 20 000kr i månaden, ja då hade ju antagligen de som hyr ut dessa boende platser fått anpassa priserna efter det, nu finns det ju inga gränser på vad nått får kosta och det ses som helt naturligt att det får kosta över 60 000kr i månaden för en person, det är ju mer än dubbelt upp mot vad medelinkomsten är i landet och vad jag kan se så klarar sig folk på den summan med.
Det handlar som sagt inte för och emot invandring utan hur man slösar med de pengar vi har, är helt övertygad om att de finns mycket att hämta i att hushålla med de pengar som finns.
Det finns ju en hel organisation som nu är större är vårt försvar som jobbar med denna biten av vårt samhälle, så jag anser nog att "någon annan" än jag ska ordna detta,
Men med "vi" i det sammanhanget gissar jag att man inte brukar syfta på sig själv, utan på samhället i stort.MissAnpassad skrev:
Nog för att jag förespråkar en vettig fördelningspolitik, men det är ett klassiskt misstag att titta på de som är rika och tänka att om man bara kunde fördela deras "överskott" så skulle vi alla kunna leva riktigt gott. Det finns många problem med det tankesättet, men det mest uppenbara är att det inte finns tillräckligt många rika i det här landet för att det skulle göra någon jätteskillnad.
Det vimlar av etniska svenskar med lång studievana som skulle kunna börja på läkarprogrammet i morgon ifall det bereddes plats åt dem. Så nej, det blir inte billigare att importera tiotusentals analfabeter och på köpet få en läkare med undermålig utländsk läkarutbildning som måste sitta i skolbänken några år och lära sig svenska och komplettera sin utbildning så den når svensk standard. Problemet är att många svenskar som läst läkarutbildningen i Sverige väljer att lämna landet och jobba i USA etc. Jag umgicks med en svensk läkare när jag bodde i NYC som aldrig jobbat i Sverige.Anna_H skrev: