Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är mycket man behöver ta höjd för som ägare av sitt boende.

Kontantinsats
Kostnader för lagfart och pantbrev
El
Underhåll
Trädgård
Höjda räntor
Amorteringskrav
mm mm

Ska man även räkna med ökade kommunalskatter?

I Malmö har PwC kommit fram till att skatten behöver öka med 6,41 %-enheter.
Ganska mycket som slår på plånboken, ett annat alternativ är att man plockar
ner välfärden. Det är ett mer troligt alternativ.

Men för att nyttja det som tidigare ingått i skatten behöver man då betala för detta
i framtiden.
I Dagens Industri stod det idag om Malmö som brottas med stora underskott.

Di:
http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=48579e00-78f8-4a20-ba40-bc3f57f97d52

Sydsvenskan:
http://www.sydsvenskan.se/2016-05-20/chockhojd-skatt-hotar-malmoborna

Med ständigt ökande medellivslängd finns de två alternativen att antingen höja skatten eller öka pensioneringsåldern för att bevara välfärden.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Varför är det så farligt att betala skatt? Jag har varit höginkomstagare och betalat mycket i skatt, något jag gjorde med glädje, eftersom jag visste att det gick till saker som var viktigare än min egen konsumtion.
Jag tillhör dom som anser att man alltid ska förbereda sig på sämre tider, att behöva flytta för att man blivit sjuk eller för att skatten höjs är ingen höjdare (höjs skatten kommer ju fler icke förutseende personer behöva sälja de också och man riskerar att stå kvar med lån men ingen bostad). Jag skulle aldrig köpa en bostad där jag betalar det jag max får låna för den, det är bättre med rejäla marginaler.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på det märkliga ränteläget, bostadspriserna och krisen inom vård, skola och omsorg hoppas jag att de tar bort ränteavdragen (perfekt läge nu, när de ändå är nästan obefintliga), samt höjda kommunal- och landstingsskatter.

Och nej, jag är inte kommunist, jag har alltid röstat blått i olika nyanser.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Alla vet innerst inne vad som behöver göras, men tyvärr är det politiskt självmord, eftersom de flesta människor röstar kortsiktigt och egoistiskt.

• Gilla
Raskus och 2 till
  • Laddar…
Kommunalskatten lär börja öka om några år när kommunerna tar över ansvaret för många av våra nyanlända, lär säkerligen innebära en massa nerdragningar med,

Tycker det är helt fel att höja skatterna, det känns som att det finns mycket mer att jobba med för att se till att de pengar som finns används mer effektivt, om man bara ökar intäkterna så snart det blir skralt i kassan så löser man ju egentligen inte problemet, se bara alla som mjölkar staten på pengar för asylboenden, det blir ju bara mer av mina surt förvärvad pengar som hamnar på banken hos någon skojare.

Redigerat:
Pumba skrev:
Kommunalskatten lär börja öka om några år när kommunerna tar över ansvaret för många av våra nyanlända, lär säkerligen innebära en massa nerdragningar med,
Tvärtom, de kommuner som gör rätt kommer att finna att de nyanlända är en enorm resurs. Många kommuner har en otroligt skev åldersfördelning, där allt fler är pensionärer och en allt större andel av dessa över åttio år dessutom. De nyanlända är en förutsättning för att få personal till omsorgen och elever i skolan i dessa kommuner.

Min kommun har tvingats stänga den ena av två vårdcentraler pga läkarbrist, det fattas 5 läkare. Samtidigt sitter 5 läkare på ett asylboende 10 mil längre norrut och bara har tråkigt i väntan på att få besked om de får stanna eller inte.

• Gilla
chevan och 3 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Tvärtom, de kommuner som gör rätt kommer att finna att de nyanlända är en enorm resurs. Många kommuner har en otroligt skev åldersfördelning, där allt fler är pensionärer och en allt större andel av dessa över åttio år dessutom. De nyanlända är en förutsättning för att få personal till omsorgen och elever i skolan i dessa kommuner.

Min kommun har tvingats stänga den ena av två vårdcentraler pga läkarbrist, det fattas 5 läkare. Samtidigt sitter 5 läkare på ett asylboende 10 mil längre norrut och bara har tråkigt i väntan på att få besked om de får stanna eller inte.
Har väldigt svårt att se att kostnader INTE skulle öka, det är ju tråkigt nog en väldigt liten dev av dessa nyanlända som kommer ha jobb inom 10 år, mer än 50% kommer gå på någon form av bidrag som belastar kommunen.

Problemet med att plocka in folk som läkare och omsorgspersonal är att de kommer kosta pengar att lära folk språket, spelar ju ingen roll hur duktig läkare du är om du inte kan göra dig förstådd.

Jag tror dessvärre att det kostar mer än det kommer ge.

• Gilla
flexcom och 6 till
  • Laddar…
Tror på att skatterna kommer öka så länge våra folkvalda fortsätter att blunda och slösar pengar på fel sak.

Sen kan man ju alltid fundera över lafferkurvan, kommer dom skjuta sig i foten med ökade skatter.
Tror snarare på att om dom sänks så skulle det bli mindre fiffel och den totala skattesumman som trillar in bli större!

Men i sann kommunist matte så vet alla att 100% skatt betyder 100% välfärd till alla

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Problemet med att plocka in folk som läkare och omsorgspersonal är att de kommer kosta pengar att lära folk språket, spelar ju ingen roll hur duktig läkare du är om du inte kan göra dig förstådd.

Jag tror dessvärre att det kostar mer än det kommer ge.
Och jag är övertygad om motsatsen: att vi inte har något annat val. Titta på befolkningspyramiden för tex Hagfors, Munkfors eller Torsby för 2013 eller 2014. Titta sedan om ett år elelr så hur den ser ut för 2016. Det spelar ingen roll vad det kostar att träna upp dessa invandrare, det är fortfarande billigare än att föda upp en infödd läkare, vilket dessutom tar 25-30 år, och dessa år har vi inte,

• Gilla
chevan och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Varför är det så farligt att betala skatt? Jag har varit höginkomstagare och betalat mycket i skatt, något jag gjorde med glädje, eftersom jag visste att det gick till saker som var viktigare än min egen konsumtion.
Anser inte att det är häftigt att betala skatt när man ser hur skattemedel slösas på exempelvis Västlänken i Göteborg! I jämförelse är min egen konsumtion betydligt vettigare. Slöseriet tillsammans med kostnaderna för invandringen gör att jag är övertygad om att skatten här kommer att öka kraftigt.

• Gilla
flexcom och 3 till
  • Laddar…
Henri skrev:
Anser inte att det är häftigt att betala skatt när man ser hur skattemedel slösas på exempelvis Västlänken i Göteborg! I jämförelse är min egen konsumtion betydligt vettigare. Slöseriet tillsammans med kostnaderna för invandringen gör att jag är övertygad om att skatten här kommer att öka kraftigt.
Du tycker det är ett slöseri att bygga ut kollektivtrafiken, speciellt som att befolkningsmängden kommer att öka i framtiden i regionen?

MissAnpassad
Med all respekt för dina synpunkter vill jag inte här ta upp mer utrymme beträffande det enorma slöseriet med skattemedel som pågår i Göteborg.
På frågan om ökade skatter i framtiden är alltså mitt svar JA.

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Och jag är övertygad om motsatsen: att vi inte har något annat val. Titta på befolkningspyramiden för tex Hagfors, Munkfors eller Torsby för 2013 eller 2014. Titta sedan om ett år elelr så hur den ser ut för 2016. Det spelar ingen roll vad det kostar att träna upp dessa invandrare, det är fortfarande billigare än att föda upp en infödd läkare, vilket dessutom tar 25-30 år, och dessa år har vi inte,
Du är övertygad om motsatsen för att du inte är påläst, det finns inga seriösa undersökningar som stödjer det du påstår.
Invandringen blir aldrig lönsam, inte ens på lång sikt. Du kan läsa finanspolitiska rådet senaste rapport i ämnet. Invandringen kostar mycket i början och ännu mer på lång sikt.

Enda anledningen till att Malmö överlever som stad är skattepengar från andra kommuner. Att "ta hand om invandrarna" så som kommer in i samhället har politiker misslyckats med i 20 år och det fortsätter att gå utför.

Att det skulle löna sig att stjäla läkare från fattiga länder är inte heller korrekt då mängden invandrare som söker vård också ökar och inte i närheten av den takt som enstaka läkare lyckas integreras och börja jobba i Sverige.
Vidare förstår jag inte vad befolkningspyramiden för småstäder spelar för roll, är evig tillväxt i dessa städer så viktigt att vi måste ta in invandrare från Mellanöstern för att öka befolkningen.

Man blir mörkrädd när dessa myter fortfarande sprids. Invandringen är inte och kommer inte bli lönsam. På sin höjd kan man hävda att vi har en moralisk plikt att hjälpa människor på flykt, men det finns bara ett visst antal platser i livbåten innan den sjunker.

• Gilla
flexcom och 19 till
  • Laddar…
Henri och Gallahad, vilka länder tycker ni har bättre system än Sverige?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.