Hur är skåpet som satt där innan uppsatt?

A Andy78 skrev:
Hur är skåpet som satt där innan uppsatt?
Den är väll skruvat i väggen. Det är en godmorgon spegelskåp från Ikea

Vi hade precis den inredningen i en tidigare bostad. Fast med överskåp. Dessa var ordentligt fastskruvat i väggen. Inga problem alls. Vattnet håller sig i duschen.

Däremot blöjbyte under limmade skåp. Får Ågren bara av att tänka tanken :oops:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Jag kan köpa detta. Men gäller det samma sak när tillverkaren säger att allt måste göras från en vvs firma?
Var står detta?

C CrazyAnt4 skrev:
Ja, det finns

Att limma bryter inte garantin och därför är det inte en fråga om att den är eller inte faxkmannamässigt gjort.

Jag är säkert att ansvaret faller till mig. För att det är det jag gjort som har orsakat skadan till badrummet.
Å andra sidan, hade kaklet fallit när själv, då blir det en garanti fel.

Men hur går man tillväga medan hustillverkare säger att jag får inte borra själv utan att bryta garantin?
Men är hustillverkaren medveten om vad det är du vill sätta upp exakt? Lim är skitbra för hyllor, krokar och sånt, men ett fyllt väggskåp utsätter både limmet och och fixet för helt andra krafter.

Om du inte orkar tjafsa med tillverkaren så hade jag bara betalat för att en, enligt tillverkaren, ”behörig” person skulle montera skåpen ordentligt. Om du absolut vill limma så se åtminstone till att stötta upp framkant för att minska momentbelastningen. Risk för barn i all ära, men trasig vägg/golv/fot är inte så roligt heller.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Var står detta?
Fick det muntligt samt skriftligt i ett mejl (när jag ställde frågan) från tillverkarens efterservice projektledare.

Redigerat:
C CrazyAnt4 skrev:
Fick det muntligt samt skriftligt i ett mejl (när jag ställde frågan) från tillverkarens efterservice projektledare.
Det sägs/skrivs mycket av enskilda personer som sedan visar sig felaktigt. Du har i tråden fått råd om vad som gäller, ett företag kan inte ange något som ej är relevant om det framtiden skulle uppstå problem i duschhörnan.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Är Tec7 inte rätt?
Det är kakel och metal (skenan)
Du ska använda skruv/plugg/tätning/etc utifrån material i väggen och tätskikt bakom kakel. I ditt fall med din oro för garantin så skulle jag välja en fackhandel där du får samtliga delar.

• Gilla
CrazyAnt4 och 2 till
  • Laddar…
På bilden syns ett eluttag som som sitter mer utsatt (lägre och närmare tvättställ) än dina skruvar kommer att göra. Eluttaget är ett ett hål i tätskiktet medans tätade skruvhål fungerar i duschen.

Att limma är dessutom vansinnigt om är rädd för skador som inte täcks av garantin. Faller skåpen ner och spräcker en golvplatta lär ju inte leverantören ta det.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
M MikeOlson skrev:
Så här säger GVK:
[länk]
Går alltså utmärkt att borra och skruva, så länge man gör på rätt sätt.
Tack så mycket för länken

A AndersS skrev:
Det sägs/skrivs mycket av enskilda personer som sedan visar sig felaktigt. Du har i tråden fått råd om vad som gäller, ett företag kan inte ange något som ej är relevant om det framtiden skulle uppstå problem i duschhörnan.
Det är sant. Jag har redan meddelat tillverkaren för att försöka förtydliga vad som gäller exakt och få allt detta dokumenterad (alltså skriftligt).

A AndersS skrev:
Du ska använda skruv/plugg/tätning/etc utifrån material i väggen och tätskikt bakom kakel. I ditt fall med din oro för garantin så skulle jag välja en fackhandel där du får samtliga delar.
Kvalificerad Bauhaus / Hornbach / och alla dessa stor varuhus som fackhandel? Om nej vår kan jag hitta såna i Malmö/Lund området?

N nybyggarn3 skrev:
På bilden syns ett eluttag som som sitter mer utsatt (lägre och närmare tvättställ) än dina skruvar kommer att göra. Eluttaget är ett ett hål i tätskiktet medans tätade skruvhål fungerar i duschen.

Att limma är dessutom vansinnigt om är rädd för skador som inte täcks av garantin. Faller skåpen ner och spräcker en golvplatta lär ju inte leverantören ta det.
Jag håller med. Ska försöka förklara vad som gäller innan jag gör nåt

En liten parantes..
Räknar man på vilken hållfasthet limmen idag har så inser man man inte behöver stor yta att får sätta upp ganska tunga saker..
Han man sen dessutom provat att byta ut en kakelplatta som härdat så ställer iallafall jag mig själv frågan om hur många hundra kilo man faktiskt skulle kunna hänga på väggen innan det är aktuellt med framtida problem..

Jag har till dagens datum limmat, 2 toaletter( i golv) en liten kommod och en normalstor 2 dörrars kommod.
och de har suttit uppe mellan 3 månader till 2 år än så länge.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En liten parantes..
Räknar man på vilken hållfasthet limmen idag har så inser man man inte behöver stor yta att får sätta upp ganska tunga saker..
Han man sen dessutom provat att byta ut en kakelplatta som härdat så ställer iallafall jag mig själv frågan om hur många hundra kilo man faktiskt skulle kunna hänga på väggen innan det är aktuellt med framtida problem..

Jag har till dagens datum limmat, 2 toaletter( i golv) en liten kommod och en normalstor 2 dörrars kommod.
och de har suttit uppe mellan 3 månader till 2 år än så länge.
Irrelevant. Som sagts ovan så är varken tätskikt eller kakel och fix avsedda att bära en sådan belastning. Om det då blir problem täckd det definitivt inte av garantin, och är också potentiellt livsfarligt med tanke på att ytan under används för blöjbyte.

C CrazyAnt4 skrev:
Har aldrig tänkt att hänga nåt från taket. Den låter lite mer komplicerat, eller?
Fast, man måste ändå borra i taket för att göra det, och jag misstänker att det är samma princip som gäller angående garantin. Dvs att den bryter garanti också.
Jag har hängt mina skåp i taket. Det är inte det minsta komplicerat. Ett par skruvar genom överstycket och upp i taket bara. Jämfört med att limma skåpen på kaklet är det en baggis.

Det gäller att hitta nåt att skruva i bara. Men troligen så sitter där glespanel 70x28 c-c 300 så det är inte så knepigt.

Du har säkert inget tätskikt i taket, så där finns inget att fördärva.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Svammel allt ihop.
Klart du ska skruva upp grejerna, det är ingen garanti som blir försvinner pga det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.