S
Eftersom det är nyproducerad brf så är det nog bara gips bakom kakelplattorna. Kanske är därför de svarat så tokigt om garantin.

S sinuslinus skrev:
Eftersom det är nyproducerad brf så är det nog bara gips bakom kakelplattorna. Kanske är därför de svarat så tokigt om garantin.
Det är bara gips. Alla inte väggar är bara regel/gips.

Jag har mejlat och har bett dom att förtydliga vad som gäller exakt med garantin

A andersmc skrev:
Jag har hängt mina skåp i taket. Det är inte det minsta komplicerat. Ett par skruvar genom överstycket och upp i taket bara. Jämfört med att limma skåpen på kaklet är det en baggis.

Det gäller att hitta nåt att skruva i bara. Men troligen så sitter där glespanel 70x28 c-c 300 så det är inte så knepigt.

Du har säkert inget tätskikt i taket, så där finns inget att fördärva.
Kan du dela med dig några bilder om hur du har gjort och vilka skåp samt material du har använt?
Det är tvåvåningshus så jag vet inte vad det finns där exakt ,men jag vet att andra våningens badrummet är precis ovanför

BirgitS
C CrazyAnt4 skrev:
Det är bara gips. Alla inte väggar är bara regel/gips.

Jag har mejlat och har bett dom att förtydliga vad som gäller exakt med garantin
Enligt branschreglerna är det inte tillåtet att sätta upp något i badrummet i bara gips, det ska fästas i en regel eller kortling om det inte är en plywoodskiva eller liknande bakom. Det går inte att fylla ett hål med silikon i gipsskivan när det inte finns något bakom som hindrar silikonet att försvinna in i tomrummet.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt branschreglerna är det inte tillåtet att sätta upp något i badrummet i bara gips, det ska fästas i en regel eller kortling om det inte är en plywoodskiva eller liknande bakom. Det går inte att fylla ett hål med silikon i gipsskivan när det inte finns något bakom som hindrar silikonet att försvinna in i tomrummet.
Jätte bra information! Tack så mycket.
I fall jag borrade jag skulle hade gjort det som du beskriver i alla fall. Det är det bästa sättet för att skruva något tungt.

Jag har ställt frågan och väntar svar från tillverkaren för att som det ser ut, de tillåter inte alls att borra i badrummen utan att garanti brytas.

Man bygger inte ett badrum med bara gips så du borde få det rätt gjort ist för att dom hotar med garanti.

BirgitS
T TheGame skrev:
Man bygger inte ett badrum med bara gips så du borde få det rätt gjort ist för att dom hotar med garanti.
Det är vanligt i nyproduktion för att hålla nere priset.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ok, låter konstigt att man inte följer "regler" men man blir inte förvånad. Allt ska göras så billigt som möjligt.
Då blir det "dålig kvalitet"

Frågan är ju: vem har lämnat garanti och på vad?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen sant?

BirgitS
T TheGame skrev:
Ok, låter konstigt att man inte följer "regler" men man blir inte förvånad. Allt ska göras så billigt som möjligt.
Då blir det "dålig kvalitet"
Det är fullt tillåtet enligt branschreglerna att låta bli plywooden om man i stället har kortlingar bakom där allt ska monteras upp.

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan är ju: vem har lämnat garanti och på vad?
Husets tillverkaren har lämnat 10 års garanti för hela huset
De första 5 måste de bevisa vem har orsakat skadan och nästa 5 måste jag bevisa att det har varit något fel i konstruktion som har orsakat någon skada

C CrazyAnt4 skrev:
Jag har ställt frågan och väntar svar från tillverkaren för att som det ser ut, de tillåter inte alls att borra i badrummen utan att garanti brytas.
Hur tydlig har du varit med exakt var du ska borra och varför?
Det är ju inte som att du ska borra med 15 mm borr i golvet på duschen och lämna hålet öppet i 10 år!

Helt anekdotiskt tillägg: i vårt hus är badrummet på övervåningen ungefär 45 år gammalt, och vi har inga planer på att göra om det i nuläget. Våtrumstapet på väggarna och på golvet våtrumsmatta. Genom åren har det borrats här och där och satts upp hyllor och krokar. När dessa sedan bytts ut har man tryckt i en klutt silikon i hålen. Vi har hittills inte upptäckt någon form av skada relaterat till detta. Det är tvärtemot en fördel, eftersom det går att se på hålen var det finns reglar att skruva i för att sätta upp egna krokar och hyllor (y).

Chilla och njut av er nya, fina bostad!

Redigerat:
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fullt tillåtet enligt branschreglerna att låta bli plywooden om man i stället har kortlingar bakom där allt ska monteras upp.
Ja det har du rätt i nu när du säger det.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur tydlig har du varit med exakt var du ska borra och varför?
Det är ju inte som att du ska borra med 15 mm borr i golvet på duschen och lämna hålet öppet i 10 år!
Jag tror att jag har varit tillräckligt tydligt med både placering samt vilket sorts objekt. Vi för se när svaret kommer om det behövs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.