27 259 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Hur limmar man skåp på väggen
Kan du dela med dig några bilder om hur du har gjort och vilka skåp samt material du har använt?A andersmc skrev:Jag har hängt mina skåp i taket. Det är inte det minsta komplicerat. Ett par skruvar genom överstycket och upp i taket bara. Jämfört med att limma skåpen på kaklet är det en baggis.
Det gäller att hitta nåt att skruva i bara. Men troligen så sitter där glespanel 70x28 c-c 300 så det är inte så knepigt.
Du har säkert inget tätskikt i taket, så där finns inget att fördärva.
Det är tvåvåningshus så jag vet inte vad det finns där exakt ,men jag vet att andra våningens badrummet är precis ovanför
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Enligt branschreglerna är det inte tillåtet att sätta upp något i badrummet i bara gips, det ska fästas i en regel eller kortling om det inte är en plywoodskiva eller liknande bakom. Det går inte att fylla ett hål med silikon i gipsskivan när det inte finns något bakom som hindrar silikonet att försvinna in i tomrummet.C CrazyAnt4 skrev:
Jätte bra information! Tack så mycket.BirgitS skrev:
Enligt branschreglerna är det inte tillåtet att sätta upp något i badrummet i bara gips, det ska fästas i en regel eller kortling om det inte är en plywoodskiva eller liknande bakom. Det går inte att fylla ett hål med silikon i gipsskivan när det inte finns något bakom som hindrar silikonet att försvinna in i tomrummet.
I fall jag borrade jag skulle hade gjort det som du beskriver i alla fall. Det är det bästa sättet för att skruva något tungt.
Jag har ställt frågan och väntar svar från tillverkaren för att som det ser ut, de tillåter inte alls att borra i badrummen utan att garanti brytas.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Frågan är ju: vem har lämnat garanti och på vad?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Hur tydlig har du varit med exakt var du ska borra och varför?C CrazyAnt4 skrev:
Det är ju inte som att du ska borra med 15 mm borr i golvet på duschen och lämna hålet öppet i 10 år!
Helt anekdotiskt tillägg: i vårt hus är badrummet på övervåningen ungefär 45 år gammalt, och vi har inga planer på att göra om det i nuläget. Våtrumstapet på väggarna och på golvet våtrumsmatta. Genom åren har det borrats här och där och satts upp hyllor och krokar. När dessa sedan bytts ut har man tryckt i en klutt silikon i hålen. Vi har hittills inte upptäckt någon form av skada relaterat till detta. Det är tvärtemot en fördel, eftersom det går att se på hålen var det finns reglar att skruva i för att sätta upp egna krokar och hyllor
Chilla och njut av er nya, fina bostad!
Redigerat:
Jag tror att jag har varit tillräckligt tydligt med både placering samt vilket sorts objekt. Vi för se när svaret kommer om det behövs merSågspånPappspikEternit skrev: