27 260 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Hur limmar man skåp på väggen
Det har inte med min vilja att göra utan det har med möjligheterna som finns...Hep skrev:
Om jag inte kan borra då har jag 3 alternativ
1. Anlita en VVSare
2. Borra och hoppas att inget händer de kommande 8 år som garantin är kvar
3. Limma
Jag säger två. Det kommer inte att hända något för att du borrar där. Sen kan ju förstås tätskiktet vara felaktigt vid brunnen eller vad fan som helst för annat orelaterat. Men de kan dom väl inte mena att du ska ta ansvar för för att du satt upp ett skåp ovanför tvättmaskinen?C CrazyAnt4 skrev:
Det kan de väll göra...N nybyggarn3 skrev:
Om man gör nåt som bryter garantin då är garantin inte kvar och i fall det händer något i badrummet tillverkaren kommer inte att ta det som en garanti fel.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Nej detta är helt fel. Du måste orsaka skadan eller i alla fall orsaka något som skulle kunna vara en tillräckligt trolig anledning för att det ska bli så. Hål i badrum får man göra oavsett men dom ska göras på rätt sätt. Säker vatten har bra tips hur man bör göra.C CrazyAnt4 skrev:
(Du har garanterat många skruvar genom tätskiktet lite här och där redan)
Jag skulle aldrig limma sådär. De flesta limmer är dåliga att hantera skjuvbelastning samt de kombinerat med de utåtriktade krafter från väggen kan lika gärna dra med tätskiktet efter några år. Beror helt och hållet hur stort skåp du ska montera
Testa häng upp en handdukrok med 3m klister och häng några kg på den så lossnar den efter ett tag
Testa häng upp en handdukrok med 3m klister och häng några kg på den så lossnar den efter ett tag
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Borra, täta hålet när du skruvar upp skenan så är det lugnt.
Tänker du duscha på hyllan?
Tänker du duscha på hyllan?
Vill man absolut inte skruva fast skåpen så hade jag gjort en hylla vars ben vilar längst ut i sidorna på bänkskivan och ställt överskåpen på den.
Sen kan man limma skåpen mot väggen för att dom ska sitta stilla.
Sen kan man limma skåpen mot väggen för att dom ska sitta stilla.
C CrazyAnt4 skrev: