27 259 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Hur limmar man skåp på väggen
Ja, det är det. Men så var det levererat från tillverkare och därför bryter det inte garantin.H hus520 skrev:
QUOTE="Johannes Carlsson, post: 4363548, member: 163426"]Borra, täta hålet när du skruvar upp skenan så är det lugnt.
Tänker du duscha på hyllan?[/QUOTE]
Om jag gör så då bryter jag garantin...
Har begärt offerter och väntar svar. Om priset blir 2000 jag är villig att anlita en VVSare . Men jag är orolig att det kommer att kosta typ 5000 och uppåtK kanonkula skrev:
Det här är en bra idé !B blue.b skrev:
Jag kan fundera på det faktiskt!!
Limmat skåp ovanför ett blöjbyte. Jag är förvånad över att du ens överväger det alternativet. Helt uteslutet som jag ser det.
så länge du gör infästningen fackmannamässigt och ditt hål inte direkt orsakar en vattenskada får man inte häva garantin. Bevisbördan ligger hos företaget. De måste visa att ditt hål orsakat problem i andra änden av badrummet….
så länge du gör infästningen fackmannamässigt och ditt hål inte direkt orsakar en vattenskada får man inte häva garantin. Bevisbördan ligger hos företaget. De måste visa att ditt hål orsakat problem i andra änden av badrummet….
Häng skåpen i taket så behöver du inte borra i nåt tätskikt.C CrazyAnt4 skrev:
Jag skulle aldrig limmat. Det finns inte minsta risk att det kan bli en skada där om inte man dagligen spolar skåpen med duschslangen.
Bänkskivan lär ju vara skruvad i väggen på något sätt, ändå.
Det normala är att snickaren monterar skåpsinredning så det verkar märkligt att det måste vara just en vvs:are.
Det normala är att snickaren monterar skåpsinredning så det verkar märkligt att det måste vara just en vvs:are.
Blöjbyte stället är inte permanent , den ska gå bort så småningomMathiasS skrev:
Limmat skåp ovanför ett blöjbyte. Jag är förvånad över att du ens överväger det alternativet. Helt uteslutet som jag ser det.
Däremot, skåpen är permanenta
Bevisbördan ligger hos företaget de första 5 år (dvs 3 till), nästa 5 ligger det hos mig.
Fackmannamässigt är det magiska ordet, med vad innebär detta exakt?
Bänkskivan har jag själv sätt upp. Den är inte skruvat i väggen. Jag sätt upp 4 ben på den och sedan lite silikon åt vänster sida för att det fanns en liten glapp.A Andy78 skrev:
Har aldrig tänkt att hänga nåt från taket. Den låter lite mer komplicerat, eller?A andersmc skrev:
Fast, man måste ändå borra i taket för att göra det, och jag misstänker att det är samma princip som gäller angående garantin. Dvs att den bryter garanti också
QUOTE="lordi, post: 4363765, member: 20359"]Jag skulle aldrig limmat. Det finns inte minsta risk att det kan bli en skada där om inte man dagligen spolar skåpen med duschslangen.
Det normala är att snickaren monterar skåpsinredning så det verkar märkligt att det måste vara just en vvs:are.[/QUOTE]
Instämmer att det är märkligt...
Det är fel, de ljuger om garantin. Det är inte så garantin fungerar.C CrazyAnt4 skrev:
Orsakar du en skada med dina borrningar, så är det ditt problem, är det en skada som beror på något annat, kan firman inte hänvisa till orelaterade hål någonstans. Se dock till att du gör ett fackmannamässigt jobb.
Så har vår entreprenadjurist förklarat det för mig på jobbet och så hanterar vi våra garantiärenden.
Om du mot förmodan skulle få problem i det där badrummet de kommande 8 åren så är det inte i väggen ovanför tvättmaskinen. Det kommer inte att vara ett problem att visa att det inte har med dina skåp att göra.
Självklart kan du anlita någon som borrar och silikonerar men jag skulle reda ut vad som gäller och läxat upp dom som försatt dig i den här situationen.
Självklart kan du anlita någon som borrar och silikonerar men jag skulle reda ut vad som gäller och läxat upp dom som försatt dig i den här situationen.
Det låter som du börjar komma till sans, vilket är bra. Men om du ändå skulle bestämma dig för att limma upp skåpen, se till att skaffa en bra försäkring för barnet med invalidersättning. Bör kanske också kompletteras med livförsäkring.
Försäkringen behöver även någon form av föräldradrulle-skydd. Fråga även så att den gäller för det specifika fallet med felaktigt fastsatta skåp.
Försäkringen behöver även någon form av föräldradrulle-skydd. Fråga även så att den gäller för det specifika fallet med felaktigt fastsatta skåp.
Ja, det finnsA Andy78 skrev:
Att limma bryter inte garantin och därför är det inte en fråga om att den är eller inte faxkmannamässigt gjort.K Knight skrev:
Jag är säkert att ansvaret faller till mig. För att det är det jag gjort som har orsakat skadan till badrummet.A Andy78 skrev:
Å andra sidan, hade kaklet fallit när själv, då blir det en garanti fel.
Men hur går man tillväga medan hustillverkare säger att jag får inte borra själv utan att bryta garantin?N nybyggarn3 skrev:Om du mot förmodan skulle få problem i det där badrummet de kommande 8 åren så är det inte i väggen ovanför tvättmaskinen. Det kommer inte att vara ett problem att visa att det inte har med dina skåp att göra.
Jag kan köpa detta. Men gäller det samma sak när tillverkaren säger att allt måste göras från en vvs firma?Scouten skrev:Det är fel, de ljuger om garantin. Det är inte så garantin fungerar.
Orsakar du en skada med dina borrningar, så är det ditt problem, är det en skada som beror på något annat, kan firman inte hänvisa till orelaterade hål någonstans. Se dock till att du gör ett fackmannamässigt jobb.
Så har vår entreprenadjurist förklarat det för mig på jobbet och så hanterar vi våra garantiärenden.