27 259 läst ·
97 svar
27k läst
97 svar
Hur limmar man skåp på väggen
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-upphaengningsskena-foerzinkad-60205664/BirgitS skrev:
Enligt branschreglerna är det inte tillåtet att sätta upp något i badrummet i bara gips, det ska fästas i en regel eller kortling om det inte är en plywoodskiva eller liknande bakom. Det går inte att fylla ett hål med silikon i gipsskivan när det inte finns något bakom som hindrar silikonet att försvinna in i tomrummet.
Löses ju med denna.
Och ska den användas korrekt så SKALL den skruvas i vägg med max 300 mm cc.
Kanske inte ett problem men då hamnar ju vikten i fel del av stommen, d.v.s. inte sidorna som bär upp hyllplanen. Jag tänker på när frugan kommer hem från öb med en tvåårsförbrukning av tvättmedel...A andersmc skrev:Jag har hängt mina skåp i taket. Det är inte det minsta komplicerat. Ett par skruvar genom överstycket och upp i taket bara. Jämfört med att limma skåpen på kaklet är det en baggis.
Det gäller att hitta nåt att skruva i bara. Men troligen så sitter där glespanel 70x28 c-c 300 så det är inte så knepigt.
Du har säkert inget tätskikt i taket, så där finns inget att fördärva.
C CrazyAnt4 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Förhoppningsvis kommer de svara att det är OK. Och skulle de inte göra det hoppas jag uppriktigt att du skruvar upp de välsignade IKEA-skåpen i badrummet ändå!C CrazyAnt4 skrev:
Hur kom du på idén att fråga byggföretaget som uppfört brf-huset om du får sätta upp några skåp i er egen lägenhet?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inga problem!N nybyggarn3 skrev:
Vi hängde upp våra porslinsskåp i taket över "kökshalvön". funkade fin med fullt lass av glas och porslin.
Vill minnas att jag förstärkte förbandet mellan vägg och toppskivor på skåpen med aluminiumvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Vad händer om limmet släpper om några år eller plattorna lossnar? Hur går det med vuxna, barn som befinner sig nära om skåpen faller? Borra, silikon i hålen, skruva fast.C CrazyAnt4 skrev:
Fick svar att man bör skruva fast skåpen och inte limma dom , fast, fackmannamässigt förstås.
Därför, har jag bestämt mig att göra det rätt, dvs, borra/skruva i reglerna samt limma om det behövs.
Innan jag bestämmer om jag ska göra det själv, vill jag få nån kostnads förslag från någon firma/handverkare (auktoriserad inom vvs?) som kan lämna garanti för sitt arbete och överväga möjligheterna.
Jag har försökt få in offerter genom en portal (dorunner), men däremot har jag inte lyckats få fram nån offert
Hur kan man hitta firma/hantverkare för att 1. borra hål och 2. skruva fast skenan? Jag ska kappa och montera skåpen själv efteråt.
Är det snickarna som gör såna arbete eller är det vvs kvalificerade handverkare of nån sorts?
Därför, har jag bestämt mig att göra det rätt, dvs, borra/skruva i reglerna samt limma om det behövs.
Innan jag bestämmer om jag ska göra det själv, vill jag få nån kostnads förslag från någon firma/handverkare (auktoriserad inom vvs?) som kan lämna garanti för sitt arbete och överväga möjligheterna.
Jag har försökt få in offerter genom en portal (dorunner), men däremot har jag inte lyckats få fram nån offert
Hur kan man hitta firma/hantverkare för att 1. borra hål och 2. skruva fast skenan? Jag ska kappa och montera skåpen själv efteråt.
Är det snickarna som gör såna arbete eller är det vvs kvalificerade handverkare of nån sorts?
Villa affärer kvalificeras som fackhandel? Är Bauhaus / skånska byggvaror osv sådana ?A AndersS skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Du hade väl tänkt att köpa skåp på IKEA, jag tror att de även säljer tjänsten att sätta upp skåp och grejer. Hör av dig till dem!C CrazyAnt4 skrev:Fick svar att man bör skruva fast skåpen och inte limma dom , fast, fackmannamässigt förstås.
Villa affärer kvalificeras som fackhandel? Är Bauhaus / skånska byggvaror osv sådana ?
De flesta hade nog skruvat upp skåpen själva, men för att du ska behålla din goda nattsömn är det bäst att du lejer bort det, exempelvis till IKEA:s kontrakterade.
Du får ursäkta om jag låter brysk, men återigen - chilla! Ni bor i en sprillans ny bostadsrätt, och nybyggt är att betala för att slippa oroa sig, allt är ju nytt och fräscht! Tänk dig oss som sitter i gamla hus; allt är gammalt och använt och vad som helst kan hända och gå sönder. På vårt 1940-talshus har vi eternittak som är original sen huset byggdes, hur länge till håller det, månntro? Och det 45 år gamla badrummet som jag nämnde tidigare? Alltså, ni bor nybyggt, sluta oroa dig!
Jag skulle vilja se ett badrum utan ett enda borrhål eller ett där en VVS:are borrat allt.C CrazyAnt4 skrev:
Tänk om jag skulle kunna få rörkrökaren till att hänga upp alla mina badrumskåp eller borra för dosor vid komoderna te.x. men det lär förmodligen aldrig hända
Du behöver borra och sätta upp skenan på väggen. Glöm och dröm de där med att limma upp den.
Bauhaus har material och jag brukar handla där, men kunskapen är mycket varierande.C CrazyAnt4 skrev:
Har du en traditionell järnhandel i närheten brukar de vara mera pålästa.
Om du beskriver hur väggen är uppbyggd och typ av tätskikt så kommer många duktiga här på forumet kunna ge dig länkar till fästmaterial t.ex på Bauhaus. Ger någon ett felaktigt råd så blir det många kommentarer/svar.
Alltså detta är ju något i princip vem som helst klarar av att göra själv, borde ju inte vara svårt att ta reda på vad väggen är uppbyggd av när det är nyproduktion.
Sitter det gips+plyfa, sk säkervattenvägg, är det hur lätt som helst, borra genom kakel och tätskikt, i med ålderbeständig silikon sen fästa upp skenan med vvs skruv, du skall alltså endast borts genom ytskikt och tätskikt.
Är det reglar gör du samma sak, låna/hyr/skaffa en bra regelsökare.
Sen så tåls det att påpeka att det är i princip ingen risk alls för någon vattenskada pga att du sätter upp några väggskåp, de hålen kommer ju inte vattenbegjutas, plus att de tätas med silikon.
Sitter det gips+plyfa, sk säkervattenvägg, är det hur lätt som helst, borra genom kakel och tätskikt, i med ålderbeständig silikon sen fästa upp skenan med vvs skruv, du skall alltså endast borts genom ytskikt och tätskikt.
Är det reglar gör du samma sak, låna/hyr/skaffa en bra regelsökare.
Sen så tåls det att påpeka att det är i princip ingen risk alls för någon vattenskada pga att du sätter upp några väggskåp, de hålen kommer ju inte vattenbegjutas, plus att de tätas med silikon.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer